2020-04-21, 09:32
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jo så är det nog, samtidigt mycket skriveri om hur dåligt vi skyddad just de äldre. Men troligen flera smittade i medelålder och yngre, i så fall ännu lägre dödlighet i dessa ålderskategorier.

Många av de äldre som smittats har nog inte blivit det p.g.a. att de varit oförsiktiga. Det är mer troligt att de till stor del smittats inom äldrevården, hemtjänsten el.likn. av personal där. De äldre som lever hemma utan hemtjänst kan lättare hålla sig undan smittan och har nog också gjort det de flesta. Inom sjukhem, när de har hemtjänst o.dyl. kan de inte undvika att träffa folk som kan vara smittade.

Jag anklagar inte personalen för detta. De har ofta inte ens fått ut tillräckligt med skyddsutrustning, i Sverige testas ju knappt folk, råden har varit att gå till jobbet om man inte har symptom trots att det länge varit känt att man ändå kan smitta o.s.v.

Här är ett ex.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/81-arige-jan-ar-svart-sjuk-i-covid-19-har-inte-fatt-traffa-en-lakare-pa-tre-veckor

Smittad i ett sjukhus!
En person läggs in för något helt annat. I samma rum som en coronasmittad! Inte underligt att han då blir smittad.

Denna epidemi har skötts under all kritik i Sverige.
Citera
2020-04-21, 09:32
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Från Expressen. Hjälp, vad händer i Tyskland? Har de börjat öppna upp, eller varför får de sådana siffror?

NIVETTE DAWOD
22 min
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=307645
Tyskland registrerade 1 785 nya bekräftade coronafall det senaste dygnet, enligt landets smittskyddsmyndighet Robert Koch-institutet.

Landet registrerade också 194 nya dödsfall kopplade till coronaviruset.

Båda siffrorna är en ökning, efter två dagar av ett minskat antal fall, rapporterar The Guardian.

Totalt är 147 065 personer smittade i Tyskland, och dödstalet till följd av coronaviruset är nu 4 862, enligt Johns Hopkins University.

Det var ju där det tog fart också. Två veckor efter Melodifestivalen, och den privata bögfest med 70 personer som hölls samma kväll.

På er alarmister lät det som att det skulle dö flera tusen om dagen efter melodifestivalen, så det tog inte alls fart på det sättet ni sa.

Så för protokollet så kan du gärna få komma med en uppskattning på hur många som kommer dö dagligen om 3 veckor, eftersom du säger att det då kommer explodera.
Citera
2020-04-21, 09:33
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Sorry går ej resonera så. Exponering SARS 2 Cov ej lika med immunitet.
De testade kan bli smittade igen och få Covid-19.
Har man överlevt en gång är det stor chans att överleva igen.
Citera
2020-04-21, 09:34
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Jag gillar honom ändå, men håller med att han är lite för "cool"..

Tror du syftar på denna intervju.

https://www.youtube.com/watch?v=bfN2JWifLCY

Cool, men inte för cool. Hans track-record är ju episkt, både operativt och akademiskt. Sitter just nu i WHOs "Strategic and Technical Advisory Group for Infectious Hazards". Han är den högst internationellt rankade svensken avseende domänansvar under den här pandemin; inte "bara" en pensionerad statsepidemiolog.
Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ja, nu måste vi rida ut det här eländet som det ÄR - det är nog för sent att ändra något i strategin nu - men efteråt hoppas jag att det blir räfst och rättarting...
Det är så jag känner, vi är tvungna att reda ut en situation som skapats av en galning, kan inte låta bli att tycka det känns onödigt och förbannat.
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-coronaviruset

99 procent av de som smittats av coronaviruset märker inte av det.

Det säger tidigare statsepidemiolog Johan Giesecke i SVT:s ”Morgonstudion”, i en kommentar kring den nya studie som visar att 11 procent av 200 blodgivare som testats i Stockholm också testat positivt för antikroppar mot coronaviruset. Något som innebär att de redan haft smittan.

