2020-04-21, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag har varit snäll, och räknar med 20% spridning per dag utan åtgärder, vilket motsvarar ungefär R0 2.5 för Covid-19. Sen när man sätter in de åtgärder man ändå har i Stockholm så har detta gradvis fallit tillbaka till 10% spridning per dag vilket motsvarar ungefär R0 1.6.

Denna modell verkar stämma väldigt bra med det som observeras. Sänkningen i själva smittspridningen från 2.5 till 1.5 skedde gradvis under ca en månads tid, mars månad.

Kan du skicka mer info om modellen, finns ju fler antaganden, vad är din slutgiltiga "jämförelsesiffra" antal döda eller antal bekräftat smittade?

kan ta via pm.
Citera
2020-04-21, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Det positiva är ju att det går neråt.

Hur fick du 185 döda att gå neråt?
Citera
2020-04-21, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Hur fick du 185 döda att gå neråt?

Jag är som ett informationsrelä, jag bara vidarebefordrar vad andra sagt. Det planar nog ut.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Sitter och kikar på den här pandemin och blir mer och mer konfunderad. Världen står i princip stilla sedan flera veckor, samtidigt som det officiella dödstalet är så lågt som 175.000 personer.

Vad är det egentligen som sker? På 60-70-talet skördade Hongkongflunsan en miljon människoliv, och eftersom jorden då hade 3,6 miljarder invånare mot dagens 7,8 miljarder kan man säga att den var 12-13 gånger mer dödsbringande än vad CoVID19 hittills varit. Trots detta stängdes inte jorden ner med samma ödesdigra konsekvenser som nu sker (förutom på miljön naturligtvis).

Ju mer jag läser desto mindre begriper jag.

Förklaringen är att detta virus är helt nytt och dödligheten betydligt högre än Honkong influensan.
Betänk att vi endast är i början av denna epedemi och folk dör i rask takt. Skulle vi frysa planeten nu och räkna de som hittills dött av Covid-19 så har vi nog en miljon döda utan problem. Detta trots att "virusmeters" står på straxt under 200 000. Många har ännu inte räknats och i utvecklingsländerna dör folk som aldrig kommer att räknas som döda i corona.

Jag hade själv Hing kong flunsan och var ganska ung men väldigt sjuk. Jag mins ännu hur illa jag mådde. Det kommer visa sig att denna smitta är värre och i det bräckliga samhälle vi gar så kommer detta få stora efterverkningar..
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
En del länder är det lag att bära mask och allt fler länder har det som en rekommendation!

Ja det vet jag, men du skrev att du följer FHM?

Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Säg det till FHM, jag bara följer deras råd!
Citera
2020-04-21, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Tegnell-lovers/människoföraktare, ni lovade att statistiken skulle plana.

185+ döda på ett dygn.

Inse att ni behöver psykisk vård.
Mina tankar går även till era anhöriga. Måste vara förnedrande att ha er som barn eller barnbarn.

185 som rapporterats på ett dygn. Om man rapporterar ett tal på ett datum så måste man specificera dödsdatum enligt SCBs och Socialstyrelsens mortalitetsregister. Exempelvis kan jag ange siffran 1800 döda på ett datum fast det avser antal döda under en vecka.

Tänk om det skulle bli sådana här trådar varje gång det är en tuffare influensasäsong som 2018, då runt 3000 fler dog än en lugn säsong.
Citera
2020-04-21, 19:53
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Han var alltså ute och gick och gjorde precis samma sak som han inte tycker att folk ska göra.
Den första det gnälldes om var den som hade observerat ungdomarna.
Den du gnäller på nu ansträngde sig för att hålla avstånd, de andra verkade inte bry sig.
Det är inte förbjudet att promenera.
Citera
2020-04-21, 19:54
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jag tror att följsamheten har varit alldeles för stor vad gäller rekommendationer och nu måste FHM ut och säga att viruset är fullständigt ofarligt och Alsing halkade i badkaret och slog ihjäl sig. Deras flockimmunitet i Stockholm höll på att riskeras och nu måste man få upp siffrorna igen.
Ja så kan det vara. De vill få det undanstökat helt enkelt. Ingen kritiserar heller liknande uttalanden och alla är övertygade om att FHM har Sveriges bästa för ögonen. Alla har full tillit till fhm och co
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWatch337
Det är vår snart varmt! Det är dags du lär dig ALLT om leva i skogen, överlevnad! Tält! Bygg en liten stuga till vintern måste den vara klar!

Du ligger obehagligt långt fram i tanken...
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Inte jag, men väldigt många här inne vill ha ett totalt utegångsförbud.
Jag har inget emot skärpta restrektioner.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Den första det gnälldes om var den som hade observerat ungdomarna.
Den du gnäller på nu ansträngde sig för att hålla avstånd, de andra verkade inte bry sig.
Det är inte förbjudet att promenera.

Förespråkar man total lockdown ska man väl inte vara ute och promenera själv? Hur var det nu med det här med dubbelmoral ??
Citera
2020-04-21, 19:55
Bannlyst
Ja där ser man nu får de toffla. Så det blir när man vant sig vid att ljuga!

FHM backar från uträkning: ”Hastigt framtagen”

https://omni.se/fhm-backar-fran-utrakning-hastigt-framtagen/a/zGJqvv
Citat:
Folkhälsomyndigheten backar nu från siffrorna under dagens presskonferens där biträdande statsepidemiolog Anders Wallensten med hänvisning till en ny uträkning sa att det för varje bekräftat fall av coronasmitta i Stockholm finns ytterligare 999 andra fall.

Lisa Brouwers, chef för enheten för analys på Folkhälsomyndigheten, säger till journalisten Emanuel Karlsten att det blev “alldeles galet”.

– Den stämmer inte, det är en hastigt framtagen powerpoint som tyvärr inte stämmer, säger hon.

Matematikern Disa Hansson på Folkhälsomyndigheten säger till Karlsten att det handlar om en på hundra, inte en på tusen som uppgavs under presskonferensen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in