2020-04-21, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag ligger back 10% senaste veckan, -3mkr. Jag gick idag in med ytterligare 5mkr SSAB Telia Volvo Elux, och kommer att göra likadant varje ras-dag tills jag inte har en krona kvar på kontot.

När tänkte du gå in? Så kan vi jämföra våra strategier.
Nästa år kommer jag gå in.
Citera
2020-04-21, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är omöjligt att arbeta och trejda om man inte är typ grindvakt och kan sitta vid datorn hela dagen.

Så man får försöka tänka på ett annat vis.

Jag tycker ofta det är enklare att göra bra affärer om man INTE sitter och följer utvecklingen minut för minut.

Mina fullträffar på dagshögsta resp dagslägsta har nog näst intill undantagslöst skett genom ordrar lagda många timmar innan avslut.
Citera
2020-04-21, 12:49
Medlem
worowynzkis avatar
Vad tror man om att gå bear på nasdag idag?
Citera
2020-04-21, 12:53
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag tycker ofta det är enklare att göra bra affärer om man INTE sitter och följer utvecklingen minut för minut.

Mina fullträffar på dagshögsta resp dagslägsta har nog näst intill undantagslöst skett genom ordrar lagda många timmar innan avslut.
Måste varit ganska många ordrar som inte gått igenom.
Citera
2020-04-21, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Folk stirrar sig blinda på Corona och nuförtiden så kommer det mer och mer positiva nyheter om att coronan börjar ge sig. Men när de ekonomiska efterverkningarna kommer med massarbetslöshet och företag som konkar då kommer börsen gå ner till sin rätta nivå.
Personligen kommer jag inte gå in i år, väntar på botten och när det sedan gått stabilt upp ett tag går jag in igen.. så kommer inte ens kolla mina favvobolags kurser eller på indexfonders rörelse eftersom det är för mig helt ointressant i år. Januari 2021 kommer jag gå in och kolla igen och någon gång under det året köpa mig in igen.

Välkommen tillbaks Bosse efter din karantän.

Jag tänkte på dig och ditt mål om -40% som du upprepade som ett stenhårt mantra under lång tid och undrade hur du gjorde när vi i en del enskillda aktier studsade ner under dom nivåerna.

Men du köpte alltså inte? Du skulle ha hållt dig till ursprungsstrategin i stället för att lägga till ditt ytterligare vilkor med tidsaspekten. Man får inte vara för iskall heller.

Är du inte rädd att du sätter för låga mål? Vad gör du om vi aldrig kommer ner till dina nivåer går du aldrig mer in på börsen då?

Och om det här får större och mer långsiktiga skadeverkningar på ekonomin, vilket jag inte alls utesluter, tror du inte att det då tvärtom är lite tidigt att börja titta på börsen januari 2021?
Citera
2020-04-21, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny

Minuthandel med TA är jag väldigt skeptisk till. Man måste spöa datorn då och en dator är bra på att snabbt bearbeta mycket information.

Man behöver ett beslutsunderlag bättre än datorns algoritm, och där tvivlar jag på att de modeller som idag är tillgängliga är bättre än det finanshusen räknar sig fram till.

Som liten handlare och människa har man egentligen allt emot sig, men man kan jobba mot aktier som storkapitalet fnyser åt. För den sakens skull behöver man inte bege sig till First North, de bästa casen har jag hittat på Mid Cap sista tiden. Eller t o m akter på Large Cap som ligger strax äver 10 miljarder.

Men, men... man hamnar på aktier med ganska låg likviditet, de höglikvida aktierna kan bara ligga lång på.

Som jag ser det.
Citera
2020-04-21, 13:07
Medlem
Citat:
Minskade ju innehaven igår och sålde rent på HM och SEB. SEB med förlust, det blev en misslyckad spekulation.

HM hade jag ett GAV på någon procent ned eftersom jag ägde HM innan Corona.

Behåller innehavet i Handelsbanken annars är jag ren på banker.

Lutar mer åt att fortsätta sälja cykliska aktier än att köpa. Jag har svårt att se dessa gå upp innan vi vet var botten är i ekonomin, och det kommer nog inte stå klart på ganska länge. Det blir en sen sommar och höst.

Jag gissar på att vi kommer att se fler tåg lämna perrongen i båda riktningarna, det finns mycket att fundera på...

Har gjort lika och sitter också kvar med lite för mycket bankaktier.

Jag tror inte fundamental spelar någon roll alls närmsta tiden. Börjar det vackla och börsen handlas ner några dagar är stämningen av någorlunda harmoni som råder just nu som bortblåst och paniken och skräckscenariorena kan åter igen koppla ett nästan lika stort grepp som under mars.

