2020-04-21, 10:12
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Vilket test har man jämfört med kan man undra för att komma fram till det?

Man testar på tillfrisknade Covid-19 patienter. 80% testar positivt.
Citera
2020-04-21, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vad skulle du vilja att regeringen gjorde då? Rent konkret utan floskler.

Beredskapslagren försvann för jävla massa år sen så det kan du knappast klandra denna regering för.

Har skrivit det ett par gånger men kör en best of helt utan floskler
-låter de som vill få hålla sina barn hemma.
-låt riskgrupper + deras partner stanna hemma med full lön.
-bryt smittkedjan in till äldre-äldre, tex. sätt vårdarna på hotell som är smittfritt?
-var tydlig, tex. punkter på en helsida hos alla tidningar?
-var ärlig.
-var TYDLIG med att man skall hålla sig borta från nöjen.

FHM och regeringen har PRATAT om allt ovan men aldrig översatt det i handling och däri ligger min kritik mot dom.

jag tror på flockimmuniteten egentligen, det är vettigt.

Kolla bara på oljepriset, världen har just rullat runt och dött!!
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Sen bara för att påpeka, hur många döda hade vi igår, 55?

Hur många som dog i går vet vi först om 2-3 veckor.
Hur många som registrerades i går är inte samma sak.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
I så fall så borde bara 1% = 6000 ha känt något. Samtidigt har man testat 6000 i Stockholm. Så vad han säger är att man har testat alla som känt något? Det är ju inte sant.

Jag tycker Giesecke låter underligare och underligare. Förhoppningsvis är jag bara inkompetent.
Detta blir bara märkligare och märkligare. Igår kom en rapport från WHO som sa att väldigt få har antikroppar även i hårt drabbade områden, knappt mer än 3%. Sedan kommer samma dag en rapport från Stockholm som säger att 11% av slumpvis testade hade antikroppar. Sedan kommer Gieseke och påstår att 600.000 Stockholmare redan kan vara smittade.
Vad skall man tro på? Någonting är i varje fall väldigt märkligt med detta virus. Om vi skall tro på Gieseke så måste viruset spridas ganska lätt, de flesta blir immuna trots att de inte blir sjuka.
Är det ens möjligt att bli immun om man inte blir sjuk. Hur många sjukdomar funkar så?
Varför blir vissa människor svårt sjuka i så fall?
Citera
Medlem
Karmans avatar
Intressant och väl arbetad artikel från Der Spiegel om Sveriges Corona-strategi:
https://www.spiegel.de/politik/ausland/corona-krise-schwedens-sonderweg-a-19da0d16-c2ce-44ed-93f9-4be81b383c18
Citera
2020-04-21, 10:14
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Bara länder som har mycket bra kontroll över situationen ska börja öppna upp försiktigt.
Idiot Sverige har tyvärr missat tåget helt.
1Finns inga belägg alls för det du säger. Sverige med Tegnell visade vägen o andra följer nu sakta våra fotspår. Vi har som ett relativt litet land motbevisat alla andra ländres strategi o vi behöll fattningen i en klar krissituation. Då Tegnell varit med under flera viruskriser hade han kunspaen, viljan o modet att stå upp.

Nu visar Who att alla blir folkimmuna till slut o detta vissste vi redan i början av pandemin.

Tack Tegnell för visad hänsyn till oss som land.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
En kvinna är inte ett tillräckligt underlag, tyvärr.
Och precis av den anledningen krävs det en studie för att man ska kunna dra någon slutsats.

"Children are susceptible to SARS-CoV-2 infection, frequently do not have notable disease, but are facilitators of viral transmission to their parents and grandparents. Since they are facilitators in viral transmission and amplification, social and public health policies should be established to slow transmission and protect vulnerable populations." CDC
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag vet i alla fall personer som jobbat hemma och distanserat sig, men haft sina barn på förskola/skola och som åkt på skiten, så jag misstänker i alla fall starkt att de blivit smittade av sina barn. Kanske är dessa barn som smittar utan symtom? Tycker det verkar rimligt eftersom få barn tycks bli särskilt sjuka.
Det är förstås möjligt att det kan hända rent teoretiskt.

Med tanke på att skolor vanligtvis är smitthärdar för allehanda sjukdomar. Vabruari är ett etablerat uttryck av en anledning. Skulle smitta i skolorna vara ett stort problem så skulle vi fått en betydligt större spridning. Min son går i en av Stockholm största skolor och där har man inte sett till någon spridning. Stort sett alla jag känner har barn i skolåldern . Inga av dessa har sett till något spridning i barnens skola.

Även om spridningen kan ske från symptomfria så är man bevisligen betydligt mindre smittsam när man inte har symptom. Kombinerat med att barn inte verkar bli smittade alls i samma utsträckning så verkar öppna skolor inte vara ett problem.

Det förutsätter givetvis att barnen eller deras föräldrar inte träffa äldre personer.
Citera
Bannlyst
Vad finns det bakom det stora stödet för Sveriges strategi?
Finns alltid risk att det är betalda undersökningar. Men så konspiratorisk tänker jag inte vara, trots läget i fjärde riket Sverige. Jag utgår att verkligen 70% stödjer Sverige strategi.

