Citat:
Jag håller nog med dig om det du skriver. Att skyddet av äldre har falerarat kraftigt. Annars är jag väldigt nöjd med Sveriges agerande. Världen hade kunnat rädda ekonomin (och alla liv som lågkonjunktur kommer orsaka närmaste 10åren) om fler haft vår "strategi". För mig har detta varit självklart sedan länge, nu verkar även världen inse detta, samt stöd finns av data /statistik. Man ser redan att flera och fler länder börjar öppna upp, vi får hoppas att det inte är för sent. Många av de äldre som smittats har nog inte blivit det p.g.a. att de varit oförsiktiga. Det är mer troligt att de till stor del smittats inom äldrevården, hemtjänsten el.likn. av personal där. De äldre som lever hemma utan hemtjänst kan lättare hålla sig undan smittan och har nog också gjort det de flesta. Inom sjukhem, när de har hemtjänst o.dyl. kan de inte undvika att träffa folk som kan vara smittade.
Jag anklagar inte personalen för detta. De har ofta inte ens fått ut tillräckligt med skyddsutrustning, i Sverige testas ju knappt folk, råden har varit att gå till jobbet om man inte har symptom trots att det länge varit känt att man ändå kan smitta o.s.v.
Här är ett ex.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/81-arige-jan-ar-svart-sjuk-i-covid-19-har-inte-fatt-traffa-en-lakare-pa-tre-veckor
Smittad i ett sjukhus!
En person läggs in för något helt annat. I samma rum som en coronasmittad! Inte underligt att han då blir smittad.
Denna epidemi har skötts under all kritik i Sverige.
Jag anklagar inte personalen för detta. De har ofta inte ens fått ut tillräckligt med skyddsutrustning, i Sverige testas ju knappt folk, råden har varit att gå till jobbet om man inte har symptom trots att det länge varit känt att man ändå kan smitta o.s.v.
Här är ett ex.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/81-arige-jan-ar-svart-sjuk-i-covid-19-har-inte-fatt-traffa-en-lakare-pa-tre-veckor
Smittad i ett sjukhus!
En person läggs in för något helt annat. I samma rum som en coronasmittad! Inte underligt att han då blir smittad.
Denna epidemi har skötts under all kritik i Sverige.
Men om detta stämmer blir det ännu tydligare att dödlighet bland 70+ är kraftigt förhöjd. Medan risken att dö i corona i princip är försumbar (iaf i paritet med andra sjukdomar) för 50 och yngre åtminstone.