2020-04-21, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det kostar endast marginellt mer att ha 30 olika sorters tandkräm istället för bara 1. Volymen vi behöver är ändå den samma.

Läkemedel som Vaccin är förstås absolut nödvändigt om vi vill behålla livskvalitet.

Många kan förstås jobba på distans och vi får se om det fortsätter efter krisen.

Det riktigt onödiga vi skurit ned på i stor skala är resande. Att åka på solsemester är fullständig onödigt rent samhällsekonomiskt. Vi kan hoppas på att företag och politiker inser vad mycket onödigt resande de gör och slösar en massa pengar på. EU har haft en stor varböld i form av onödigt resande som de vägrat dra ner på. Denna kris kan förhoppningsvis tvinga igenom en förändring som ligger kvar.

Solsemester må vara onödigt men jäkligt trevligt.
Varför måste företag åka på utbildningsvecka utomlands,. när det lika bra går att genomföra hemifrån. Nej, det är nog mycket utlandsresor som inte alls skulle behöva genomföras.
Citera
2020-04-21, 13:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Sant, det finns en skillnad där.
De kompetenta finns i Sydostasien. De inkompetenta...

Då måste de vara närmast gudomligt allvetande. Tänk att människor på andra sidan jordklotet är mycket bättre på svenska förhållande än våra egna experter. Konstigt att epidemierna nästan alltid börjar i Asien när de är nedstigna från himlen...
Citera
2020-04-21, 13:02
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
81-årige Jan är svårt sjuk i corona – har inte fått träffa en läkare på tre veckor
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/81-arige-jan-ar-svart-sjuk-i-covid-19-har-inte-fatt-traffa-en-lakare-pa-tre-veckor
Vidrigt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Rabies hade de ju förut i alla fall.

Det där fattar jag inte. Hur har man lyckats utrota rabies i Sverige och större delen av Europa? Varför har inte svenska fladdermöss och rävar osv rabies?
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Jupp 100% rätt.
Jag var emot dock. Nedrustningen och allt. Minns det mycket väl.
"Vi ser inget hot just nu" sa de. Ahahahaha nej inte NU nej. Herregud. Och nu sitter vi i skiten.
Det är så jag ser det, att problemet inte är coronaviruset så mycket som misskötseln av samhället. Därtill blir det också mycket av en pseudodebatt kring om Sverige gjort allt rätt i krisen vs att man gjort allt fel i detta.

Det som slår mig är också att förtroendet för dessa klåpare som sitter i regeringen, och som så sent som för ett par år sedan förklarade att beredskapslager är överflödiga, nu ser sitt förtroende skjuta i höjden. Hur är det möjligt?
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Jag är inte heller någon expert på detta. Jag TROR dock att antikroppar är "markörer" som finns kvar i kroppen, en restprodukt efter att du besegrat en infektion. Dessa är sedan (vad jag tolkat) det försvar du har för att värja dig mot viruset och blir således inte sjuk av det igen, precis som du skriver. Då är du per definition "immun", dvs du kan exponeras för viruset men det får inte fäste i din kropp och kan således inte reproduceras/smittas vidare.

Det råder väl dock en stor osäkerhet kring detta med immunitet kopplat till Covid19. De flesta förståsigpåare är ense om att man blir immun efter att ha tillfrisknat. Men det är osäkert på hur länge denna immunitet håller i sig. Det är ju viktigt att ta reda på det för det kommer ju vara avgörande för hur vi behöver leva våra liv framöver. Jag håller tummarna på låååååån immunitet :-)

När B-cellerna känner av virusets antigener börjar B-cellerna tillverka antikroppar som kan binda till virsuet (binder till en epitop). Detta sker under infektionen.

Immunitet är när immunförsvaret kan undvika infektion (att viruset infekterar värdcellerna).

Immunförsvarets "minne" består av minnes-T-celler och B-celler. Antikropparna binder till en epitop (antigen) hos viruset och med MHC II signalerar antikroppen att en minnes-T-cell (antigen-specifik T-cell) ska döda viruset.
Citera
2020-04-21, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExtraKebabsas
Okej, vad är bortförklaringen till det minskande antal döda senaste dagarna? Mörkläggning? Borde vi inte ligga runt 10000 döda per dag nu?

Ja det är lite konstigt. Även om viruset inte är riktigt så dödligt och smittsamt som man först trodde så borde ju fler och fler dö av rent matematiska skäl, så länge smittspridningen fortsätter okontrollerat, vilket den gör i Sverige.

Mörkar regimen och media vad som pågår? Ja det gör de till viss del, men jag tror inte de gör det i så stor omfattning att de kan dölja hundratals dödsoffer per dag.

