2020-04-21, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Är du riktigt frisk?
Vill du sprida 5G-mastkonspirationer här?
Jag är frisk, ja.

Du är OT nu, men eftersom det finns ett visst samband råder jag dig att se denna intevju med Nobelpristagaren i medicin 2008, Montagnier:

https://www.youtube.com/watch?v=So3QaMEGFV4&t=39s

Min kompetens i ämnet är noll, liksom ditt. Men debatten måste vi ta.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Du kan leva på gröt, potatis och ärtsoppa en hel livstid. Majoriteten av alla människor har levt på snarlik kost genom historien.
OT: Du kan överleva på kokt potatis, smör och vatten, helt utan att drabbas av bristsjukdomar.
Och allt detta har vi inom landet.
Citera
Medlem
Menarduatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
"Även personer som inte tillhör någon av de utpekade riskgrupperna kan bli svårt sjuk av coronaviruset, men risken är lägre. Varför vissa till synes friska personer ibland drabbas hårt är oklart.

Virologiprofessorn Niklas Arnberg har tidigare sagt till SvD att en förklaring kan vara att personen utsatts för en större mängd virus, vilket kan ha berott på att smittspridaren var väldigt sjuk vid smittoöverföringen.

– De flesta får bara en övre luftvägsinfektion, men det kan vara så att vissa har otur och av någon anledning får en stor dos virus i lungorna, säger Niklas Arnberg."

https://www.svd.se/darfor-drabbas-vissa-hardare-av-covid-19

===

Ännu en anledning att ha någon form av skydd för andningsvägarna.

Nu har jag ingen källa, men det har ju spekulerats i att läkare och sjuksköterskor kan ha dukat under för att de har exponerats för stor mängd virus. Fungerar det likadant inom familjer då?
Om jag får covid-19, hänger familjemedlemmarna med i samma virustakt som jag då, eller blir jag plötsligt smittsam när jag är som sjukast och då smittar resten av familjen med virus? Alltså att de får en stor virusmängd vid en tidpunkt istället för att man successivt smittar lite då och då om man bor under samma tak?
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Va fan, nu får de se till att bygga upp ett beredskapslager och det illa kvickt.
Det kan komma en andra våg i höst, där vi blir avskärmade och får svårt med import från andra länder. Då hjälper det ju inte att vi själva har flockimmunitet, när vi är beroende andra länder för att inte svälta.
Demokrati innebär att de i särklass mest odugliga förmågor som kan uppbringas tillsätts för att leda ett land.

Regeringens besked 2017: ”Sverige ska inte ha beredskapslager”
https://samnytt.se/regeringens-besked-for-tre-ar-sen-sverige-ska-inte-ha-beredskapslager/

Citat:
Återigen går en politiker från de sju gamla partierna ut och erkänner att de varit naiva. Denna gången handlar det om Sveriges krisberedskap, som av alla partier utom SD monterades ner med början på 90-talet. ”Vi var naiva och historielösa och ingen har tvingat oss till detta utan det var något vi hittade på själva” säger Anders Björck, försvarsminister 1991-94.
https://samnytt.se/tidigare-forsvarsministern-erkanner-vi-var-naiva-och-historielosa/
Citera
2020-04-21, 12:37
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/professorns-varning-varlden-kommer-for-alltid-angra-det-har/

Vad trött man blir... ”alla skulle ha gjort som Kina” och ”då skulle vi inte ha behövt en lockdown och ekonomisk nedgång”. Jag förstår att om man jobbar på ett kinesiskt universitet så är man lite ”färgad” men om man nu är professor borde man kunna hålla någon sorts nivå i debatten.

Till att börja med är det magstarkt att lyfta fram ett land som förebild när det:
- skapat förutsättningar för sjukdomen att uppstå
- mörkat sjukdomens existens
- förföljt och fängslandet de som försökt larma om den
- mörkat hur den smittar och mörkat antalet smittade och döda
- infört sanktioner mot med reseförbud, utegångsförbud och igensvetsade dörrar till bostäder på ett sätt som ingen demokrati kan genomföra

Att dessutom säga att Kina inte hade en lockdown och att den inte ledde till en ekonomisk nedgång är bra märkligt.

Ibland undrar jag om dessa medicinska experter och forskare helt saknar koppling till resten av världen, dess demokratiska och ekonomiska principer. Uttalanden som ”vi borde stänga ner allt till vi har ett vaccin” eller ”alla borde gjort som Kina” är fullständigt verklighetsfrånvända.

