2020-04-22, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perhaps-Probably
Enligt WHO så behöver resenärer inte vidta några särskilda säkerhetsåtgärder vid resor till området. Viruset visar egentligen inga tecken för ökad oro överlag. Så du borde inte oroa dig över att åka till landet.
Kul att läsa grejer från januari / början i denna tråd
Citera
2020-04-22, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Vad händer om du tar 8 dagar?
Det blir så här ungefär…
https://www.bildtagg.se/file/oxav95842ic1rqoudzrxqdjf
Citera
2020-04-22, 01:00
Medlem
Stockholm ligger väl bra till när det gäller sämsta region i världen och dödsfall per capita? 2,3 miljoner och ca 1000 döda. Frågan är om man skulle kunna förhindrat döden på ålderdomshemmen oavsett insats? Det har misslyckats i nästan alla större städer, undantaget Helsingfors och Oslo då.
Citera
2020-04-22, 01:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Nej, blott 3 av dessa 185 dog idag, enligt FHM.

Tror du verkligen att det stämmer om eftersläpningen är 3 veckor? Det säger mer om dig än datat i sig själv!
Citera
2020-04-22, 01:03
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av favnir
Det finns flertalet studier som pekar på att morfin lindrar andnöd bättre än placebo, samtidigt som flera studier visar på att andnöd och syresättning inte korrelerar nämnvärt. Andningsdepression pga morfin är framförallt dosberoende, med få personer som får andningsdepression i "normala" doseringar. Därav är det motiverat att ge morfin kontinuerligt eller vid behov under palliativ vård. Om ännu mer ångest föreliggar kan man med fördel använda sig av benzo som tillägg.

Om man har tagit beslut om palliativ vård så har man "gett upp", och siktar på att ge en så god och oproblematisk sista tid i livet. Innan beslut om palliativ vård skall man ha uttömt möjligheter till behandling. Men jag är tveksam till syrgasbehandling inom äldrevården/ASIH med tanke på att det inte är helt oproblematiskt. Bättre att låta de äldre komma till sjukhus om inte en läkare på plats kan göra bedömning och ordinera syrgas (såsom på bromma sjukhem).

Ack så klokt sagt! Den palliativa vården kompliceras onekligen av att en och annan kan överleva. En påbörjad individuell vårdplan ska nämligen aldrig avbrytas eftersom det i många fall kan leda till planens snara omintetgående.

Och ångest till följd av andnöd går ju inte att behandla om en patient får syrgas, det vet ju alla, eftersom bensodiazepiner och morfin absolut inte kan ges samtidigt med syrgas. Det ena utesluter så att säga det andra.

I övrigt undrar jag om du beskriver verkligheten eller om du beskriver nedskrivna instruktioner om hur det ska vara, vanligen förvarade i pärmar i bokhyllor.

Undrar också om du inte blandar ihop saker? Andnöd kan ge ångest, vilket kan behandlas framgångsrikt med benso och morfin, vilka dock inte påverkar syresättningen nämnvärt. Syrgas kan hjälpa upp syresättningen men avhjälper inte alltid känslan av andnöd och ångest. Vidare. Är syresättningen tillräckligt låg sjunker medvetandegraden så pass hos patienten att man kan ifrågasätta nyttan av morfin mm.
Citera
2020-04-22, 01:03
Medlem
Sverige på plats nummer 6 i hela världen över antalet döda idag. 185 döda! Varför är det så tyst i media?
Citera
2020-04-22, 01:04
Avslutad
Inte bara 22 forskare som har problem med siffrorna... (Fast det var heller inte från en rapport, eller lika mycket fel ute som det låter)

”Under dagens presskonferens delgavs siffror om att ”det går cirka ett bekräftat fall på covid-19 på 1 000 fall totalt”. Det skulle innebära att det i Stockholm fanns 6 miljoner fall totalt. Under presskonferensen höll man fast vid siffrorna – men nu pudlar man.
– Det blev alldeles galet, säger Lisa Brouwers, på Folkhälsomyndigheten.

(..,)Så när det står 99,9 procent i rapporten, hur ska man förstå det?

– Ja, den frågan får jag hänvisa till den matematiker som gjort det här, för det är inte jag person nog att berätta.

Matematikern heter Disa Hansson.

