2020-04-21, 15:16
Medlem
landbandys avatar
Antar att mördaren tycker det är helt okej det den gjort .??!
Citera
2020-04-21, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Vem skriver och planerar saker som någon annan ska kunna hacka eller komma åt? Tanken att människor som är måna om privatliv och integritet även i den digitala världen per automatik 'har något att dölja' är mycket farlig. Speciellt idag när vi har en plötsligt accelererad digitalisering som en följd av behov av social isolering. I en snar framtid kommer det betraktas som lika oansvarigt att kommunicera osäkert digitalt som att nysa direkt i handen, jag lovar.

OnT: Nej, det är inte bara terrorister, kriminella eller foliehattar som ser till att använda hjälpligt säkrade och krypterade kommunikationskanaler. Att använda t.ex. Telegram är i sig inget suspekt, konstigt eller anmärkningsvärt.

Nej, det håller jag med om. Däremot tror jag inte att det är allmänt spritt i dag med just Telegram. Den här sortens appar är lite som en pandemi fast lite tvärtom i det att det som hindrar spridningen är att det ännu inte uppnåtts någon ”flockimmunitet”. Man laddar ner den och upptäcker att man inte har någon att prata med och då lägger man ned. Svårt att nå den kritiska massan där det börjar rulla på. För mig var det så med Viber. Skulle gärna använda Telegram men skulle nog få prata med mig själv. Det blir lite trist digitalt.
Citera
2020-04-21, 15:19
Medlem
Fribbäs avatar
Har läst igenom HD förhören nu.

Väldigt intressant detalj det här med HDs Flashback konto. Som hon vägrar ge några kommentarer kring.

Hon försöker framstå som vek, vill gå vidare och tänker inte på LW eller försvinnandet.

Samtidigt reggar hon ett konto där hon aktivt kommer med uppgifter som ska leda tankar bort från SD - som hon sedan absolut inte vill kännas vid i efterhand.

Vilken jävla soppa det här är. SD HD kombon är fan sinnessjuk. Jag kan inte förstå deras relation. Den är genomrutten i grunden.

Snubben pissar på henne och barnen under flera års tid (skit i mordet nu). HD kan fortfarande inte säga att hon inte litar på SD. Han ljuger henne rakt upp i ansiktet och pratar om intima detaljer med tredjepart i FLERA år - och HD kan inte sträcka på sig och säga "Du har grova problem. Sök hjälp omgående annars kan vi inte ha en droppa relation framöver". Vad fan är det för farsa? Vilken fantasivärld lever man i om man tror det där är en bra farsa? Stalkar, smygfotar, ljuger, bedrar. Istället anstränger man sig för att försvara snubben. Sprider rykten anonymt på forum...

Närstående till dessa två måste revidera sin syn på dessa två, framförallt SD. "Tänk på barnen!" som någon vrålade i ett välkänt debattprogram för några år sedan.
Senast redigerad av Fribbä 2020-04-21 kl. 15:21.
Citera
2020-04-21, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Hela havet stormar kallas det bland barn.

Stämmer bra.
Citera
2020-04-21, 15:21
Medlem
Det var väl så att S drog till jobbet 15 maj fast han hade semester. Ringde ett par ovetande pratade om ett byggmöte som de inte hade en aning om skulle ske? Var höll de mötet? Har man sökt tillhygget på den platsen?

Den manliga delen av de selektivt dementa Siameserna får nog finna sig i att honan vill skiljas åt på riktigt nu. Hon vill nog inte ha sin lömska katt. Hanen kommer bli sjukt avundsjuk när honan vill leka med och äta sin sill ifred.
Citera
2020-04-21, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ok, så kanske det är. Jag hade aldrig hört talas om Telegram innan det här målet. Här körs med Messenger, sms, etc. Om nån skulle vilja hacka sånt, så kommer de antagligen somna efter en kvarts läsning av mina kommunikationer med folk.

Byt till Telegram, Signal eller något annat liknande. Oavsett hur oskyldig eller tråkig du uppfattar er kommunikation är det just er kommunikation. Låt den inte bli ett verktyg i en framtida identitetsstöld, ett framtida bedrägeri eller bara något så simplet som att bättre kunna sälja på er prylar.

Citat:
Så vitt jag förstod så använde SD och JG Telegram för att man inte ville att polisen skulle kunna komma åt deras kommunikation. Åtminstone enligt fupen. Innan mordet så använde de Messenger bl a. Men inte efter. För mig indikerar det att nåt är skumt. Ännu mer skumt är raderingen som JG gjorde.

Visst, byter man från mer osäker till mer säker kommunikation kan det tyda på att man har något speciellt man vill dölja. I det sammanhanget kan det betyda något för fallet.
Citera
2020-04-21, 15:24
Medlem
Citat:
Ok, så kanske det är. Jag hade aldrig hört talas om Telegram innan det här målet. Här körs med Messenger, sms, etc. Om nån skulle vilja hacka sånt, så kommer de antagligen somna efter en kvarts läsning av mina kommunikationer med folk.

