2020-04-21, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Går bra nu.

På en dag dog det fler i sverige än det gjort i Norge totalt.

Vad har vi för positiv spinn på det härinne?

The curve is “flattening” seems to be the go-to apparently.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ja det vet jag, men du skrev att du följer FHM?
Även solen har mörka fläckar!
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
185 som rapporterats på ett dygn. Om man rapporterar ett tal på ett datum så måste man specificera dödsdatum enligt SCBs och Socialstyrelsens mortalitetsregister. Exempelvis kan jag ange siffran 1800 döda på ett datum fast det avser antal döda under en vecka.

Tänk om det skulle bli sådana här trådar varje gång det är en tuffare influensasäsong som 2018, då runt 3000 fler dog än en lugn säsong.
Det här är ingen influensa, visste du inte om det?
Citera
2020-04-21, 19:56
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karpus
Har du neuron-drone någon idé hur man kan få reda på hur många med goda chanser som blivit utdömda? 9 av 10 verkade vara totala gruppen som nekades IVA. Men där misstänker jag corona-triagering.

Nu är det skillnad mellan länder men i de där ålder inte spelar roll utan bara gissade chanser om överlevnad, överlever 50 % intensivvården. Många av de länderna har fler över 65-70 än under. Här överlever väl 3 av 4. Eftersom man bara kan gissa hur många som är äldre av de där 50 % överlever så går det inte göra vettig matte av det.

Men om man bara killgissar att 65-70 % är äldre och att resten är yngre och att 50 % överlever... då får man ett litet hum.

Jag vet inte var 9 av 10 kommer från. Däremot är det klart att vi har sållat ut alla gamla eftersom de inte får vara på covid IVA alls nästan... så de siffrorna låter inte jättefel. De som jobbar där säger ju att de äldsta är födda runt 1950. Dvs 70 verkar vara där man drar linjen i verkligheten. Och att många hade överlevnadschanser är ju självklart annars hade inte 50 % i andra länder kunnat överleva där de flesta intensivvårdspatienter var äldre.

Men en sak som vi inte får, är verkliga svar. Det ska inte vara upp till gissningar vad gäller hur många som offras. Men flesta siffrorna som vi får höra av FHM får vi ju inte ens källor på. De kan säga vad som helst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jag är som ett informationsrelä, jag bara vidarebefordrar vad andra sagt. Det planar nog ut.

Record high deaths per day means the curve isn’t flattening. It’s the very opposite.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norik
Återigen du som inte fattar. Det glidande medelvärde jag talar om utgår från rapporterade fall, med andra ord finns inte denna lag som vi pratar om i detta, och vi puttar inte bakåt kurvan som FHM gör.

Skulle dödstalen verkligen gå uppåt på det sätt du säger skulle också denna göra det.

Men den planar, stiger knappt en dag som denna med 185 rapporterade döda från 100 till 101.

Jag tror att den från imorgon kommer att börja gå ner.

Tyvärr fel där, men jag önskar att du hade rätt. Här är glidande medelvärde (7 dagar) på antalet nya döda som rapporteras för varje datum. Data från c19.se vilket faktiskt är säkrare än FHM men stämmer väl över tid.

https://imgur.com/a/LPam3tq

Som du ser, ingen minskning. Däremot så har vi två enorma gap, påskhelgen och den gångna helgen. Man kunde helt enkelt aldrig ta igen detta tapp som gjordes efter 8/4 (dvs inleddes på skärtorsdagen). Finns nog inget jättestort incitament att ta igen det heller i nuläget.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Tegnell-lovers/människoföraktare, ni lovade att statistiken skulle plana.

185+ döda på ett dygn.

Inse att ni behöver psykisk vård.
Mina tankar går även till era anhöriga. Måste vara förnedrande att ha er som barn eller barnbarn.

Jag tror att du verkligen att du tror det, på fullaste allvar.
Vad triggar igång dina neuroner på att du drar en sådan slutsats?

