2020-04-21, 09:57
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Varför ska man inte kunna få läsa Tegnells citat? Varför blir du förbannad över att Tegnell är korkad?

Hur har han klarat av sina utbildningar om han skulle vara korkad?
Citera
2020-04-21, 09:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Han måste ju vara ute o cykla, enligt Worldometer har Sverige 14 777 konstaterade fall. Tänker han sig att denna grupp den där enprocenten som har symptom? Och att alla med corona som inte testats inte har eller någonsin haft symptom. Med detta knasiga resonemang har Sverige som lägst 1 477 700 smittade. Och då är alla asymptomatiska, förutom de med konstaterad smitta. Lägg till t ex 30 000 som har symptom men vägras test blir den där enprocenten 54 777, och 100%=5 477 700 smittade.

Och FHM och 1177.se råden är fortfarande att man bara smittar om man har symtom....

Slutledningsförmågan är överlag minst 10 gånger bättre hos skribenterna på Flashback, för det här hänger verkligen inte ihop.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Viruset muterar i en omfatting som tidigare varit okänd. I en artikel i South China Morning Post så refereras en studie av mutationer och där framkommer att viruset muterar i en snabb hastighet, i genomsnitt en gång i månaden.
Mutationerna varierar kraftigt i styrka och de mest aktiva mutationerna är hela 270 gånger effektivar på att infektera celler i laboratorieförsök. Viruset har också visat sig kunna mutera så att det får en annorlunda utsida, och det påverkar hur viruset binder till receptorer på cellytan och tar sig in i cellerna.

I en svårt sjuk patient fann man att viruset muterat hela tre gånger under sjukdomsperioden. Patienten var långvarit sjuk, låg inne hela 50 dagar innan tillfrisknande.

https://www.scmp.com/news/china/science/article/3080771/coronavirus-mutations-affect-deadliness-strains-chinese-study

Originalartikeln från medrivix:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.14.20060160v1

Bra inlägg. Oroande info.
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Tom Britton, SvD 31 mars, tror att Sverige har 0,5-1 miljon smittade.
Låter rimligt, det lär ligga där någonstans.
Citera
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
En hel del sjukdomar fungerar tvärt om. Detta för att personen inte utvecklat något försvar vid första omgången smitta men kroppen är klenare och mer mottaglig för nya infektioner

Det finns helt enkelt för lite data för att göra dessa uttalanden.

De enda som gett ut lite mer exakta siffror är Italien än så länge där tycks enbast 10% ha utvecklat antikroppar. Fortfarande tar man inte hänsyn till vilken corona variant folk haft.

Den enda sjukdomar jag kan komma på som beter sid så är tbc ock lepra. Inga virussjudomar där flera exponeringar nötet ut patienten.

Visst finns det för lite data. Här använder vi den data som finns.

Det måste vara ett dåligt antikroppstest de hade i Italien om 11% av svenska blodgivare var positiva.
Citera
2020-04-21, 09:59
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
OK, men du bestämmer inte hur man ska räkna. Jag pratar inte om immunitet. Jag pratar om att det i dagsläget är 1000 döda i Stockholm och runt 500 000 som har haft viruset. Om du inte kan se det positiva i det tycker jag synd om dig.

1000 döda är inget positivt. Att spekulera om antalet smittade är inget positivt.
Att köpa in milioner test vore något positivt, så att vi kunde isolera alla smittade.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Tro mig.
Det kommer inte funka med att ”bestämma” heller.
Då kommer samma gäng som idag struntar i rekommendationerna att känna sig kränkta och trotsa reglerna ändå.
Det är ett beteende som delvis är utav vårt ”fria samhälle” men också till stor del av dålig uppfostran utan kravställning och curlande.
Samtidigt kör de på så länge det går.
”Jag är inte rädd för att bli smittad”
Och de är totalt blinda över att det inte handlar om dem. Utan alla andra som de i sin tur kanske smittar. Plus att de bidrar till att smittspridningen går för fort för att vår sjukvård ska hinna med.

De har en total oförmåga att ta till sig självklara rekommendationer som skyddar sina medborgare och detta är pga av utebliven intelligens, naivitet och en stor del egoism.
De förstår inte konsekvenserna av sitt beteende.
Ett rent WT beteende.

Precis som hos de i Söderns USA som är ute och demonstrerar mot karantänen och är totalt blinda över utvecklingen i New York City.

Jag känner ingen intelligent människa som åker kommunala medel, ränner runt på uteserveringar och fortsätter med sina sociala kontakter som tidigare. Alla de med pannben gör det som myndigheterna bett dem.
Nu anser jag att direktiven skall gälla krogar och dyligt.
Det skall inte vara rekommendationer om 50 personer högst. Det skall vara direktiv. Inte mer än 50 annars blir det vite.
Tror du folk skulle köra mot rött om det endast vore rekommendationer ? Tror du det, ja då vet du hur det skall se ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är väl inte bara Kina som tagit till dessa åtgärder?

Spaninen, Italien, Frankrike har varit hårda. Men nästan alla länder i hela i Europa har kört med hårdare restriktioner än Sverige. Exempelvis har man ju stängt skolorna, men i Sverige smittar tydligen inte barn....
Kina har ju t.o.m. svetsat in folk i deras hem. Vad jag menade var också att eftersom Kina vidtog dessa åtgärder så kunde man ju lätt tro att viruset var extremt farligt. Kina var ju först.
Citera
2020-04-21, 10:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ifall barn smittar i hög utsträckning borde barnens föräldrar smittats i första hand eller hur?
Hör vi rapporter om detta?

Jag vet i alla fall personer som jobbat hemma och distanserat sig, men haft sina barn på förskola/skola och som åkt på skiten, så jag misstänker i alla fall starkt att de blivit smittade av sina barn. Kanske är dessa barn som smittar utan symtom? Tycker det verkar rimligt eftersom få barn tycks bli särskilt sjuka.
Citera
2020-04-21, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I’d still need to see the report to look it over, and my criticism regarding the dataset is still valid.
Visst, men det är inte troligt att studien innehåller flera fel som gör att siffran överdrivs.

När man gör vetenskapliga mätningar så tar man normalt höjd för fel, så att man ska få ett statistiskt säkerställt resultat. För att hålla ryggen fri.

Det här resultatet ska sannolikt tolkas som att minst 11% av populationen lär ha antikroppar.
Citera
2020-04-21, 10:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Kina har ju t.o.m. svetsat in folk i deras hem. Vad jag menade var också att eftersom Kina vidtog dessa åtgärder så kunde man ju lätt tro att viruset var extremt farligt. Kina var ju först.

Jag tror att viruset är farligt. Tror knappast att vi hade fått denna nedstängning i stora delar av världen om det bara var baserat på hörsägen.....
Citera
2020-04-21, 10:02
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Den enda sjukdomar jag kan komma på som beter sid så är tbc ock lepra. Inga virussjudomar där flera exponeringar nötet ut patienten.

Visst finns det för lite data. Här använder vi den data som finns.

Det måste vara ett dåligt antikroppstest de hade i Italien om 11% av svenska blodgivare var positiva.

De tester som Karolinska använder ger ungefär 20% false negatives (inga false positives), men det beror inte på testet utan på frånvaron av antikroppar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in