Det hon säger är ju nödvändigtvis inte fel dock. Om västvärlden hade varit betydligt mer rigorösa i sin initiala respons så hade vi kanske sluppit dilemmat vi står inför nu, där valet är en långvarig lockdown som krossar ekonomin eller mer eller mindre avslappnade åtgärder som kostar liv.

Och det kommer ju förmodligen också bli en av konsekvenserna av detta, att man skapar en global beredskap där samtliga länder kan gå i paus-läge samtidigt för att snabbt och effektivt kunna bekämpa pandemier.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vad har du för källa för det?

https://www.google.se/amp/s/www.businessinsider.com/study-recovered-coronavirus-patients-antibodies-2020-4%3famp

https://www.statnews.com/2020/04/20/everything-we-know-about-coronavirus-immunity-and-antibodies-and-plenty-we-still-dont/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
But there are 44 countries on the European continent.
Jag skrev genomsnittligt i EU. Genomsnitt i Europa är inte intressant, eftersom Sveriges befolkningspyramid inte går att jämföra med länder som Kazakhstan och Ryssland.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Om det finns sjukdomar som man har livstid immunitet vet inte jag, det vet en virusläkare,

immunitet är alltid kopplad till en tid,

Stelkrampsvaccin t ex ska man förnya var 20e år
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-a-o/stelkramp/

Som jag som lekman förstått det så har immunförsvaret två funktioner:
1) utvecklar antikroppar som tar död på viruset
2) ett "minne" som gör att immunförsvaret kommer ihåg hur det ska göra antikropparna

så länge "minnet" fungerar, sålänge har man immunitet.

Japp. Och för vissa sjukdomar fungerar det bara en viss begränsad tid (fast oftast flera år i alla fall) och då måste man ta påfyllnadsdoser om man vill förbli immun. Tror det kommer att bli så med coronan, att vi kommer att få gå till VC varje höst och ta sprutan. Såvida det inte muterar till något mildare - då kan man skippa sprutan tills man blir så gammal att man ingår i riskgruppen.
Citera
2020-04-21, 12:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Det hon säger är ju nödvändigtvis inte fel dock. Om västvärlden hade varit betydligt mer rigorösa i sin initiala respons så hade vi kanske sluppit dilemmat vi står inför nu, där valet är en långvarig lockdown som krossar ekonomin eller mer eller mindre avslappnade åtgärder som kostar liv.

Och det kommer ju förmodligen också bli en av konsekvenserna av detta, att man skapar en global beredskap där samtliga länder kan gå i paus-läge samtidigt för att snabbt och effektivt kunna bekämpa pandemier.

Japp. FHM kan lära av sina (många) misstag, inför det RIKTIGT hemska viruset som antagligen också kommer att komma - förr eller senare.
Citera
2020-04-21, 12:39
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Slappna av nu. Vi kommer INTE svälta. Det kommer dock säkert bli brist på en del livsmedel men svält kommer inte drabba oss....
Jag tycker att det är på tiden i pandemins tidevarv att börja ifrågasätta allt vi INTE behöver. Vi behöver tex inte sjuttioelvatusen olika tandkrämer, schampon mm
Miljöfarliga framställningar i fabriker som släpper ut en massa skit.
Läkemedelföretag som säljer vaccin i onödan.
Ger man riskgrupper vaccin tex så behöver ju inte personal ta vaccin, men då gråter man om att det kostar att vara sjuk när det samtidigt faktiskt är så att det är bättre att vara sjuk så att antikroppar bildas. Så vill ju TEGNELL ha det nu. Ja men kör på det då.

Vissa arbetsgrupper kan jobba hemifrån, det gör man redan nu, där spar man in avgasutsläpp och skit när folk måste pendla till jobbet för att sätta sig på ett kontor bland en massa andra kontor.

Rosenbadsfolket kan sitta vid datorer och prata skit hemifrån istället.

Jag hoppas att det här viruset får människor att tänka i helt andra banor.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-04-21 kl. 12:41.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Yes, och för att undvika svält så räcker det i princip med att vi har en kraftig överproduktion av spannmål. Det kommer inte vara tokparty, men vi når långt över energibehovet och undviker svält.
Jämför med te.x Belgien, där veteimporten är 10ggr större än den egna produktionen.
Har vi spannmål och socker så kan vi bränna partydricka med.
Sverige har både ytan och klimatet för att vi ska klara oss vad gäller mat.

Brist kan det på bli på konstgödning, men om vi bara ska odla för att hålla svälten borta, klarar vi oss.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag skrev genomsnittligt i EU. Genomsnitt i Europa är inte intressant, eftersom Sveriges befolkningspyramid inte går att jämföra med länder som Kazakhstan och Ryssland.

Or Norway and (soon-to-be) the UK?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in