– 99 procent, eller mer, vet inte om att de har haft det. De som smittas märker i nästan alla fall inte att de haft den. Sedan är det några som blir sjuka, några som blir svårt sjuka och några som dör. Men om man tittar på alla som smittas är det en väldigt liten andel.

Giesecke bedömer att 500 000-600 000 stockholmare redan kan haft covid-19. Att han tror på en högre andel än vad de nya blodgivartesterna visar, är bland annat att testerna bara har en 70-procentig säkerhet när det gäller att upptäcka viruset.

– Testar du tio som haft corona kommer resultatet bara visa att sju har haft det. Men det viktiga är att testerna inte går åt det andra hållet, de kommer aldrig visa att du haft corona om du inte har haft det.

===

Mer än 99% ??

Det är en stor andel det!
… [ Visa mindre ]

Vilka matematikbetyg krävs för att bli epidemiolog tro?
Är det inte runt 15 000 som blivit konstaterat som smittade?
Dvs 0,15%

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Såklart, men inte 99 procent. Sedan är vissa människor så, att de inte fäster sig vid alla små sjukor som man kan få. D.v.s. om de tillfrågas om de har varit sjuka (när de fått positivt på antikroppstestet), så svarar de nej för att de inte kommer ihåg det.

För att få säkra siffror på det här, måste man skicka ut formulär till - låt oss säga 1000 slumpvis utvalda, hittills friska personer, där de får fylla i sitt hälsotillstånd, med varje litet symptom, varje dag i kanske tre månader. SEDAN gör man antikroppstest.

Menar han att man måste vara helt säker på att man haft Corona?

Oavsett hur man räknar tycker jag att 99 procent låter väldigt mycket. Men man kan ju tänka sig att personen har symtom, men inte kopplar det till Corona.
Citera
2020-04-21, 09:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Om jag ska tro en bekant nere i Tyskland så skiter folk i restriktionerna i rätt stor utsträckning, i alla fall i den landsortsstad där han bor.

Då är det förklaringen. Då måste Fru Merkel strama åt tyglarna mer. Snart åker svetsaggregaten fram! (Nej, det sista tror jag inte ändå. )
Citera
2020-04-21, 09:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Haha paranoid-skratt- nej du inte ett dugg, men ärligt talat är jag ganska less på den svenska modellen som inte gör mycket för medborgarna.

Ok, bra så. Själv tror jag på den svenska modellen under denna kris utifrån de förutsättningar som vi har, men är kritisk mot tidigare nedddragningar av vård, omsorg och beredskapslager.
Ta väl hand om dig och var källkritisk. Det är du värd!
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Haha paranoid-skratt- nej du inte ett dugg, men ärligt talat är jag ganska less på den svenska modellen som inte gör mycket för medborgarna.

Håller med. Den "humanitära stormakten" och dess styrande struntar i undersåtarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Vanlig handsprit innehåller väl typ 60-70% skulle den va meningslös menar du??

Är man nojig kan man köpa vanlig t-doja den är runt 90%

Vi har DAX Alcogel 85 % hemma, - och ja vad jag har hört (…) biter inte 70 % på virus, men väl på en hel hög med bakterier. Men jag kan just nu inte påminna mig hur jag fick den infon - så finns det någon kunskapare här så får det hela gärna redas ut.
Citera
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
?

Jag har inte sett varken nåra norrmän finnar eller danskar som vrålat att de inte har frihet.

Vår ekonomi är lika hårt drabbad som nämnda länder.
Nej, kanske för de har tystats. Danmark följde vårt exempel o öppnade upp affärer o fabriker när de såg sin storebror Sverige leda vägen, Finland lurade sin egen befolkning med massa kassa munskydd o en statsminister som inte är torr bakom öronen istället som för oss en riktig duktig EXPERT..Tegnell!

Nej, du visar din dumhet o förnekelse genom o försöka svartmåla oss som land. Vi slog viruset på fingrarna..ät upp dom orden..sakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in