– Ja, vi har mycket nu, tack vare din fråga, och när du sa det tänkte jag ”hur kunde vi inte bara tänka på det”. Det här har gått igenom så många personer. Men det är inte det rapporten har tagit fram eller så, säger Disa Hansson.

Hon förklarar att felet i huvudsak kan sammanfattas att det är en på hundra, istället för en på tusen, för 11 april.

Under den tisdagkväll meddelar Folkhälsomyndigheten att de nu kontrollerar hela rapporten igen.
”De går igenom all data en gång till för att se så att det inte är fel på resultaten. Allt gås alltså igenom igen och körs under kvällen och natten. Vi lägger ut information när detta är klart. Vi hoppas det ska vara klart i morgon bitti”, säger Christer Janson enhetschef på Folhälsomyndigheten.”

https://emanuelkarlsten.se/04/folkhalsomyndigheten-om-siffrorna-det-blev-alldeles-galet/
Citera
2020-04-22, 01:05
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Fint av dig, att ha tid och medkänsla för andra.

I mitt fall fungerar det inte, finnjävel med ärr på ansikte och lite tattoos på kroppen, folk backar lite undan.. Nåja..

Den här skiten lär inte ta slut på ett bra tag iaf. Vi som är smarta kommer att överleva.

Nejdå det är den bild du tror att andra har om dig.
Fint med tattoos på kroppen och '"finnjävel" är väl inget att vara rädd för.
Har en annan granne. En finska. Bett henne lära mig lite finska . Olen sairas eller nått liknande är jag är sjuk på finska 😂
Citera
2020-04-22, 01:05
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHaven
Sverige på plats nummer 6 i hela världen över antalet döda idag. 185 döda! Varför är det så tyst i media?

Inte så värst tyst i media.

Nämndes på PK, förnekare på Flash going apeshit idag, var väl mer cirkus kring att de presenterade fel siffror för smittade "1 på 1000"
Citera
2020-04-22, 01:06
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Man går ut med den glädjande nyheten att 11% av blodgivarna i Stockholm har antikroppar. Sedan kommer de på att detta blod kom ifrån coronapatienter som har tillfrisknat, för att användas som serum till andra patienter. Inte undra på att det var många som hade antikroppar.

https://omni.se/antikroppsresultat-for-osakert-kanns-inte-roligt/a/P9x1zJ

Jag kontrasterar ditt kategoriska påstående med vad som verkligen står i artikeln:

Man kan inte utesluta att en del av det blod som testats kommer från tillfrisknade covidpatienter som donerar blodplasma till coronasjuka i ett annat projekt
Citera
2020-04-22, 01:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja de har mycket mer åtgärder än i Sverige.
Sverige är väl i stort sett det enda landet i världen där regeringen lämnat över det största ansvaret till folket och dessutom i stort sett enbart rekommendationer.
Det är ditt fel om du dör, det är ditt fel om grannen dör, det är ditt fel om viruset dödar gamlingar, det är ditt fel..

Efteråt. Gud vad vi var bra. Tegnell och jag ( Stefan) . De får tapperhetsmedaljer, tar åt sig äran, och hela världen skall helst prata om dem. Det dog ju "bara" 10000, eller 5000.

Inget om folket eller sjukvårdspersonal som gjorde jobbet åt dem. Det värsta av allt är att många svenskar vänder ryggen mot varandra och sjukvårdspersonalen och hyllar Tegnell och Stefan i stället.

Jag pratade med min granne häromdagen, på behörigt avstånd, utomhus (i motvind) och minst 4 meter mellan oss. Han har feber och träffar sina barnbarn på regelbunden basis. Dessutom är han ingenjör, alltså välutbildad (över 60, vältränad), jag begriper inte hur han tänker. Hoppas han klarar sig! Det är en bra kille annars. Varnade honom om vad som kunde hända i början på mars, han tyckte jag var lite...knepig.
Citera
2020-04-22, 01:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligentdesign
Ser ut att bli dåligt väder till helgen i Stockholm, synd!

Vi hade behövt nån vecka med 18-20 grader för att få folk att bryta isoleringen och gå ut och bli smittade, nu kommer flockimmuniteten att dröja ännu längre...

Vi har dock väldigt fint väder att vänta onsdag och torsdag, med sol och 17-18 grader vilket borde innebära en rejäl skjuts framåt med antal smittade.

Ni skulle behöva ett väder från helvetet självt så ni stannar inne era förbannade dårar! Men Lucifer vill ju ha det här!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in