Så vitt jag förstod så använde SD och JG Telegram för att man inte ville att polisen skulle kunna komma åt deras kommunikation. Åtminstone enligt fupen. Innan mordet så använde de Messenger bl a. Men inte efter. För mig indikerar det att nåt är skumt. Ännu mer skumt är raderingen som JG gjorde.

Även SD och Lena använde sig av telegram. SD introducerade det för Lena efter att otrohetsaffären uppdagades, så att inte HD skulle se deras kommunikation då hon hade koll på SD:s telefon.

Jag förmodar att det är den kommunikationen mellan SD och Lena som polisen ej kunnat spåra. Eventuellt använde de sig av telegram även under mordkvällen.

Det var väl Stefans kontakt inom polisen (glömt hans namn) som i sin tur introducerade telegram för SD vill jag minnas. Då Stefan efterfrågade en ejspårbar chattkommunikation efter att han fått hjälp att rensa sin telefon på bilder.
Citera
2020-04-21, 15:25
Medlem
Citat:
Nej, det håller jag med om. Däremot tror jag inte att det är allmänt spritt i dag med just Telegram. Den här sortens appar är lite som en pandemi fast lite tvärtom i det att det som hindrar spridningen är att det ännu inte uppnåtts någon ”flockimmunitet”. Man laddar ner den och upptäcker att man inte har någon att prata med och då lägger man ned. Svårt att nå den kritiska massan där det börjar rulla på. För mig var det så med Viber. Skulle gärna använda Telegram men skulle nog få prata med mig själv. Det blir lite trist digitalt.

Bra liknelse och well put. Så är det. Det här gänget kan ju mycket väl ha bytt till Telegram av något specifikt skäl, den kritiska massan för kommunikation löser då sig själv direkt.
Senast redigerad av flushbuch 2020-04-21 kl. 15:27.
Citera
2020-04-21, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Shit , nu blir jag så där otroligt ledsen igen !
Var den där personen tvungen att DÖDA L*ena ???????
Nu skiner solen och SD geocachar för fullt ....vad var det för problem med att även L* ena kunde få den glädjen ?

Satan i gatan vad jag tycker det här är piss

Hur reagerar dina geovänner på att SD är ute och cashar?
Citera
2020-04-21, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det är också därför jag tror att man kan lägga större/störst vikt vid just detta första förhör.

Sant, även om jag inte direkt förstår hur detta vittnesbörd kan medverka till att graden av misstanke att misstänkt är inblandad i brottet ökar? Någonstans är väl det huvudskälet ur Hidings perspektiv för att Hs utsaga ska bli användbar?

Hannas vidare uttalanden till sin kollega och chef på sjukhuset om att hon önskar, eller hoppas L är död, fokuserar ju strålkastaren mot henne själv, snarare än S. Likväl att hon känner till saken så tidigt etc. Detta anser jag snarare försvårar och trasslar till saken för Hiding och company ytterligare.
Senast redigerad av Mirandamirage 2020-04-21 kl. 15:39.
Citera
2020-04-21, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Varför inte, samtidigt hävdar ju Hs familj unisont i förhören att de typ aldrig talar och diskuterar mordet. Hur trovärdigt man nu tycker det låter. För mig är det helt väsensskilt och främmande, men kan ju knappast utgå från mig själv. Ändå låter det märkligt kan jag tycka. Är alla strutsar och miljöskadade av att umgås sinsemellan? Plötsligt är de ju lite halvdementa också. Mycket känslomässig begränsningar som man håller isolerat från varandra? Underströmmar av något onaturligt och osunt, Eller?

Det är inte alls ovanligt att man i vissa familjer tystar ner obehagliga saker. Som nån slags siciliansk OMERTA...
"Sånt pratar vi inte om. Nu ska vi alla vara glada och tänka på nåt trevligt i stället, trallalla,"

Man sväljer förtreter och familjens rykte är viktigare än en obehaglig sanning.
Citera
2020-04-21, 15:36
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Skulle inte tro att antalet användare i Sverige är så stort att man kan tala om att det är allmänt spritt. Appen är nog vanlig i vissa grupper men inte mer än så. Allmänt använda är nog framförallt Messenger men även Viber och Skype och bland de yngre Snapchat. Finns ju en massa appar man kan chatta och ringa med.

Det beror väl på vad ens vänner och
kontakter använder.

Jag vill bara visa att det inte är enbart
kriminella och terrorister som använder den.

De använder den men det finns många
”vanliga” människor som använder den
också.

Att påstå att någon är mördare pga att hen
använder Telegram visar bara hur lite man vet.
Senast redigerad av gloriouslife 2020-04-21 kl. 15:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in