2020-04-21, 16:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Jo det finns två saker som är intressanta. Båda är en ”Act of god”.

Tsunamin i Thailand är ju ett nationellt trauma med sina 543 dödsoffer.

185 döda i Sverige av covid-19 är bara dagens siffra.

Det jag vill få fram är att allmänheten snabbt vänjer sig med att ”folk” dör.

185 är ju dagens uppsamlade siffra och den verkar ju inte bara blåsa förbi. Tsunamin ska kanske inte betraktas ur perspektivet antal döda, men ur perspektivet att ingen kände till fenomenet.

Sedan har du flygolyckan i Umeå med fallskärmshopparna där få dog, men det ändå uppmärksammades stort. Det är inte antal döda som skapar trauman. Det är sättet.
Citera
2020-04-21, 16:56
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Till och med Donald Trump och många andra jämförde det med influensan i februari. Dom har så klart ändrat sig. Det är lätt vara efterklok.

Flera forskare sa redan i januari att det var värre än influensan.
Det blir tyvärr så när man har noll koll men ändå känenr behövet av att yttra sig.

Jag har absolut ingen kunskap i ämnet men i februari lyssnade jag på vad forskare sa och inte Wolfgang Hansson.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Haha, va? Av alla märkliga jämförelser så kommer en tsunami nu fram.

Glöm inte att jämföra med Sveriges värsta flygolycka -64 som tog 31 liv. Vi har en sådan olycka varje dag nu.

Så är det. 31 liv som släcks i en specifik händelse är en katastrof.

185 döda under ett dygn i en sjukdom är statistik.

Vi får se om siffran skulle mot förmodan klättrar upp till 500 döda under ett dygn o i så fall om landet försätts i chock.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Kalla mig konspiratorisk men jag tror att FHM strävade efter flockimmunitet från början. Jag tror att den strategin slogs fast i januari (Giesecke sa att man tog planen då). Det var ingen hejd på hur "normalt" man kunde leva trots att smittan redan börjat sprida sig. Ok att åka till alperna. Ingenting att oroa sig för då det var bara importerade fall och inte samhällssmitta. Och så fort man kunde se samhällssmitta slutade man testa och spåra. Lev som vanligt. Sedan började det bli lite jobbigt på sjukhusen så då trampade man på bromsen.

Alltså, jag tillhör ”alarmisterna” men jag skulle ändå kanske acceptera FHM:s strategi om de vore ärliga med sin plan. De skulle kunna säga att visst, vi kan få ner dödstalen ordentligt om vidbinder drakoniska åtgärder men vi bedömer att de samhällsekonomiska effekterna, arbetslöshet, konkurser, minskad livsglädje överskuggar dödstalen som vi skulle rå med en slappare strategi.

Istället känns det som ett sådant förbannat hyckleri. Det är ju alldeles uppenbart att de inte gör så mycket för att hindra smittspridning men de låtsas göra det.

Det allra värsta är dock kanske ändå vad som pågår med de äldre och förmodligen även handikappade. Husläkare verkar ha fått i uppdrag att en masse förvandla sina äldre patienter till i princip hospice-patienter som inte ens får chans att överleva via syrgasbehandling. Istället blir det morfinspruta i hemmet eller på äldreboendet.

Ovanstående kanske ändå kan vara ok faktiskt om de vore ärliga med det hela och sade att Sverige är redan kört. Vi har importerat miljontals socialbidragstagare och monterat ner vården. Väldigt många är redan arbetslösa eller går på socialbidrag redan innan Corona. Vi har inte råd att ta krafttag mot detta virus utan måste låta det bränna igenom snabbt och skoningslöst. Om du är över 65 så håll dig hemma framöver och bunkra upp med konserver, för sjukhusvård kan vi inte längre garantera.
Citera
2020-04-21, 16:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Bara 80%? Bara? 80% är också spekulativ siffra.
Hur i helvete kom man fram till 80? Varför inte 83? Eller 65?

Bara massa spekulationer.

11% är siffran nu.

Gör 10 tester till då. Så får vi se. Kanske den ändras, kanske inte. Men siffran är 11, nu.

Precis som Tegnell o co utgår ifrån dagsiffror.

Jag antar att dom kommit fram till den siffran genom att testa samma personer flera gånger. Då har det visat sig att folk fått en negativ diagnos trots att dom varit smittade. Dom drar nog inte siffrorna ur röven även om en del verkar tro det.
Citera
Medlem
Citat:
Typ så ja. Och det är inte alls en tokig plan. Om man kan skydda äldreboendena.
Problemet är att det gjordes inte ens en antydan till att försöka skydda äldreboendena. Om planen var att försöka avliva så många gamlingar som möjligt så är strategin från FHM begriplig. Inte annars.
Citera
Medlem
Citat:

Precis. De äldre äldre missade man. Så de hade helt enkelt inte koll på hur det svenska samhället ser ut idag. Italienresenärerna som är medelklassvenssons kunde naturligtvis följa rekommendationerna. Men alla som hade varit och hälsat på tjocka släkten i Iran eller bodde med någon taxichaffis som kuskade Italienresenärerna och jobbade på ställen med de äldre äldre. FHM får göra om sina modeller.
Citera
Bannlyst
Citat:
Texten du citerar är från den 27 februari. Typ två månader sedan. Men användaren "glömde" nämna det.

Jag har sett det. Och jag köper att han inte kunde veta då. Han är knappast ensam om det i världen (Varför jag kallar honom med fula ord är bara pga han tillhör hjärntvättapparaten).
Problemet är dock att det fortfarande finns folk som vågar kalla det för svårare influensa.
Vilket borde förbjudas enligt lag.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Så är det. 31 liv som släcks i en specifik händelse är en katastrof.

185 döda under ett dygn i en sjukdom är statistik.

Vi får se om siffran skulle mot förmodan klättrar upp till 500 döda under ett dygn o i så fall om landet försätts i chock.

Vilket dygn menar du det dött 185 personer?

https://www.bildtagg.se/bild/r9njrf4orxxzn7ku2j07sem

Kolla grafen och återkom.
Citera
2020-04-21, 16:58
Medlem
Skulle väldigt gärna vilja veta ålder och nationalitet på de som dör. Någon som har insyn?
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:

Dom är mest utsatta på äldreboenden det grasserar där just nu för fullt och kommer att göra det till de sårbarast dött och de andra överlevde!

Men alla miljoner 70, 80, 90 -åringar som bor hemma själva, när kommer dom att drabbas? Jo när de inte längre uppmanas att hålla sig hemma och då står dom på tur att smittas.

Kanske blir det en våg men inte ett nytt smittoangrepp utan en ny grupp som vågar sig ut och får det. Då blir de rädda igen drar sig tillbaks och så kommer det att hålla på till långt in på hösten.
Citera
Medlem
Citat:
Jo det finns två saker som är intressanta. Båda är en ”Act of god”.

Tsunamin i Thailand är ju ett nationellt trauma med sina 543 dödsoffer.

185 döda i Sverige av covid-19 är bara dagens siffra.

Det jag vill få fram är att allmänheten snabbt vänjer sig med att ”folk” dör.
'Act of God'- nu jävlar snackar vi!
Är du i försäkringsbranschen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in