2020-04-21, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Att vi inte skulle svälta när tillgången på livsmedel inte bara reduceras till hälften, utan utbudet också begränsas till gröt och ärtsoppa var något av det dummaste jag hört.

Här kan du läsa på om vad svält innebär och vad det gör med immunförsvaret i dessa kristider.
Information regarding the stages of starvation and the effect malnutrition has on the human body.
<klipp>
Few people die directly from starvation because they usually die of an infectious disease first.
https://www.disabled-world.com/fitness/starving.php

Du kan leva på gröt, potatis och ärtsoppa en hel livstid. Majoriteten av alla människor har levt på snarlik kost genom historien.
Citera
2020-04-21, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Yet, relative to other viruses, the process is quite fast.
Vad har du för källa för det?
Citera
2020-04-21, 12:32
Medlem
81-årige Jan är svårt sjuk i corona – har inte fått träffa en läkare på tre veckor
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/81-arige-jan-ar-svart-sjuk-i-covid-19-har-inte-fatt-traffa-en-lakare-pa-tre-veckor
Citera
2020-04-21, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Go after whichever you like, 10th or 12th worldwide doesn’t change my statement that Sweden has one of the largest percentages of the elderly population worldwide — only strengthens it.

Most Western countries has similar age brackets. Japan is the real odd country.
Citera
2020-04-21, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Statistik från UK:s motsvarighet till SCB visar att dödstalen pga covid-19 är 40% högre än officiellt rapporterade. UK har bara rapporterat personer avlidna på sjukhus men nu när dödaattester börjar trilla in till statistikmyndigheten visar det att många dör utanför sjukhuset.

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Hur var det med att Sverige har världens sämsta rapportering? Jag skulle hävda att har ett relativt lågt mörkertal. Sen blir det eftersläpning eftersom det även hos oss tar längre tid för dödsfall utanför sjukhus att komma in i statistiken.

Vi har 4 veckors eftersläpning som dubblerar eller tripplar dödstalen vissa dagar i Sverige och du påstår att det är relativt lågt mörkertal? Håll käft bara.
Citera
2020-04-21, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag kan ju tycka att den andra aspekten är viktigast att utreda innan man övergår till den första.
Immunitet och antikroppar är väl heller inte samma sak.
Immun då får du aldrig mer sjukdomen.
Antikroppar är väl mer att när du får sjukdomen igen så har antikroppar bildats som kan fightas bättre mot sjukdomen och ger mildare symtom och blir ofarlig för allmänheten likt vanlig influensa.
Eller har jag missförstått det här med immunitet och antikroppar helt åt skogen nu också.

Jag är inte heller någon expert på detta. Jag TROR dock att antikroppar är "markörer" som finns kvar i kroppen, en restprodukt efter att du besegrat en infektion. Dessa är sedan (vad jag tolkat) det försvar du har för att värja dig mot viruset och blir således inte sjuk av det igen, precis som du skriver. Då är du per definition "immun", dvs du kan exponeras för viruset men det får inte fäste i din kropp och kan således inte reproduceras/smittas vidare.

Det råder väl dock en stor osäkerhet kring detta med immunitet kopplat till Covid19. De flesta förståsigpåare är ense om att man blir immun efter att ha tillfrisknat. Men det är osäkert på hur länge denna immunitet håller i sig. Det är ju viktigt att ta reda på det för det kommer ju vara avgörande för hur vi behöver leva våra liv framöver. Jag håller tummarna på låååååån immunitet :-)
Citera
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Självförsörjande på 3 saker varav en är socker.

https://supermiljobloggen.se/nyheter/sverige-bara-sjalvforsorjande-pa-tre-livsmedel/

Mums!

Yes, och för att undvika svält så räcker det i princip med att vi har en kraftig överproduktion av spannmål. Det kommer inte vara tokparty, men vi når långt över energibehovet och undviker svält.
Jämför med te.x Belgien, där veteimporten är 10ggr större än den egna produktionen.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.sueddeutsche.de/panorama/coronavirus-news-deutschland-1.4828033

Delstat efter delstat i Tyskland inför munskyddstvång nu, t.ex. i kollektivtrafiken och i livsmedelsaffärer. Men det måste inte vara riktiga munskydd, det räcker med typ en sjal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är bara 27 länder i EU.

Och de flesta av de stora länderna har äldre befolkning än vi.

But there are 44 countries on the European continent.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Statistik från UK:s motsvarighet till SCB visar att dödstalen pga covid-19 är 40% högre än officiellt rapporterade. UK har bara rapporterat personer avlidna på sjukhus men nu när dödaattester börjar trilla in till statistikmyndigheten visar det att många dör utanför sjukhuset.

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Hur var det med att Sverige har världens sämsta rapportering? Jag skulle hävda att har ett relativt lågt mörkertal. Sen blir det eftersläpning eftersom det även hos oss tar längre tid för dödsfall utanför sjukhus att komma in i statistiken.
Det är bara okunniga eller illvilliga som påstår att Sverige har dålig rapportering.
Citera
2020-04-21, 12:35
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag kan ju tycka att den andra aspekten är viktigast att utreda innan man övergår till den första.
Immunitet och antikroppar är väl heller inte samma sak.
Immun då får du aldrig mer sjukdomen.
Antikroppar är väl mer att när du får sjukdomen igen så har antikroppar bildats som kan fightas bättre mot sjukdomen och ger mildare symtom och blir ofarlig för allmänheten likt vanlig influensa.
Eller har jag missförstått det här med immunitet och antikroppar helt åt skogen nu också.

Om det finns sjukdomar som man har livstid immunitet vet inte jag, det vet en virusläkare,

immunitet är alltid kopplad till en tid,

Stelkrampsvaccin t ex ska man förnya var 20e år
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-a-o/stelkramp/

Som jag som lekman förstått det så har immunförsvaret två funktioner:
1) utvecklar antikroppar som tar död på viruset
2) ett "minne" som gör att immunförsvaret kommer ihåg hur det ska göra antikropparna

så länge "minnet" fungerar, sålänge har man immunitet.
Citera
2020-04-21, 12:36
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Vi har 4 veckors eftersläpning som dubblerar eller tripplar dödstalen vissa dagar i Sverige och du påstår att det är relativt lågt mörkertal? Håll käft bara.

Hur kan det vara mörkertal när det rapporteras. Mörkertal innebär per definition att det inte rapporteras.

Mogen diskussionsnivå du håller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in