2020-04-21, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
En hel skolklass har visat sig vara smittad, detta borde betyda att hela skolan är smittad!
Varför har ingen tidning rapporterat om detta?

Menar du att man provtagit en hel skolklass? Låter inte troligt med tanke på att man i stort sett bara prioriterar test på riskgrupper, vårdanställda och de med svåra symptom.
Citera
2020-04-21, 10:26
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta blir bara märkligare och märkligare. Igår kom en rapport från WHO som sa att väldigt få har antikroppar även i hårt drabbade områden, knappt mer än 3%. Sedan kommer samma dag en rapport från Stockholm som säger att 11% av slumpvis testade hade antikroppar. Sedan kommer Gieseke och påstår att 600.000 Stockholmare redan kan vara smittade.
Vad skall man tro på? Någonting är i varje fall väldigt märkligt med detta virus. Om vi skall tro på Gieseke så måste viruset spridas ganska lätt, de flesta blir immuna trots att de inte blir sjuka.
Är det ens möjligt att bli immun om man inte blir sjuk. Hur många sjukdomar funkar så?
Varför blir vissa människor svårt sjuka i så fall?
Det är väl bara i Sverige som folk utanför riskgrupperna får en chans att utsatta sig för låggradig smitta och därmed ges en chans att bygga upp immunitet. I nedstängda länder sitter de i husarrest och försvagar sitt immunförsvar genom utebliven exponering. Dvs allt görs för att aktivt motverka utveckling mot flockimmunitet. Big surprise om de inte utvecklar antikroppar, de lever ju i princip i en steril bubbla.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-04-21 kl. 10:28.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Fuck off!

Om det inte hade varit för att vi hade folk som Gisecke i världen, hade ditt sorgliga arsle befunnit sig drygt en och en halv meter under jorden!

- Den mest erfarna och utbildade på området som Sverige har och håller hög internationell klass!
- Läkare och professor emeritus vid institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik.
- Författare till boken Modern infectious disease epidemiology från 1994, som 2017 utkom i sin tredje upplaga!
- Sveriges statsepidemiolog i tio år!
- Varit forskningschef på Europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC!
- Rådgivare åt världshälsoorganisationen WHO.

Visa lite respekt för fan, din obildade ärthjärna!

Du kommer inom sinom tid också inse att det inte kan stämma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jadu. Inte för att jag är expert eller något ditåt men jag tycker att det är olika saker varenda dag.
Ena dagen säger Tegnell att det inte skall släppas på restriktioner.
Dagen efter dyker det upp en tomtenisse och säger att i stort sett halva Stockholm varit sjuka. Nja lite mindre än hälften.

Då är ju till och med den här sjukdomen ofarligare än en vanlig influensa. Du vare sig nyser, hostar, har feber eller något.
Du är sjuk fast du är frisk.
Varför då sitta i tv och vara en " landsfader" och babbla om att förbereda sig mentalt på att några tusen skall dö.

They haven’t been right about anything before, the betting odds are on that trend continuing. In fact, betting the exact opposite of what they state to be true will prove to be more correct more often than not.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Menar du att man provtagit en hel skolklass? Låter inte troligt med tanke på att man i stort sett bara prioriterar test på riskgrupper, vårdanställda och de med svåra symptom.
Jag menar ingenting. Tror att du citerade fel?
Citera
2020-04-21, 10:27
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Out of the blue idiot

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/coronafall-pa-flera-skolor-i-stockholm/reptci!aEg1KTj4whNfo@o@Wai3zA/

https://www.expressen.se/kvallsposten/forskolor-haller-coronasmitta-hos-personal-hemlig-sekretess/
Men fattar du inte, om hon inte gjorde det kan hon ju ha smittats någon annanstans och behöver inte skylla på barnet.
Citera
2020-04-21, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Alla blir gamla och avdankade.

Fundera du på istället hur det kommer gå i Stockholm när 1000 har dött och endast 11% är smittade.

= 1% dödlighet.
Bor det under en miljon i Stockholm? Trodde det var två..
Citera
2020-04-21, 10:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Är man nere på 60 nu? Men man ska helst jobba tills man är 70. Vad hände med 70 är det nya 50?

Här i Sverige säger dom officiellt 70, men jag har läst på många ställen, både i svenska och utländska källor, att man bör vara försiktig redan från 60. Det har inte med allmän arbetsförhet att göra, utan att riskerna för just den här sjukdomen ökar så mycket med åldern. Men jag gissar att de (svenska myndigheter) inte vill sätta gränsen vis 60, för att det skulle bli ännu mer problem på arbetsmarknaden då. Med alla 60-plussare som inte kan arbeta hemifrån. Jag är HELT säker på att det är sådana hänsyn som tas på FHM hela tiden, när de väljer vad de ska kommunicera ut, och att de är viktigare än medicinska fakta.

Jag har förresten noterat, att de har flyttat om personalen på mitt lokala Hemköp. De äldre damerna sitter inte i kassan längre, det verkar som att de har satt dem på lagret i stället. Det är ju bra.
Citera
2020-04-21, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men fattar du inte, om hon inte gjorde det kan hon ju ha smittats någon annanstans och behöver inte skylla på barnet.

Smittan bekräftades i skolan. Många andra föräldrar är sjuka.
Citera
2020-04-21, 10:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är förstås möjligt att det kan hända rent teoretiskt.

Med tanke på att skolor vanligtvis är smitthärdar för allehanda sjukdomar. Vabruari är ett etablerat uttryck av en anledning. Skulle smitta i skolorna vara ett stort problem så skulle vi fått en betydligt större spridning. Min son går i en av Stockholm största skolor och där har man inte sett till någon spridning. Stort sett alla jag känner har barn i skolåldern . Inga av dessa har sett till något spridning i barnens skola.

Även om spridningen kan ske från symptomfria så är man bevisligen betydligt mindre smittsam när man inte har symptom. Kombinerat med att barn inte verkar bli smittade alls i samma utsträckning så verkar öppna skolor inte vara ett problem.

Det förutsätter givetvis att barnen eller deras föräldrar inte träffa äldre personer.

Om barn inte smittar så vore det ju inget problem. Här faller också FHM resonemang.

Man kan inte säga:

1) Barn smittar inte
2) Barn ska inte träffa äldre personer för då kan de äldre bli smittade

Dessa två resonemang är inte förenliga på något logiskt vis.
Citera
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rn.m
Ja enligt en uppskattning så har ungefär 60-80% av de som insjuknat med allvarliga symtom blivit smittade av barn. Det här är nånting som Folkhälsomyndigheten inte vill erkänna!

Strategin är ju uttryckligen flockimmunitet. Då borde även den dummaste svensk förstå att det inbegriper medvetet smittande. Eller?
Citera
Medlem
Man måste också tänka på att i många yrkesgrupper blir de tillrätta sagda att vara sparsam med sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in