Citat:
Ursprungligen postat av
BushwickBill
Bra observation, det är uppenbart att Svenska staten helt enkelt inte mäktade med en nedstängning. Det har exempelvis framkommit på en presskonferens för flera veckor sedan att polisen motsatte sig en stängning av skolorna för att de inte orkade med allt stök det skulle innebära. Polisens trötthet och urholkade organisation har jag även fått bekräftat av bekanta inom organisationen som garvade när jag frågade om de kunde hantera en nedstängning.
Samma sak går att observera i andra delar av myndighetssverige, MSBs femhundra anställda orkar inte informera korrekt utan de krävdes extra anslag för det, socialstyrelsen orkar inte ens få fram material trots flera månaders försprång, Löfven orkar inte ens tala till folket direkt, oppositionen orkar inte ens vara opposition, finansdepartementet återanvänder förslag från förra finanskrisen och så vidare.
Debatten är dessutom helt död förutom här på flashback, man orkar möjligtvis hålla på ett "lag" men något djupare intresse än de allra mest basala och hedonistiska orkar ingen med, "men jag vill ju sitta på en uteservering och supa!!!" är ungefär så avancerat resonemang man klarar av. Jag vet att jag läst någonstans att Weimar kännetecknades av extrem trötthet, befolkningen var trötta, officiella institutioner var trötta, politiker var trötta. Känns som att vi befinner oss i någon form av limbo där det måste bli väldigt mycket värre innan det kan bli bättre.
Tack för ett intressant inlägg med en god sammanställning över det som är så symptomatiskt för vår samtid.
Att inte Sverige skulle lyckas stänga ned som i andra länder är föga förvånande, även Frankrike som har ett bättre utbyggt polisväsende gav undantag för restriktioner i "utsatta områden" enligt vissa rapporter. Att Sverige skulle lyckas motverka social oro i motsvarande områden här är föga troligt med tanke på årtionden av vanskötseln av att upprätthålla våldsmonopolet.
Ja, Weimarrepubliken är en god analogi. Även Konstantinopels fall föregicks av interna stridigheter, korruption och allmän dekadens. Fienden mobiliserade medan ledningen slösade pengarna på olika meningslösa projekt, institutionerna försvagades och höga löner utbetalades till militära ledare medan folket och soldaterna blev fattigare. Det finns onekligen många liknelser med situationen i Sverige.
Myndigheterna som skulle skydda folket vid kriser har fokuserat på den urbana medelklassens lyxmoralism istället för att trygga civilförsvaret inför en eventuellt stundande fiende utanför stadsportarna.
Det är många som får betala priset för det nu i och med denna pandemi.