Citat:
Ursprungligen postat av
Krillolero
Sitter och kikar på den här pandemin och blir mer och mer konfunderad. Världen står i princip stilla sedan flera veckor, samtidigt som det officiella dödstalet är så lågt som 175.000 personer.
Vad är det egentligen som sker? På 60-70-talet skördade Hongkongflunsan en miljon människoliv, och eftersom jorden då hade 3,6 miljarder invånare mot dagens 7,8 miljarder kan man säga att den var 12-13 gånger mer dödsbringande än vad CoVID19 hittills varit. Trots detta stängdes inte jorden ner med samma ödesdigra konsekvenser som nu sker (förutom på miljön naturligtvis).
Ju mer jag läser desto mindre begriper jag.
Förklaringen är att detta virus är helt nytt och dödligheten betydligt högre än Honkong influensan.
Betänk att vi endast är i början av denna epedemi och folk dör i rask takt. Skulle vi frysa planeten nu och räkna de som hittills dött av Covid-19 så har vi nog en miljon döda utan problem. Detta trots att "virusmeters" står på straxt under 200 000. Många har ännu inte räknats och i utvecklingsländerna dör folk som aldrig kommer att räknas som döda i corona.
Jag hade själv Hing kong flunsan och var ganska ung men väldigt sjuk. Jag mins ännu hur illa jag mådde. Det kommer visa sig att denna smitta är värre och i det bräckliga samhälle vi gar så kommer detta få stora efterverkningar..