2020-04-21, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Ja 99% kan väl aldrig stämma. Bara räkna på hur många bekräftade fall vi har som sökt sig till vården. Alla uppsöker ju inte heller vården för sina milda symptom.

Tror han menar 99% av dom som blivit smittade
Citera
2020-04-21, 10:02
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Den enda sjukdomar jag kan komma på som beter sid så är tbc ock lepra. Inga virussjudomar där flera exponeringar nötet ut patienten.

Visst finns det för lite data. Här använder vi den data som finns.

Det måste vara ett dåligt antikroppstest de hade i Italien om 11% av svenska blodgivare var positiva.
Är inte även dengue-feber en sjukdom som är farligare ju fler gånger man får den?
Citera
2020-04-21, 10:03
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
15 000 som testats positivt, vad jag förstår. Ringer du 1177 med klara Corona-symtom kommer de inte be dig åka till ett sjukhus för att testa.

134 SVT Text Tisdag 21 apr 2020
UTRIKES PUBLICERAD 20 APRIL

Alla danskar med symtom ska testas

Alla med coronasymtom i Danmark ska
testas framöver, meddelar regeringen.
-Ring om du har symtom. Så kan vi
testa, och så kan vi stoppa smitt-
kedjorna, sade hälsominister Magnus
Heunicke (S) på en pressträff i dag.

Under de senaste dagarna har vita tält
slagits upp i städer över hela landet.
På tälten har det suttit skyltar med
texten "Covid-19 testcenter", men
regeringen har fram till nu inte kom-
menterat vad tälten ska användas till.

Invånare med symtom ska dock inte bege
sig direkt till tälten, utan ringa
till sin läkare för vägledning.
Mer på nästa sida

===

Danmark satsar!
Citera
2020-04-21, 10:03
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jaha nu TROR Gieseck eller vad sjutton han heter att 600000 i Stockholm har haft corona och att 99 % inte känt något. Sen är det några som är sjuka, några som är svårt sjuka och några som dör fortsätter gubben att säga.

I så fall så borde bara 1% = 6000 ha känt något. Samtidigt har man testat 6000 i Stockholm. Så vad han säger är att man har testat alla som känt något? Det är ju inte sant.

Jag tycker Giesecke låter underligare och underligare. Förhoppningsvis är jag bara inkompetent.
Citera
2020-04-21, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Ja vi kan konstatera att Tegnell & co har gjort helt rätt. Stolt över Sverige bör man vara.

Det här är ett virus som kommer att leva sida vid sida med oss antagligen. Förhoppningsvis blir vi bättre på hygien och distans så att vi i längden minskar sjuktalen i bl.a. influensa också.

Jag tycker ändå att det är förståeligt att folk ville ha lockdowns. Det var ett alldeles nytt virus, det var svårt att få tag i information och Kina som vanligtvis inte ser människoliv som något värdefullt vidtog drakoniska åtgärder som saknar motstycke i världshistorien.

Tegnell hade is i magen, och fick inte panik. Det är tur att vi har en riktig man som statsepedemiolog!
Det är förståeligt att skrika på lockdown om man saknar insikt i dess dynamik.

Jag blev inbjuden till en grekisk Fb-grupp som heter "Menoume spiti" ("Vi stannar hemma") som inledningsvis var full av roliga upptåg, skämt och patriotism. Men för varje dag som gick övergick den inledande glättigheten först till allt färre inlägg per dag och därefter till ångestskrik och nödrop.

Detsamma i Italien. Inledningsvis hyllade man "landsfadern" Conte och immunologen Bubu Burioni. Massor av skämt och roliga heminspelade klipp... Sedan, efter ett tag, allt fler hjärtskärande rop på hjälp. Folk som drabbats av sjukdomar pga isolering, ovisshet och skräckpropaganda (ofta med rena lögner om Sverige som vapen), andra som berättar om hur 4-5 personer försöker överleva på farmors miserabla lilla pension på några hundra euro.

Det värsta väntar dock dessa länder när karantänen är över och de inser att deras länder praktiskt taget kastats hundra år tillbaka i tiden och dessutom står fullständigt skyddslösa om det kommer en ny coronavåg i höst/vinter.
Citera
2020-04-21, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, i alla fall om de arbetar i vården eller hemtjänsten. Annars får man hoppas, att de äldre inte träffar sina barnbarn nu. Är föräldrarna 60+ och undomarna fortfarande bor hemma, så har man förstås ett problem. Jag vet inte hur de familjerna löser det.
Är man nere på 60 nu? Men man ska helst jobba tills man är 70. Vad hände med 70 är det nya 50?
Citera
2020-04-21, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ifall barn smittar i hög utsträckning borde barnens föräldrar smittats i första hand eller hur?
Hör vi rapporter om detta?

Rapporter kommer du inte höra i västvärldens Nordkorea. Min kusin, en mycket frisk kvinna på 40 år och som jobbar hemma blev smittad av sitt skolbarn. Hon är på sjukhuset sedan förra vecka. Barn är enorma asymptomatiska smittspridare.
Citera
2020-04-21, 10:06
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror att viruset är farligt. Tror knappast att vi hade fått denna nedstängning i stora delar av världen om det bara var baserat på hörsägen.....

Finns det ingen corona-timeline på vad olika länder gjorde och när?
Det skulle behövas då det ger en bild på vilka insatser som gjordes, och vilken kunskap som fanns tillgänglig vid tillfället.
Citera
2020-04-21, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Jag tror att dom har gjort ett uttalande om Tegnell men jag kan ha fel?

Har du en länk ?
Citera
2020-04-21, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Rapporter kommer du inte höra i västvärldens Nordkorea. Min kusin, en mycket frisk kvinna på 40 år och som jobbar hemma blev smittad av sitt skolbarn. Hon är på sjukhuset sedan förra vecka. Barn är enorma asymptomatiska smittspridare.

Japp, det är därför Danmark och norge börjar med att öppna skolorna. Dom vill ha så mycket smittats möjligt. Eller hur tror du dom tänker?
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Låter rimligt, det lär ligga där någonstans.

1 miljon skulle vara 10% av den Svenska befolkningen. Jag skrev om det här igår men anta att en viss procent behöver uppsöka IVA, det finns olika siffror men säg 1%. Det är 10 000 personer som skulle behövt IVA vård. Vi kan gå ännu lägre och räkna på 0.5% vilket gör att det fortfarande inte går ihop. Jag tror och är rädd att vi glädjekalkylerar ganska friskt just nu.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
En kvinna är inte ett tillräckligt underlag, tyvärr.
Och precis av den anledningen krävs det en studie för att man ska kunna dra någon slutsats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in