2020-04-21, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Även SD och Lena använde sig av telegram. SD introducerade det för Lena efter att otrohetsaffären uppdagades, så att inte HD skulle se deras kommunikation då hon hade koll på SD:s telefon.

Jag förmodar att det är den kommunikationen mellan SD och Lena som polisen ej kunnat spåra. Eventuellt använde de sig av telegram även under mordkvällen.

Det var väl Stefans kontakt inom polisen (glömt hans namn) som i sin tur introducerade telegram för SD vill jag minnas. Då Stefan efterfrågade en ejspårbar chattkommunikation efter att han fått hjälp att rensa sin telefon på bilder.

SD fick inte hjälp att radera bilder, utan tvärtom, återskapa bildgalleriet som han sade att han råkat radera.

Jag kan heller inte minnas att han fick tips om Telegram av P*eter Wi*ckström, (det framgår i alla fall inte av PWs berättelse)
AB 145 sid 306.
Citera
2020-04-21, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Antagligen var det så. En del stannar och slåss för sin " heder" ända till det bittra slutet. Ja, vare sig det var ett förhållande med S hon ville ha mot slutet, eller hämnd, så är ringaktning och skadeglädje inte uppbyggligt eller ger någon djupare, långsiktig tillfredställelse för dig själv.

L sa att hon visste att den destruktiva relationen till S skulle ta död på henne, men väninnan menade att L inte avsåg i bokstavlig utan symbolisk bemärkelse. Det var iallafall väninnan tolkning.

Ja, hon agerade iallafall som vore hon blind för risken med hån och förnedring. Hon uppfattade istället att övertaget numera var hennes. Vi gör alla olika vägval. En del backar, aktar sig från det onda, och läker ihop med tiden. Andra konfronterar, hotar och vill vinna. Ännu fler ger sig inte in i situationen överhuvudtaget.

Har du helt rätt i.
..."kunde INTE övertala henne..." skulle det stå i mitt inlägg. Men du fattade det.
Citera
2020-04-21, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
Intressant! Vart kan man få hintar om dessa outtalade hållhakar?

Till morfars försvar - jag tror inte han var medveten om skalan på otroheten innan rättegången. Han funderar nog en hel del nu. Om han inte lider av samma personlighetsdrag som HD där man låtsas som att solen skiner och inget hänt.

HD skiljde sig från SD, hon skaffade eget boende, hon skaffade en nu påsättare.
Så man kan nog säga att det va ganska mycket moln som
skuggade solen, med andra ord så tror jag att hon va ordentligt härsken.
Citera
2020-04-21, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Stämmer nog bra antar jag. Vad innebär OMERTA?

Enkelt uttryck så här från Wikipedia:

Omertā är ett sicilianskt[1] begrepp och kulturkod som på svenska närmast kan översättas med "tystnad", och då i bemärkelsen att inte ange andra människor inför polis och myndigheter. Begreppet är ett av fundamenten inom Cosa Nostra, den sicilianska maffian, och har stor betydelse för det skydd som olika mafiosi åtnjuter i egenskap av andra människors tystnad.
Citera
2020-04-21, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Möjligen har jag fel där. Men J var fortfarande kvar i mobilen...och det såg troligen SD och därför visade han sig inte.

Tyvärr minns jag inte var i FUP det står. Kanske någon annan i tråden vet?

Det verkar som det bara är jag som har läst konversationerna med SD och JH som görs runt midnatt den 11-12/5, jag har återigen letat i Jottaclouds dokument men hittar dom inte där.
Jag misstänker nu att jag läste det i dom första aktbilagorna som kom upp på minfil, jag ska kolla om jag har kvar dom på den andra datorn.

Undrar om denna J har vittnat i rättegången? Det lär visa sig. Lyssnar på ett avsnitt / dag på Youtube och idag blir det avsnitt nr 11 (eller är det nr 10?)

Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Tidslinjen i huvudprotokollet, kan inte ta fram just nu.

Har tittat på tidslinjen runt midnatt och det ser ut som att utredarna har helt och hållet missat detta mycket viktiga indicium på att SD lockar ut LW för att titta till gömman som har blivit för synlig pga att det har sågats ner sly och träd. Hon går dit 2 ggr samtidigt som hon har en konversation med JH, SD lämnar sin mobil hemma och ger sig av upp till området som gömman finns och ställer sig i bakhåll. SD ser/hör att LW har kontakt med någon och kan således inte utföra attacken som planerat. Detta första försök är helt glasklart vad som var i görningen, det andra försöket ca 1 timme senare som åklagaren vill påvisa är betydligt luddigare tycker jag.

Så återigen, mycket mycket märkligt/slarvigt att ÅH inte fick med detta inför rättegången!
Hoppas att nån av utredarna läser här och ser att dom har missat detta!
Senast redigerad av NoCashAsh 2020-04-21 kl. 17:35.
Citera
2020-04-21, 17:29
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
HD skiljde sig från SD, hon skaffade eget boende, hon skaffade en nu påsättare.
Så man kan nog säga att det va ganska mycket moln som
skuggade solen, med andra ord så tror jag att hon va ordentligt härsken.

