2020-04-21, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Antar att mördaren tycker det är helt okej det den gjort .??!

Mördaren tyckte väl själv att det var nödvändigt. Han kunde ha anmält Lena för trakasserier i stället. Om det nu var så. Så varför gjorde han då inte det kan jag undra.
Citera
2020-04-21, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
Har läst igenom HD förhören nu.

Väldigt intressant detalj det här med HDs Flashback konto. Som hon vägrar ge några kommentarer kring.

Hon försöker framstå som vek, vill gå vidare och tänker inte på LW eller försvinnandet.

Samtidigt reggar hon ett konto där hon aktivt kommer med uppgifter som ska leda tankar bort från SD - som hon sedan absolut inte vill kännas vid i efterhand.

Vilken jävla soppa det här är. SD HD kombon är fan sinnessjuk. Jag kan inte förstå deras relation. Den är genomrutten i grunden.

Snubben pissar på henne och barnen under flera års tid (skit i mordet nu). HD kan fortfarande inte säga att hon inte litar på SD. Han ljuger henne rakt upp i ansiktet och pratar om intima detaljer med tredjepart i FLERA år - och HD kan inte sträcka på sig och säga "Du har grova problem. Sök hjälp omgående annars kan vi inte ha en droppa relation framöver". Vad fan är det för farsa? Vilken fantasivärld lever man i om man tror det där är en bra farsa? Stalkar, smygfotar, ljuger, bedrar. Istället anstränger man sig för att försvara snubben. Sprider rykten anonymt på forum...

Närstående till dessa två måste revidera sin syn på dessa två, framförallt SD. "Tänk på barnen!" som någon vrålade i ett välkänt debattprogram för några år sedan.

Mycket bra skrivet. Sjukare relation får man leta efter. Plus då pappa morfar, som varken ser eller hör något och tycker att 6 års otrohet är nåt man kan ta med en klackspark. Hans svärson är felfri.

HD och SD har dessutom outtalade hållhakar på varandra - så ingen av dem kan göra slut...
Citera
2020-04-21, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Mördaren tyckte väl själv att det var nödvändigt. Han kunde ha anmält Lena för trakasserier i stället. Om det nu var så. Så varför gjorde han då inte det kan jag undra.

Man kan ju tycka det.
Men problemet hade förmodligen fortsatt ändå, ingen av
dom kunde ju tydligen bryta, dom kunde tydligen bara inte
låta bli varandra, sexet lockade dom båda.
Citera
2020-04-21, 16:21
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Även SD och Lena använde sig av telegram. SD introducerade det för Lena efter att otrohetsaffären uppdagades, så att inte HD skulle se deras kommunikation då hon hade koll på SD:s telefon.

Jag förmodar att det är den kommunikationen mellan SD och Lena som polisen ej kunnat spåra. Eventuellt använde de sig av telegram även under mordkvällen.

Det var väl Stefans kontakt inom polisen (glömt hans namn) som i sin tur introducerade telegram för SD vill jag minnas. Då Stefan efterfrågade en ej spårbar chattkommunikation efter att han fått hjälp att rensa sin telefon på bilder.
De använde sig uteslutande av Telegram som kommunikationssätt under mordkvällen. Han skriver till henne efteråt också via den appen.
Med tillgång till hennes telefon borde raderingar efter kl 23.01 ha kunnat göras. Under kvällens lopp kan man se att hon besvarar mess i Norge-chatten omgående och utan fördröjning. Något avvikande sker mellan 23:22:02, då hon ställer en fråga i chatten, och 23:23:43 då hon enligt G.maps lämnar bostaden. Hon får svar på sin fråga 23:22:38 och 23:23:31, alltså redan efter 36 sek men läser aldrig dessa sista meddelanden. Fokus är nu istället inriktat på platsen för före detta cachen MRSS och planerade H*me S*ft H*me.
Citera
2020-04-21, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Stämmer nog bra antar jag. Vad innebär OMERTA?

Total tystnad, enkelt uttryckt.
Bryter man mot OMERTA så blir man dödad i de kriminella nätverken på Sicilien. I familjerna är det invävt i uppfostran ochi livets alla skeenden.