Vilken dag menar du att 185 dött? Kolla statistiken nedan och återkom gärna. (Den är dagsfärsk).

https://www.bildtagg.se/bild/r9njrf4orxxzn7ku2j07sem

Du kanske ska hejda dig lite med personliga påhopp, det reflekterar bara din självbild.
Citera
2020-04-21, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Går bra nu.

På en dag dog det fler i sverige än det gjort i Norge totalt.

Vad har vi för positiv spinn på det härinne?
Äsch, det där beror på att vi är så mycket bättre än Norge på att räkna dödsfallen:

Citat:
Dödsfall i coronaviruset mäts på olika sätt runt jorden, men ingen kan mäta så exakt som Sverige, enligt statsepidemiolog Anders Tegnell. Detta gör att situationen i Sverige kan verka värre än vad den är jämfört med andra länder.
– Vi har väldigt bra koll jämfört med i stort sett alla andra länder, säger Tegnell.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-darfor-har-sverige-hogre-dodstal

Och hur som helst så det inte så viktigt hur många som dör:

Citat:
– Facit är inte antalet människor som dör av coronaviruset.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/folkhalsomyndighetens-johan-carlson-det-ar-klart-att-det-kan-kannas-lite-skrammande/
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag är också Stockholmare och tycker att man får väl göra vad kan man på egen hand för att motverka smittspridningen. Men jag håller med dig om att FHM har gjort felaktiga och grumliga uttalanden vilket säkert påverkar folks attityd.
De har gjort misstaget att tro att inte så många är fullkomliga och egoistiska dumhuvuden.

Stäng ställena som inte sköter sig vad gäller antal gäster. Direkt. Bötfäll dem och deras korkade gäster. Svep med storkvasten över alla ställen där folk trängs. Det är otroligt hur många dumhuvuden det finns.
Citera
Medlem
"Corona-symptomene du kan se.
Ny studie viser at noen helt spesifikke hudforandringer kan være tegn på at man er smittet av coronaviruset. Legene er ikke overrasket."
https://www.dagbladet.no/nyheter/corona-symptomene-du-kan-se/72383340

Man må ha abonnement på Dagbladet + for å kunne lese resten av artikkelen.

Det er et fotografi av hender med hudforandringer og tekst under fotografiet er: "SYMPTOM: Dette er blant flere funn som omtales i den nye coronastudien."

Er det røde flekker på innsiden av hendene man skal være obs på? Har noen av dere lest artikkelen?

Har noen av dere link til den studien det vises til?
Citera
2020-04-21, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det här är ingen influensa, visste du inte om det?

Självklart, jag redovisade bara att det kan dö 3000 fler personer än vanligt vid en tuffare influensasäsong, som exempelvis 2018. 2016/2017 var också en säsong där överdödligheten var högre än normalt.
Citera
2020-04-21, 19:58
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Sitter och kikar på den här pandemin och blir mer och mer konfunderad. Världen står i princip stilla sedan flera veckor, samtidigt som det officiella dödstalet är så lågt som 175.000 personer.

Vad är det egentligen som sker? På 60-70-talet skördade Hongkongflunsan en miljon människoliv, och eftersom jorden då hade 3,6 miljarder invånare mot dagens 7,8 miljarder kan man säga att den var 12-13 gånger mer dödsbringande än vad CoVID19 hittills varit. Trots detta stängdes inte jorden ner med samma ödesdigra konsekvenser som nu sker (förutom på miljön naturligtvis).

Ju mer jag läser desto mindre begriper jag.

Människor kvävs till döds.
Tro mig. Äldre räknas också människor.

För mindre än två veckor sedan levde ungefär hälften av dem 175 000.
(9 april ≈89k)

Skördade Hongkong-influensan 1 miljon under samma tidsperiod?

Ska vi gå tillbaka i tiden?

Det kanske är fler människor som överlever för att vi har tillgång till information om allt som sker på planeten. Vad tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in