Citat:
Ursprungligen postat av
Ikea-Kamprad
Kalla mig konspiratorisk men jag tror att FHM strävade efter flockimmunitet från början. Jag tror att den strategin slogs fast i januari (Giesecke sa att man tog planen då). Det var ingen hejd på hur "normalt" man kunde leva trots att smittan redan börjat sprida sig. Ok att åka till alperna. Ingenting att oroa sig för då det var bara importerade fall och inte samhällssmitta. Och så fort man kunde se samhällssmitta slutade man testa och spåra. Lev som vanligt. Sedan började det bli lite jobbigt på sjukhusen så då trampade man på bromsen.
Alltså, jag tillhör ”alarmisterna” men jag skulle ändå kanske acceptera FHM:s strategi om de vore ärliga med sin plan. De skulle kunna säga att visst, vi kan få ner dödstalen ordentligt om vidbinder drakoniska åtgärder men vi bedömer att de samhällsekonomiska effekterna, arbetslöshet, konkurser, minskad livsglädje överskuggar dödstalen som vi skulle rå med en slappare strategi.
Istället känns det som ett sådant förbannat hyckleri. Det är ju alldeles uppenbart att de inte gör så mycket för att hindra smittspridning men de låtsas göra det.
Det allra värsta är dock kanske ändå vad som pågår med de äldre och förmodligen även handikappade. Husläkare verkar ha fått i uppdrag att en masse förvandla sina äldre patienter till i princip hospice-patienter som inte ens får chans att överleva via syrgasbehandling. Istället blir det morfinspruta i hemmet eller på äldreboendet.
Ovanstående kanske ändå kan vara ok faktiskt om de vore ärliga med det hela och sade att Sverige är redan kört. Vi har importerat miljontals socialbidragstagare och monterat ner vården. Väldigt många är redan arbetslösa eller går på socialbidrag redan innan Corona. Vi har inte råd att ta krafttag mot detta virus utan måste låta det bränna igenom snabbt och skoningslöst. Om du är över 65 så håll dig hemma framöver och bunkra upp med konserver, för sjukhusvård kan vi inte längre garantera.