Absolut. Men samtidigt så åker hon på resor på SD och hon vill absolut inte höra / prata om SD och LW relation. Man ska bygga en vänskap på det fina man hade. Han är genomgo och hyvens kille som blivit duperad av elak älskarinna.

Okej okej, inställningen kanske mer är att det är mulet men det regnar i alla fall inte.
Citera
2020-04-21, 17:31
Medlem
Citat:
Man kan ju tycka det.
Men problemet hade förmodligen fortsatt ändå, ingen av
dom kunde ju tydligen bryta, dom kunde tydligen bara inte
låta bli varandra, sexet lockade dom båda.

Jag kan ju tycka att sunt förnuft borde råda och att man inser vad som kan hända om man driver en sån linje så länge som SD och Lena gjorde.

Man tänker väl förhoppningsvis med hjärnan. Inte med underlivet. Hur kan man offra så mycket, sätta så mycket på spel till förmån för sina drifter?
Citera
2020-04-21, 17:42
Medlem
Citat:
Intressant! Vart kan man få hintar om dessa outtalade hållhakar?

Till morfars försvar - jag tror inte han var medveten om skalan på otroheten innan rättegången. Han funderar nog en hel del nu. Om han inte lider av samma personlighetsdrag som HD där man låtsas som att solen skiner och inget hänt.

Hållhakarna är väl det man vet om varandra - vad man har gjort och som man vill dölja. Om den ena vill bryta sig ur ett sånt grepp så kommer den andra att ställa till trassel för den andra. Därför blir man kvar i ett status que.
Ja du. Pappa morfar låter väldigt saklig och bestämd. Kanske rent av trygg, men han måste ha missat en väldig massa och inte lyssnat så mycket på sin dotter - eller sett igenom SD under alla dessa år. 20 år! Åklagaren frågade om han hade blivit manipulerad av SD men han svarade genast nejnej.

Han ville såklart inte se det. Tror inte ens att han skulle tro det även om SD blev fälld.
Citera
2020-04-21, 17:45
Medlem
Citat:
Absolut. Men samtidigt så åker hon på resor på SD och hon vill absolut inte höra / prata om SD och LW relation. Man ska bygga en vänskap på det fina man hade. Han är genomgo och hyvens kille som blivit duperad av elak älskarinna.

Okej okej, inställningen kanske mer är att det är mulet men det regnar i alla fall inte.

Det ser i alla fall ut som om dom blev tajtare efter mordet.
Jag drar inga direkta slutsatser av det, det kan finnas mer än en.
Men man kan ju anta att HD upplevde det som att inget stod emellan
henne och SD längre.
Citera
2020-04-21, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoCashAsh
Har tittat på tidslinjen runt midnatt och det ser ut som att utredarna har helt och hållet missat detta mycket viktiga indicium på att SD lockar ut LW för att titta till gömman som har blivit för synlig pga att det har sågats ner sly och träd. Hon går dit 2 ggr samtidigt som hon har en konversation med JH, SD lämnar sin mobil hemma och ger sig av upp till området som gömman finns och ställer sig i bakhåll. SD ser/hör att LW har kontakt med någon och kan således inte utföra attacken som planerat. Detta första försök är helt glasklart vad som var i görningen, det andra försöket ca 1 timme senare som åklagaren vill påvisa är betydligt luddigare tycker jag.

Så återigen, mycket mycket märkligt/slarvigt att ÅH inte fick med detta inför rättegången!
Hoppas att nån av utredarna läser här och ser att dom har missat detta!

OBS! Det fetade i det översta inlägget har INTE jag skrivit!
Det här (spelar ingen roll vad jag har för åsikt om innehållet!) Alltså detta:

Det verkar som det bara är jag som har läst konversationerna med SD och JH som görs runt midnatt den 11-12/5, jag har återigen letat i Jottaclouds dokument men hittar dom inte där.
Jag misstänker nu att jag läste det i dom första aktbilagorna som kom upp på minfil, jag ska kolla om jag har kvar dom på den andra datorn.
Senast redigerad av zilvereko 2020-04-21 kl. 18:21.
Citera
2020-04-21, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag kan ju tycka att sunt förnuft borde råda och att man inser vad som kan hända om man driver en sån linje så länge som SD och Lena gjorde.

Man tänker väl förhoppningsvis med hjärnan. Inte med underlivet. Hur kan man offra så mycket, sätta så mycket på spel till förmån för sina drifter?

Sunt förnuft har varit en total bristvara i deras så tydligt
sett destruktiva förhållande.

Det ser ut som om det är just drifterna som helt har tagit över.
Jag tror också att deras empatiförmåga va i allra högsta grad minimal, förmodligen
räckte inte empatin längre än vad den egna nästippen räckte.
Citera
2020-04-21, 17:57
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Det ser i alla fall ut som om dom blev tajtare efter mordet.
Jag drar inga direkta slutsatser av det, det kan finnas mer än en.
Men man kan ju anta att HD upplevde det som att inget stod emellan
henne och SD längre.

Yes - det är ett rimligt antagande. Det är uppenbart att HD ogillar LW mycket mer än hon ger uttryck för i förhör. Om man inte tar ut sin ilska mot sin partner så står ju partnerns älskarinna i skottlinjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in