2020-04-21, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Många av de äldre som smittats har nog inte blivit det p.g.a. att de varit oförsiktiga. Det är mer troligt att de till stor del smittats inom äldrevården, hemtjänsten el.likn. av personal där. De äldre som lever hemma utan hemtjänst kan lättare hålla sig undan smittan och har nog också gjort det de flesta. Inom sjukhem, när de har hemtjänst o.dyl. kan de inte undvika att träffa folk som kan vara smittade.

Jag anklagar inte personalen för detta. De har ofta inte ens fått ut tillräckligt med skyddsutrustning, i Sverige testas ju knappt folk, råden har varit att gå till jobbet om man inte har symptom trots att det länge varit känt att man ändå kan smitta o.s.v.

Här är ett ex.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/81-arige-jan-ar-svart-sjuk-i-covid-19-har-inte-fatt-traffa-en-lakare-pa-tre-veckor

Smittad i ett sjukhus!
En person läggs in för något helt annat. I samma rum som en coronasmittad! Inte underligt att han då blir smittad.

Denna epidemi har skötts under all kritik i Sverige.
Jag håller nog med dig om det du skriver. Att skyddet av äldre har falerarat kraftigt. Annars är jag väldigt nöjd med Sveriges agerande. Världen hade kunnat rädda ekonomin (och alla liv som lågkonjunktur kommer orsaka närmaste 10åren) om fler haft vår "strategi". För mig har detta varit självklart sedan länge, nu verkar även världen inse detta, samt stöd finns av data /statistik. Man ser redan att flera och fler länder börjar öppna upp, vi får hoppas att det inte är för sent.
Men om detta stämmer blir det ännu tydligare att dödlighet bland 70+ är kraftigt förhöjd. Medan risken att dö i corona i princip är försumbar (iaf i paritet med andra sjukdomar) för 50 och yngre åtminstone.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Menar han att man måste vara helt säker på att man haft Corona?

Oavsett hur man räknar tycker jag att 99 procent låter väldigt mycket. Men man kan ju tänka sig att personen har symtom, men inte kopplar det till Corona.

Han måste ju vara ute o cykla, enligt Worldometer har Sverige 14 777 konstaterade fall. Tänker han sig att denna grupp den där enprocenten som har symptom? Och att alla med corona som inte testats inte har eller någonsin haft symptom. Med detta knasiga resonemang har Sverige som lägst 1 477 700 smittade. Och då är alla asymptomatiska, förutom de med konstaterad smitta. Lägg till t ex 30 000 som har symptom men vägras test blir den där enprocenten 54 777, och 100%=5 477 700 smittade.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Jaha nu TROR Gieseck eller vad sjutton han heter att 600000 i Stockholm har haft corona och att 99 % inte känt något. Sen är det några som är sjuka, några som är svårt sjuka och några som dör fortsätter gubben att säga.
Vad vill ha ha sagt med det? Testa då för sjutton och se om det finns bevis på det.
Ska man inte ha det när det gäller vetenskap.
" Jag tror på Gud jag " låter det här som.
Citera
2020-04-21, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Kurvan angående antalet döda i världen kulminerade den 17 april med 8326 avlidna. Därefter pekar den brant nedåt: 6433 - 4984 - 5366.

Under denna Pandemis troliga peak dog alltså 8326 personer på ett dugn. En siffra som ter sig närmast löjligt låg jämfört med hur många som dagligen dör av luftföroreningar, malaria, alkohol, självmord, cancer osv osv.

Däremot kommer dödstalen framkallade av lockdowns och andra panikåtgärder att kosta oss åtskilliga miljoner människors liv och kanske även krig och annat fanskap.

Låt nu denna insikt sjunka in.

Ja vi kan konstatera att Tegnell & co har gjort helt rätt. Stolt över Sverige bör man vara.

Det här är ett virus som kommer att leva sida vid sida med oss antagligen. Förhoppningsvis blir vi bättre på hygien och distans så att vi i längden minskar sjuktalen i bl.a. influensa också.