Är de flesta redan smittade och det var ingen större fara? Jag har svårt att tro det.

Håller vi redan på att närma oss den mytomspunna "flockimmuniteten"? Mycket tveksamt.

Är det någon hittills okänd faktor som gör att det kanske håller på att klinga av i Sverige? Kanske? Jag bedömer "än så länge okänd faktor" som den mest sannolika förklaringen.

Att någon svensk makthavare gör någonting bättre än makthavare i andra länder har väl inte hänt en enda gång på flera decennier och oftast så gör de ju ingenting rätt överhuvudtaget i något sammanhang, ens av misstag, slumpen eller ren tur. Att det som händer, eller inte händer, är ett resultat av korrekta åtgärder från någon beslutsfattare bedömer jag som helt uteslutet och omöjligt.
Citera
2020-04-21, 13:06
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Visst, men en stor del av den initiala förvirringen bestod i att Kina inte var ärliga från första början. Att raljera om att västvärlden ”pratade om influensa” berodde ju till stor del pga att Kina inte delade relevant information.

Kina borde själva varit mycket mer proaktiva och ärliga så hade situationen aldrig uppstått. Om något borde deras gränser för utresa fullständigt stängts asap.

Yes. Förhoppningsvis blir en av konsekvenserna också att man börjar se Kina för vad det är nu och lägger produktion i andra länder. Måste ju vara solklart i det här läget att man inte kan låta världsekonomin vila i deras händer och att deras inflytande måste begränsas. Menar, utöver att man tillåter modernt slavarbete i sweatshops och förstör våra egna industrier, dvs.
Citera
2020-04-21, 13:06
Medlem
Covids avatar
Svenska fladdermöss har rabies, men personer som hanterar fladdermöss i yrket är vaccinerade. Huvudvektorn är hundar, och de sätts som bekant i karantän vid införsel till Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Det där fattar jag inte. Hur har man lyckats utrota rabies i Sverige och större delen av Europa? Varför har inte svenska fladdermöss och rävar osv rabies?
Citera
2020-04-21, 13:07
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag kan ju tycka att den andra aspekten är viktigast att utreda innan man övergår till den första.
Immunitet och antikroppar är väl heller inte samma sak.
Immun då får du aldrig mer sjukdomen.
Antikroppar är väl mer att när du får sjukdomen igen så har antikroppar bildats som kan fightas bättre mot sjukdomen och ger mildare symtom och blir ofarlig för allmänheten likt vanlig influensa.
Eller har jag missförstått det här med immunitet och antikroppar helt åt skogen nu också.

Ja, vare sig det gäller antikroppar som tillkommit pga att du haft sjukdomen eller blivit vaccinerad med avdödade virusdelar så är det just dessa antikroppar som gör att du inte får sjukdomen igen. Eller kanske får den igen i mildare form om du bara bildat få antikroppar.
Citera
2020-04-21, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Ja fan, potatis ger ju 45 ton per hektar, jämfört med 7 ton för vete med obetydligt högre gödslingsbehov, i synnerhet om man odlar Ditta eller någon annan kvävesnål sort.

Fyfan, uppväxt på en gård känns det inte helt bekvämt. Sitta med hagelbrakaren och vakta på potatistjuvar.

Jag ser framför mig scener ut utvandrarna framför mig. Salt sill och oskalad potatis, men vi överlever.

Polis och militär skulle krävas för att se till att ingen roffade åt sig för mycket om det blev sådan kris.

Men ja, svält behöver vi inte oroa oss för. Visserligen har svenska folket tidigare gått igenom extremt svår torka med svält som följd, och visserligen kan det hända igen men såvida det inte blir en sådan extrem torka som då kan vi vara lugna. Vi har extremt mycket spannmål och mjölk dricker vi som vatten i Sverige. 1 liter komjölk är extremt mycket näring, folk tänker inte på det. Mjölk innehåller allting förutom typ järn. Kanske saknar vitamin c också men potatis och svenska äpplen löser den biten.
Citera
2020-04-21, 13:08
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap

Sverige är en av relativt få platser utan rabies, dock har man funnit antikroppar hos enskilda fladdermöss, så sjukdomen kan finnas hos enstaka djur. Det finns risker med att importera tex hundar från Östeuropa till Sverige utan veterinärkontroll och karantän. Djur som kan vara bärare av rabies kan även ta sig landvägen från Ryssland genom Finland till Sverige.

Jag är tveksam till om rabies någonsin haft någon större utbredning i Sverige, dock ska sjukdomen varit utrotad sedan slutet av 1800-talet i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in