2020-04-21, 15:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Fast att ha öppet när inga kunder kommer gör bara att de anställda kostar pengar.
Folk tänker tyvärr inte så långt som att de kan handla när de är mindre folk utan alla handlar ungefär samtidigt, på samma sätt som de brukar.

Förmodligen kommer detta att få bakslag, om de styrande bryr sig om hur smittspridningen ökar.

Butikerna har dock ett stort ansvar i att få kunderna att ändra sina köpvanor. Hur man än vrider och vänder på det så är korta öppettider negativt sett ur ett trängselperspektiv. Sedan att det varit bättre om fler hållit sig hemma är en annan sak.
Citera
2020-04-21, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schubert
Märkligt att inga journalister ifrågasätter att denna platå som FHM än så länge verkar ganska nöjda med och som man absolut inte kan se något slut på inom en överskådlig framtid innefattar 80 döda människor per dag. Hur är det etiskt försvarbart i längden om det hade kunnat undvikas med en hårdare aproach????

Äntligen någon som fattar.
Ja visst jag kan köpa att det mattats av. Men såhär ska det ju se ut till hela sthlm är tömt och sen ut i landet. Lär va 50-100 om dagen till början juni.
ÄR DET NÅGOT ATT FIRA?!!??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Jag tycker att det är ok faktiskt då vi befinner oss i en pandemi och prioriterar att ha ett öppet samhälle.
En lock-down är ungefär som att förbjuda biltrafik för att folk dör i trafiken. Vi har istället valt att köra på med frivilligt säkerhetsbälte.
Lockdown är snarare som hastighetsbegränsningar och trafikregler. Man får inte bete sig hur som helst i trafiken för det påverkar även andra trafikanter.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Alltså om "toppen" nåddes den 15 april enligt FoHM, skulle då inte den högsta kurvan vara om 2-4 veckor när sjukvården belastas som mest?

Ändå ligger vi på en platå?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1n9LKl/folkhalsomyndigheten-toppen-kanske-naddes-15-april

En platå av nya smittade är vad man pratar om. De sa även på PK att toppen på sjukvården och döda mycket riktigt kommer med 2-3 veckors förskjutning så den väntas i mitten av maj.
Citera
Medlem
schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Det du och resten av flashback inte fattar är att smittan inte kommer försvinna i till exempel Norge. Deras lockdown, precis som alla andra länders lockdown, är populistiska beslut som visserligen säkert kommer rädda några liv men samtidigt krossa ett stort antal liv på längre sikt.

Du ska få se

Några liv? Hur många några liv? Hur mäts framgången i hur ett land tacklar denna kris om inte i hur många liv som kan räddas? Det finns ingen som kan säga vilken strategi som är bäst i nuläget. Men Sveriges sticker definitivt inte ut ut som särskilt framgångsrik.
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vilket betyder att du hjälper till att maximera antalet döda.

Tror du smittan kommer försvinna av sig själv i övriga länder? Hur länge tror du länder klarar av att vara nedstängda?
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Varför måste företag åka på utbildningsvecka utomlands,. när det lika bra går att genomföra hemifrån. Nej, det är nog mycket utlandsresor som inte alls skulle behöva genomföras.
Studier brukar ge fördel att göras på plats. Många utbildningar kräver också att man sätter upp villa utbildningsmiljöer.

Jag tänkte närmare på alla som flyger runt för att närvara på olika möten. Jag vet att mitt jobb har haft massor med sådant och jag har själv förväntats åka runt i världen på sådant. Nu har vi alla möten online.
Citera
2020-04-21, 15:15
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
När man tittar på eftersläpningsstatistiken och hur det fylls på så är det rätt givet att den 8/4 inte är någon "topp". Det är bara så långt man har hunnit bygga upp stapeln så högt. Eftersläpningen ökar hela tiden, och vi går mot något som närmast kan kallas för en total katastrof.

Det är ingen slump att den 8/4 är onsdagen före påsk. Efter påsk har man helt enkelt inte lyckats komma ikapp, och håller inte ens jämna steg i registreringen av alla som dör. Registeringen har kollapsat totalt och det var den långa påskhelgen som blev slutstöten.