Råder dig att googla på ordet så får du en djupare förklaring. Varianter av OMERTA Finns överallt i världen där staten är svag och klanerna/familjen och de mer eller mindre uttalade reglerna är rådande.
Senast redigerad av zilvereko 2020-04-21 kl. 16:28.
Citera
2020-04-21, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Detta:
Tack för svar!
Citera
2020-04-21, 16:33
Medlem
Citat:
Total tystnad, enkelt uttryckt.
Bryter man mot OMERTA så blir man dödad i de kriminella nätverken på Sicilien. I familjerna är det invävt i uppfostran ochi livets alla skeenden.

Råder dig att googla på ordet så får du en djupare förklaring. Varianter av OMERTA Finns överallt i världen där staten är svag och klanerna/familjen och de mer eller mindre uttalade reglerna är rådande.

Tack för utförlig information, tror jag greppar begreppet nu.
Citera
2020-04-21, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tystnadskultur?

Ja. Och det är inget ovanligt här heller. Om det inte så ofta går till ytterligheter såsom mord.

Däremot blir det problem med omvärlden när man väder upp att vara uppfostrad i en sån miljö.
Många som har flyttat hit på senare år har också den världsbilden. De är vana vid en svag stat hemifrån, där familjen eller klanen är tryggheten och staten är repressiv.
Senast redigerad av zilvereko 2020-04-21 kl. 17:36.
Citera
2020-04-21, 16:43
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Mycket bra skrivet. Sjukare relation får man leta efter. Plus då pappa morfar, som varken ser eller hör något och tycker att 6 års otrohet är nåt man kan ta med en klackspark. Hans svärson är felfri.

HD och SD har dessutom outtalade hållhakar på varandra - så ingen av dem kan göra slut...

Intressant! Vart kan man få hintar om dessa outtalade hållhakar?

Till morfars försvar - jag tror inte han var medveten om skalan på otroheten innan rättegången. Han funderar nog en hel del nu. Om han inte lider av samma personlighetsdrag som HD där man låtsas som att solen skiner och inget hänt.
Citera
2020-04-21, 16:51
Medlem
Citat:
På sitt eget sätt, fylld av bitterhet, ville hon nog få en slags upprättelse efter att ha lurats under 6 års tid. Men det fick hon inte och skulle heller aldrig få. Tror hon drevs av både ångest och av missmod mot slutet.

För inte ens när SD skiljde sig kunde hon få honom.

Ja det var otroligt synd att prästen Stefan eller hennes övriga vänner kunde övertala henne att backa. Tror nånstans att hon förstod att nåt hemskt skulle kunna hända henne, men hon var förblindad.

Antagligen var det så. En del stannar och slåss för sin " heder" ända till det bittra slutet. Ja, vare sig det var ett förhållande med S hon ville ha mot slutet, eller hämnd, så är ringaktning och skadeglädje inte uppbyggligt eller ger någon djupare, långsiktig tillfredställelse för dig själv.

L sa att hon visste att den destruktiva relationen till S skulle ta död på henne, men väninnan menade att L inte avsåg i bokstavlig utan symbolisk bemärkelse. Det var iallafall väninnan tolkning.

Ja, hon agerade iallafall som vore hon blind för risken med hån och förnedring. Hon uppfattade istället att övertaget numera var hennes. Vi gör alla olika vägval. En del backar, aktar sig från det onda, och läker ihop med tiden. Andra konfronterar, hotar och vill vinna. Ännu fler ger sig inte in i situationen överhuvudtaget.
Senast redigerad av Mirandamirage 2020-04-21 kl. 16:57.
Citera
2020-04-21, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag förstår att du inte ville skämma ut dig
och skicka mailet själv.

Bättre att använda en ”duktig idiot”.

Dina kommentarer är ju bara tjafs och BS.
Inte det minsta objektivt. Bara försök att
vrida allt till att SD kan vara GM.

Du har inte bidragit med något vettigt alls i tråden förutom en fruktansvärd massa skitsnack om både BO och andra tråddeltagare. Jag har tröttnat. Krmkr också. Så du får själv plocka fram de aktbilagor du önskar från tingsrätten. Eller hoppas att nån i din svans härinne serverar dom på fat till dig. De jag själv får ut, kommer jag inte delge tråden. Och jag vet att Krmkr också är jävligt less på dumheterna som du kräker ur dig och kommer inte heller att lämna ut något här.

Det räcker nu.
Citera
2020-04-21, 17:02
Medlem
Märkligt att han var och tränade både den 11e maj (möte i skogen, poliser) och den 14e maj (mordkvällen)

Tog han vapen från gymet eller vad?!

Enda tillfällena han gymade dessutom
Senast redigerad av LeifBilly2012 2020-04-21 kl. 17:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in