Då tänker jag ofta vad det beror på. Varför stödjer majoriteten en strategi som skiljer sig från resten av världen och som uppenbarligen är oetisk? Betyder det att svenskar är världens mest oetiska människor? Inte omöjligt. Hade man verktyg för att ta reda på det, mycket möjligt att Sverige hade vunnit. Såna verktyg existerar inte. Enda vi kan utgå ifrån är händelser. Denna händelse, coronakrisen, är en sån som kan användas som "verktyg" för att kunna ta reda på något om ett folkslag.

Så, visst. Svenskar är troligtvis världens mest oetiska människor. Eller rättare sagt, kan säkert vara det. Detta är dock knappast förvånande. Svenskar är kända överallt (och det vet svenskarna själva) för att vara kalla människor. De är oftast inte troende. De är ofta ensamstående. Så det finns flera ingredienser för att det ska ha bildats världens mest oetiska folkslag.

Men som det händer ofta finns det alltid flera faktorer som kan förklara ett fenomen. Utöver etik-frågan ser jag också en annan tydlig aspekt. Det som vulgärt kallas för balls. Nu är det väl så att "swedish coward" är knappast nåt man bara hittat på. Det handlar om vilken uppfattning man får av folk som kommer från en viss kultur. Visst, det finns alltid lite fördomar där, såsom att tex italienare är högljudda, afrikaner våldtäktsmän, somalier kriminella etc. Men just dessa fördomar har oftast sanning i sig. Det handlar nog om att de fördomar man har om ett folkslag beror på att man träffat många som verkligen stämmer överens med rykten.

Svenskar är således ett folk av "coward". Konflikträdda. Mesiga. Feminister. HBTQ. PK-ister.
I ljuset av att en typisk svensk kan se ut som ovan beskrivet, blir min fråga:
Hur ska dessa ha känt sig när de för flera veckor sen kollat på teve vad som hände i länder som Italien, Spanien, Frankrike etc?
Det jag syftar på är hur de har känt sig när de insett att ÄVEN I SVERIGE kunde man hamna i en sån diktaturliknande situation?
Poliser som stoppar dej på gatan. Militärer som ger dej böter för att du vill sola i parken när det är förbud.
Vakt som ger dig böter för att du inte går runt med munskydd.

En svensk? Han skulle kunna tänka sig hamna i en såna situationer? Han som är konflikträdd? Mesig? Feminist? Rädd för sin egen skugga?
Men snälla rara. Hur skulle denna svensken INTE stödja Sveriges strategi. Suck.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
I så fall så borde bara 1% = 6000 ha känt något. Samtidigt har man testat 6000 i Stockholm. Så vad han säger är att man har testat alla som känt något? Det är ju inte sant.

Jag tycker Giesecke låter underligare och underligare. Förhoppningsvis är jag bara inkompetent.

Jadu. Inte för att jag är expert eller något ditåt men jag tycker att det är olika saker varenda dag.
Ena dagen säger Tegnell att det inte skall släppas på restriktioner.
Dagen efter dyker det upp en tomtenisse och säger att i stort sett halva Stockholm varit sjuka. Nja lite mindre än hälften.

Då är ju till och med den här sjukdomen ofarligare än en vanlig influensa. Du vare sig nyser, hostar, har feber eller något.
Du är sjuk fast du är frisk.
Varför då sitta i tv och vara en " landsfader" och babbla om att förbereda sig mentalt på att några tusen skall dö.
Citera
2020-04-21, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
1Finns inga belägg alls för det du säger. Sverige med Tegnell visade vägen o andra följer nu sakta våra fotspår. Vi har som ett relativt litet land motbevisat alla andra ländres strategi o vi behöll fattningen i en klar krissituation. Då Tegnell varit med under flera viruskriser hade han kunspaen, viljan o modet att stå upp.
Nu visar Who att alla blir folkimmuna till slut o detta vissste vi redan i början av pandemin.
Tack Tegnell för visad hänsyn till oss som land.

Länk?
Citera
2020-04-21, 10:15
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
1 miljon skulle vara 10% av den Svenska befolkningen. Jag skrev om det här igår men anta att en viss procent behöver uppsöka IVA, det finns olika siffror men säg 1%. Det är 10 000 personer som skulle behövt IVA vård. Vi kan gå ännu lägre och räkna på 0.5% vilket gör att det fortfarande inte går ihop. Jag tror och är rädd att vi glädjekalkylerar ganska friskt just nu.

Det jag tror är felet i dina antaganden är att du räknar med att smittspridningen är lika i alla åldersgrupper.

Jag tror att de flesta i den miljonen smittade är skolbarn och unga, många äldre har varit duktiga på att isolera sig. I gruppen skolbarn/unga behöver en extremt låg andel IVA.

Skulle kunna se ut såhär (obs gissning)
0-20 30%
20-40 40%
40-60 25%
60+ 5%

Dvs 5000st över 60år varav 1% hamnar på IVA, c:a 500st, resterande IVA från de andra grupperna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in