Det går blixtsnabbt för folk att byta fot i dom här lägena.

Känns skönare att ha likvider till hands och invänta den eventuella situationen med risk att missa fortsatt uppgång nu i närtid.
Citera
2020-04-21, 13:15
Medlem
Citat:
Folk stirrar sig blinda på Corona och nuförtiden så kommer det mer och mer positiva nyheter om att coronan börjar ge sig. Men när de ekonomiska efterverkningarna kommer med massarbetslöshet och företag som konkar då kommer börsen gå ner till sin rätta nivå.
Personligen kommer jag inte gå in i år, väntar på botten och när det sedan gått stabilt upp ett tag går jag in igen.. så kommer inte ens kolla mina favvobolags kurser eller på indexfonders rörelse eftersom det är för mig helt ointressant i år. Januari 2021 kommer jag gå in och kolla igen och någon gång under det året köpa mig in igen.

Jag önskar jag hade din kristallkula om framtiden men alla lågkonjunkturer är olika. Denna slår stenhårt mot vissa branscher som enbart undantagsvis är börsnoterade. Dessa branscherna är redan urblåsta av vad som finns på börsen.

Frågan är ju hur det sedan sprider sig, jag tycker inte det är självklart. Det kan naturligtvis bli en ny skuldkris a la PIIGS eftersom de länderna nu även drabbats hårt av Corona, i alla fall Italien och Spanien. Där får vi se, men riksbankerna är ju redan igång och inte i efterhand som då.

Så jag vet inte... vi får väl la se hur detta drabbar det finansiella systemet.

Att handla efter klockan eller kalendern tror jag dock inte på som trigger.
Citera
2020-04-21, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Måste varit ganska många ordrar som inte gått igenom.

Jag ägnar mig sällan åt ren daytrading men mitt facit sett över tid är nog att det totalt har varit en bättre strategi att i lugn och ro sätta en kurs, även om man får justera den, än att i stundens hetta mer eller mindre i panik agera.

Jag har inte den kunskapen/verktygen/intresset att jag kan avgöra om kursen jag just nu ser på sekunden framför mig är den högsta/lägsta för dagen, jag blir bara stressad vilket leder till fel beslut och att jag går emot min strategi och har i stället (under normala förhållanden) lättare att i lugn och ro sätta en målkurs för dagen som jag prickar in mer träffsäkert.
Citera
2020-04-21, 13:22
Medlem
Citat:
Jag önskar jag hade din kristallkula om framtiden men alla lågkonjunkturer är olika. Denna slår stenhårt mot vissa branscher som enbart undantagsvis är börsnoterade. Dessa branscherna är redan urblåsta av vad som finns på börsen.

Frågan är ju hur det sedan sprider sig, jag tycker inte det är självklart. Det kan naturligtvis bli en ny skuldkris a la PIIGS eftersom de länderna nu även drabbats hårt av Corona, i alla fall Italien och Spanien. Där får vi se, men riksbankerna är ju redan igång och inte i efterhand som då.

Spåkula har jag inte men har alltid en plan som följs och dras inte med av känslor. Man bestämmer vad man skall göra i ”fredstid” och sedan följer man detta.

Ett lyxproblem blir ju att allt kommer att bli billigt, allt från utlandsbostäder, hyresfastigheter till börsen.. synd man inte har 10 tals miljoner att sätta sprätt på om sisådär 2-3 år 😊
Citera
2020-04-21, 13:25
Medlem
Citat:

Du har mycket sunda tankar och är en av dom mer läsvärda i tråden som vad jag sett även legat rätt när det kommer till konkreta beslut och faktiska affärer.

En grej till som skiljer denna kris från tidigare är att denna inte är orsakad av finansvärlden själva.

Den här gången behöver ingen oroa sig för folkliga protester mot att ekonomierna pumpas upp. Det finns inget krav på att bankfolket får skylla sig själva, tvärtom här hemma tävlar man tom i vem som vill strössel ut mest pengar och den som vill satsa mest får högst applåder.
Citera
2020-04-21, 13:25
Medlem
Citat:
Spåkula har jag inte men har alltid en plan som följs och dras inte med av känslor. Man bestämmer vad man skall göra i ”fredstid” och sedan följer man detta.

Ett lyxproblem blir ju att allt kommer att bli billigt, allt från utlandsbostäder, hyresfastigheter till börsen.. synd man inte har 10 tals miljoner att sätta sprätt på om sisådär 2-3 år 😊

Nej, men du är väldigt säker på att detta blir en djup lågkonjunktur.

Om det vet vi intet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in