Jag tycker ändå att det är förståeligt att folk ville ha lockdowns. Det var ett alldeles nytt virus, det var svårt att få tag i information och Kina som vanligtvis inte ser människoliv som något värdefullt vidtog drakoniska åtgärder som saknar motstycke i världshistorien.

Tegnell hade is i magen, och fick inte panik. Det är tur att vi har en riktig man som statsepedemiolog!
Citera
2020-04-21, 09:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Detta är rent båg. Det såg man utav den slumpmässiga rapporten som tidigare gjordes.

Som ett exempel så går corona på ett ädredomshem nära mig. Där har 11 av 12 sköterskor smittats. Alla hade symptom. Den sannolikheten att 11 st med symptom skulle kunna infinna sig om 99% inte utvecklar symptom är säkert 1 på miljarden.

Rent strunt från gubbarna. De har fel på något sätt.

Är lite förvånad över att personer som framställs som experter slänger ur sig påståenden av den arten. Dels finns det inga vetenskapliga undersökningar som tyder på någon sanning i påståendet och dels faller det som du säger på sin egen orimlighet.
Citera
2020-04-21, 09:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Sorry går ej resonera så. Exponering SARS 2 Cov ej lika med immunitet.
De testade kan bli smittade igen och få Covid-19.

OK, men du bestämmer inte hur man ska räkna. Jag pratar inte om immunitet. Jag pratar om att det i dagsläget är 1000 döda i Stockholm och runt 500 000 som har haft viruset. Om du inte kan se det positiva i det tycker jag synd om dig.
Citera
2020-04-21, 09:54
Medlem
Giesecke verkar galen. Han borde sitta hemma isolerad i sitt hus på grund av åldern och inte uttala sig något mer.
Citera
2020-04-21, 09:55
Medlem
Tom Britton, SvD 31 mars, tror att Sverige har 0,5-1 miljon smittade.
Citera
2020-04-21, 09:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Ja vi kan konstatera att Tegnell & co har gjort helt rätt. Stolt över Sverige bör man vara.

Det här är ett virus som kommer att leva sida vid sida med oss antagligen. Förhoppningsvis blir vi bättre på hygien och distans så att vi i längden minskar sjuktalen i bl.a. influensa också.

Jag tycker ändå att det är förståeligt att folk ville ha lockdowns. Det var ett alldeles nytt virus, det var svårt att få tag i information och Kina som vanligtvis inte ser människoliv som något värdefullt vidtog drakoniska åtgärder som saknar motstycke i världshistorien.

Tegnell hade is i magen, och fick inte panik. Det är tur att vi har en riktig man som statsepedemiolog!

Det är väl inte bara Kina som tagit till dessa åtgärder?

Spaninen, Italien, Frankrike har varit hårda. Men nästan alla länder i hela i Europa har kört med hårdare restriktioner än Sverige. Exempelvis har man ju stängt skolorna, men i Sverige smittar tydligen inte barn....
Citera
2020-04-21, 09:56
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Källa?

https://www.svtplay.se/video/24909843/morgonstudion/morgonstudion-21-apr-06-00

1:08 in. Prof. Johan Giesecke och en färsk studie fr Karolinska.
Citera
2020-04-21, 09:56
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är väl inte bara Kina som tagit till dessa åtgärder?

Spaninen, Italien, Frankrike har varit hårda. Men nästan alla länder i hela i Europa har kört med hårdare restriktioner än Sverige. Exempelvis har man ju stängt skolorna, men i Sverige smittar tydligen inte barn....
Ifall barn smittar i hög utsträckning borde barnens föräldrar smittats i första hand eller hur?
Hör vi rapporter om detta?
Citera
2020-04-21, 09:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ett problem är att de där unga och friska sprider smittan vidare till gamla och sjuka.

Ja, i alla fall om de arbetar i vården eller hemtjänsten. Annars får man hoppas, att de äldre inte träffar sina barnbarn nu. Är föräldrarna 60+ och undomarna fortfarande bor hemma, så har man förstås ett problem. Jag vet inte hur de familjerna löser det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in