2020-04-21, 15:11
Medlem
Sammanfattning av avlidna per vecka

Vecka 11 = 5 avlidna totalt(oförändrat idag)
Vecka 12 = 45 avlidna totalt(oförändrat idag)
Vecka 13 = 191 avlidna totalt(+1 idag)
Vecka 14 = 440 avlidna totalt(+5 idag)
Vecka 15 = 604 avlidna totalt(+30 idag)
Vecka 16 = 437 avlidna totalt(+128 idag)
Vecka 17 = 24 avlidna totalt(+22 idag)

19 st saknar datum så summerar man veckorna tillsammans med 19 så blir det 1765 avlidna

Ökning/minsking sen gårdagens dagliga statistik från FHM

Källa:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/bekraftade-fall-i-sverige/
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Jappz.. Förnekarna blir färre och färre och fler inser vad regeringen ställt till med i Sverige..Tyvärr kommer antalet döda att skjuta i höjden en lång tid framöver..Hur var det nu ?`40% redan smittade i stockholm ? Stockholm har "nästan flock immunitet?" 99% får inga symptom ?

Många är lögnerna rtegeringen är pressad av sin oreda i ekonomin att få igång penga kvarnarna igen.

Det kostar på att ha plockat in så många invandrare som inte kommer göra rätt för sig under sina livstider. De få som verkligen arbetar av dem som hittat hit de senaste 5 åren får se sin "samhälls vinst" ätas upp av rättegångskostnader, brottsutredningar, ökat antal poliser, domararvoden, advokatarvoden, nämndemanna arvoden, Fängelsevistelser mm Som den brottsliga delen av de invandrade kostar landet. Så någon ekonomisk vinst med all denna invandring existerar inte det begriper även Svenskar med 80 i IQ

Jag håller visserligen med dig om många punkter angående att invandringspolitiken varit katastrofal i Sverige under väldigt lång tid. Och jag har gärna gapat över hur inkompetenta våra regeringar varit under lika lång tid.

Men vad gäller ekonomin så har Sverige ändå en låg statsskuld per capita jämfört med andra länder.

Sverige 41%.

Österrike 79%

Belgien 103%

Italien 132%

För att nämna några exempel. Så att Sverige skulle vara så fattigt jämfört med andra länder så att vi tvingas till våran taktik är inte korrekt.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Idag har vi mer döda än Belgien också
de hade +170 döda, Belgien har minskat lite senaste dagarna.

Visst, men våra siffror är uppenbart inte gårdagens dödsfall, så känns lite fel att jämföra. Inte för att jag vet något om deras siffror dock. Men ser man till siffrorna som helhet har vi verkligen inte lyckats väl.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Har det inte slagit dig att det är tack vare lockdownen de har kommit ner till dessa siffror. I så fall har den ju varit väldigt effektiv sett till förutsättningarna.
Och då är det ju snarare Sveriges siffror som är konsekvensen av ett uselt utfört jobb.

Balanserar vi hårfint? Det låter stort om katten när den skiter.

Välkommen in i diskussionen utan att se till ursprunget. Jag svarade på ett påstående om att lockdown skulle utrota smittan, vilket det inte gör eftersom det är omöjligt att isolera till den grad som krävs för detta och tog Italien som ett exempel som trots massiv lockdown har 3000-4000 fall per dag.

Uselt utfört jobb är ju i relation till vad man har för förväntningar. OM du, så som många här, förväntar sig 0 döda så ja, då är det uselt. Då är hela världen (förutom Nordkorea) rätt usla. Men om målet har varit att minska spridningen på så sätt att sjukvården inte kollapsar som den gjort i Italien och Spanien så har man gjort ett bra jobb. Det finns alltid saker som kan göras bättre, så som att skydda de äldre bättre. Men att gorma om folkmord som vissa gör här är ju bara larvigt. Det är inte staten som dödar, det är ett virus. Det är ju också det som svenska staten trycker på, det egna ansvaret att undvika denna potentiella mördare, viruset.

Personligen gör jag allt för att undvika det bl.a. genom väldig social distans mot vanligt, och om fler gjorde det så skulle det se ännu bättre ut.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Snarare så ser jag till att äldre kommer klara sig undan smittan helt genom att flockimmuniteten inträffar snabbare.

Vilket betyder att du hjälper till att maximera antalet döda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Gå in på c19 och kolla kurvorna på döda per dag och fall i dag. Det rapporteras få döda på helgen. I regel börjar det sedan att öka i början av veckan. Fallen har en lite annan rytm. De har låga tal söndag och i början av veckan. Dagens tal på fall är de som testades i helgen….

Menar att nya fall har legat kring 400-600 i veckor men antalet döda fortsätter öka. Får hoppas det här är peaken.
Citera
2020-04-21, 15:12
Medlem
schuberts avatar
Märkligt att inga journalister ifrågasätter att denna platå som FHM än så länge verkar ganska nöjda med och som man absolut inte kan se något slut på inom en överskådlig framtid innefattar 80 döda människor per dag. Hur är det etiskt försvarbart i längden om det hade kunnat undvikas med en hårdare aproach????
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Vad får dig att tro det? Mer sannolikt är att resten av världen inför kraftiga restriktioner gentemot Sverige. Varför skulle ex Norge vilja ta in smittbärande svenskar? För att det vore bäst för staten?

Det du och resten av flashback inte fattar är att smittan inte kommer försvinna i till exempel Norge. Deras lockdown, precis som alla andra länders lockdown, är populistiska beslut som visserligen säkert kommer rädda några liv men samtidigt krossa ett stort antal liv på längre sikt.

Du ska få se
Citera
Medlem
tjallepetters avatar
När ska folket vakna?
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Hjälper föga. Du kom ju med matkassen sa du. Och du är snart smittad.

Jag använde handskar och ställde maten utanför tantens dörr. Jag har för övrigt redan varit smittad.
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Jag är orolig för att folk kan ha så högt förtroende för regeringen. Den är först och främst ansvarig och inte Anders Tegnell och FHM. Hur kan svenska väljare ha förtroende för regeringen när våra siffror avviker så pass mycket mot de övriga nordiska länderna? Självklart kan Sveriges strategi på sikt vara den bästa, men jag är högst tveksam till detta.
Citera
2020-04-21, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Offren är ju själva kärnan av problemet. Men det hjälper ju inte att diskutera dem. Det är våra politiker och makthavare som bär ansvaret för att Sverige har mångdubbelt fler offer och lidande än andra likvärdiga länder. Det går ju inte att hålla på och snacka om att vi skall drabbas mindre av nästa pandemi, som vi inte har en aning om ifall den ens kommer. Det är nu Sverige måste rädda liv, annars börjar det mest likna ett folkmord.

En av många horribla utspel av Tegnell, typ: "Aa sjukt många dör nu- men då vet vi hur vi ska göra till nästa gång"

AHAHAHAHAHAHAHHAAHAHAHAHAHAHAHAHAH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in