Försök inte inbilla mig att det är en slump att det är just onsdagen före påsk (skärtorsdagen är också till stora delar en helgdag för tjänstemän) som kunde växa sig allra högst innan det kollapsade.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Det du och resten av flashback inte fattar är att smittan inte kommer försvinna i till exempel Norge. Deras lockdown, precis som alla andra länders lockdown, är populistiska beslut som visserligen säkert kommer rädda några liv men samtidigt krossa ett stort antal liv på längre sikt.

Du ska få se

Det handlar om att begränsa smittspridningen till en hanterbar nivå. Ingen tror att smittan magiskt kommer att försvinna helt.
Citera
Bannlyst
Random förnekare.

vecka 1: Hahahahaahah vill du vi ska stänga ner landet för det dör 4 person per dag?? 4??? Hahahahaha
vecka 2: Hahahahaahah vill du vi ska stänga ner landet för det dör 20 person per dag?? 20??? Hahahahaha
vecka 3: Hahahahaahah vill du vi ska stänga ner landet för det dör 80 person per dag?? 80??? Hahahahaha
vecka 4: Hahahahaahah vill du vi ska stänga ner landet för det dör 200 person per dag?? 200??? Hahahahaha
vecka 5: Hahahahaahah vill du vi ska stänga ner landet för det dör 500 person per dag?? 500??? Hahahahaha
vecka 6: Ja, det dör 1 000 pers per dag. Men varför ska vi stänga ner? Vad hjälper det nu? Alla är smittade (källa suputen Giesecke).

Random förnekare svarar på ovanstående inlägg:

Random alarmist:
vecka 1: Hjääälp det kommer dö 5 miljoner personer
vecka 2: Hjääälp det kommer dö 2 miljoner personer
vecka 3: Hjääälp det kommer dö 1 miljoner personer
vecka 4: Hjääälp det kommer dö 100 tusen personer

Ja, men det här är ingen spåkulatävling. Vem bryr sig om folk som skrikit att den 7 maj 2020 kl 1800 hade det varit uppe till 3 miljoner döda. Det är bara trams.

Men förnekares beteende är inte bara skrattretande. Utan farligt framförallt.
Utan argument kvar förnekar han fortfarande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Här är en artikel om professorn det pratas om i tråden. Du får väl bilda dig en uppfattning om honom. Men om man frågar mig så verkar han vara lite egen i sina åsikter:

UK coronavirus outbreak peaked before 'unnecessary' lockdown, claims Oxford Uni professor
Professor Carl Heneghan, director of the centre for evidence-based medicine, says the UK should lift its lockdown, which he claims is going to cause more damage than coronavirus

https://www.mirror.co.uk/news/uk-news/uk-coronavirus-outbreak-peaked-before-21895937

Klart att han ger Sverige beröm.

Tackar. Hehe. Verkar som att, eftersom vi har epidemier och pandemier så pass sällan, så är det en massa folk som är lite "egna" som befolkar folkhälsomyndigheter och andra institutioner som sysslar med sådana frågor. Verkar vara ställen där kufar samlas och frodas.

Man blir mörkrädd över alla möjliga som nu kryper fram i dagsljuset och fäktas med sina modeller. Inte imponerad av någon så här långt även om man hittar intressant lite här och var. Men så här långt så kan jag i alla fall inte kora någon vinnare i skönhetstävligen. Om det ens behövs.

Måste dock säga att WHOs agera, agera, agera högst på min lista strax före WHOs testa, testa, testa. Nytt virus, nytt läge, ingen etablerad kunskap. Då är det på skiten bara. Och vända på en femöring om det visar sig att man fattat fel beslut.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Grönland har klarat sig helt utan dödsfall och har ingen på IVA heller.
I och för sig glest mellan folket och inte så himla många människor heller.
Kanske 60000.

Betyder att människor inte skall hålla på att klumpa ihop massor av människor på ett och samma ställe. Resa runt hela jorden.

Jag har för mig att jag läste att en hel stam utav människor dog utav mässlingen enbart för att några " resenärer" var tvungna att hälsa på..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in