Inte bara 22 forskare som har problem med siffrorna... (Fast det var heller inte från en rapport, eller lika mycket fel ute som det låter)
”Under dagens presskonferens delgavs siffror om att ”det går cirka ett bekräftat fall på covid-19 på 1 000 fall totalt”. Det skulle innebära att det i Stockholm fanns 6 miljoner fall totalt. Under presskonferensen höll man fast vid siffrorna – men nu pudlar man.
– Det blev alldeles galet, säger Lisa Brouwers, på Folkhälsomyndigheten.
(..,)Så när det står 99,9 procent i rapporten, hur ska man förstå det?
– Ja, den frågan får jag hänvisa till den matematiker som gjort det här, för det är inte jag person nog att berätta.
Matematikern heter Disa Hansson.
– Ja, vi har mycket nu, tack vare din fråga, och när du sa det tänkte jag ”hur kunde vi inte bara tänka på det”. Det här har gått igenom så många personer. Men det är inte det rapporten har tagit fram eller så, säger Disa Hansson.
Hon förklarar att felet i huvudsak kan sammanfattas att det är en på hundra, istället för en på tusen, för 11 april.
Under den tisdagkväll meddelar Folkhälsomyndigheten att de nu kontrollerar hela rapporten igen.
”De går igenom all data en gång till för att se så att det inte är fel på resultaten. Allt gås alltså igenom igen och körs under kvällen och natten. Vi lägger ut information när detta är klart. Vi hoppas det ska vara klart i morgon bitti”, säger Christer Janson enhetschef på Folhälsomyndigheten.”
https://emanuelkarlsten.se/04/folkhalsomyndigheten-om-siffrorna-det-blev-alldeles-galet/