2020-04-21, 09:28
Medlem
-AIR-s avatar
tiden
den epidemiska kurvan
tid som definieras av utplaning eller exponentiell ökning
av döda individer
Covid-19 har tagit tiden från kapitalisterna
tid är inte längre börsutveckling och tillväxtprognoser
vad vi bevittnar är vackert
överheten har stigit ner i vår verklighet
fått oss att ta en paus från vår infantila och fåfängliga lek på jorden
ett tryckande allvar vilar över världen
överheten har stigit ner till oss
dikterar tiden
den epidemiska kurvan över antalet dödsfall
välver sin skräckinjagande båge över våra liv
kastar väldiga skuggor över allt obetydligt
samtidigt som dagar av välmående och hälsa
slår ut sina prunkande kronblad
i gryningsljuset
Citera
2020-04-21, 09:28
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och deras definition på vem som ÄR en expert, är alltid "en person som är eller har varit anställd på FHM"...
Det är faktiskt sjukt hur dom resonerat och än mer sjukt hur dom har agerat och inte agerat.
Citera
2020-04-21, 09:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:QCLjldyl7a4J:https://cmmid.github.io/topics/covid19/severity/diamond_cruise_cfr_estimates.html+&cd=1&hl=en&ct=c lnk&gl=se&lr=lang_en%7Clang_sv

Verkar ju vara fler smittade med symptom än sagt i alla fall.

Såklart, men inte 99 procent. Sedan är vissa människor så, att de inte fäster sig vid alla små sjukor som man kan få. D.v.s. om de tillfrågas om de har varit sjuka (när de fått positivt på antikroppstestet), så svarar de nej för att de inte kommer ihåg det.

För att få säkra siffror på det här, måste man skicka ut formulär till - låt oss säga 1000 slumpvis utvalda, hittills friska personer, där de får fylla i sitt hälsotillstånd, med varje litet symptom, varje dag i kanske tre månader. SEDAN gör man antikroppstest.
Citera
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
500.000 som haft smittan i Stockholmsregionen, detta borde innebära att smittan har snurrat runt en avsevärt längre tid än det första Jönköpings-fallet.
Eller, så är det mycket mer smittsamt än man har trott samt att de flesta får milda/inga symptom.

Helt korrekt. När man hårt konstaterar första fallet så kan man utgå från att det redan då finns ett större mörkertal. Det är först när första patienten hamnar på IVA som larmet drar igång. Då är det dels troligt att ett större antal har haft så lindriga symptom så de inte ens sökt läkarvård (det vore en otrolig slump att första fallet var ett så allvarligt att det krävde intensivvård). Sen är det dels inkubationstid och till det kommer ett par veckor av sjukdom innan det är så allvarligt att man behöver intensivvård. Då är det med största sannorlikhet många som smittats och att det som statistikförst som det första fallet inte är det första fallet.

Slutsatsen är att startskottet gick långt innan den första patienten dyker upp i statistiken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag litar inte på den mannen. Såg en intervju med honom i en engelsk Youtubekanal, har tyvärr inte länken, men han gör ett nonchalant intryck. Dessutom tycks han hanteran siffror något vårdslöst. Som exempel sa han att "Danmark har samma dödlighet som Sverige", fast de vid tillfället bara hade halva dödligheten per capita.

Jag gillar honom ändå, men håller med att han är lite för "cool"..

Tror du syftar på denna intervju.

https://www.youtube.com/watch?v=bfN2JWifLCY
Citera
2020-04-21, 09:30
Medlem
Milldues avatar
Menar du att sidan innehåller sakfel ? och att tegnells kommentarer är fake `Jag känner igen de flesta av dem och har även kollat upp många av de listade citeten och de jag kollat stämmer med vad Tegnell sagt..

Så VAD med sidan anser du vara fel ?

Att någon kritiserar Tegnell och samanställer det han sagt ?

Isåfall så vill jag upplysa dig om att vi ännu har yttrandefrihet i Sverig även om sådana som du inte vill att folket skall ha det.
Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det här inlägget bär ganska många paranoida indikationer. Du kanske ska vila från Flashback och skandalmedia ett tag och utöva lite mindfulness. Du ska hålla i många år till.
Skrivet i all välmening.
Haha paranoid-skratt- nej du inte ett dugg, men ärligt talat är jag ganska less på den svenska modellen som inte gör mycket för medborgarna.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Det är faktiskt sjukt hur dom resonerat och än mer sjukt hur dom har agerat och inte agerat.

Ja, nu måste vi rida ut det här eländet som det ÄR - det är nog för sent att ändra något i strategin nu - men efteråt hoppas jag att det blir räfst och rättarting...
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
500 000 smittade och 1000 döda ger 0.05% dödlighet i Sveriges epicentrum. Bra siffror.

Sorry går ej resonera så. Exponering SARS 2 Cov ej lika med immunitet.
De testade kan bli smittade igen och få Covid-19.
Citera
2020-04-21, 09:31
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Det är illa nog det med. Och om tre veckor kommer många av dem som var ute på krogen i helgen att läggas in...

Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ja jo, det berömda "2 veckor bort argumentet". Om jag inte mins fel så sa man ju även så bland er alarmister efter melodifestivalen?

Det argumentet har man förresten kunnat läsa i den här tråden sedan första början.

Det är nog mer hur Covid-19 fungerar än ett argument?

Inkubationstid 2-14 dagar vanligt med 5, från smittillfälle tills utvecklar man symptom,

det finns flera rapporter på att försämring kan inträffa dag 9-10 i sjukdomen och att man då behöver uppsöka vård pga andningsbesvär,

5 + 9 = 14 dagar
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Absolut inte, om du jämför vårt befolkningsmängd aka smittspridning så visade Tegnell vägen. Vi har som land motbevisat alla andra länders skitstrategi. Vi behöll vår frihet under ansvar, vi stod bi medans andra i panik inskränkte medborgarnas intressen o ekonomi.

Tegnell visade tydligt han visste hur ett virus skulle behandlas, bekämpas o tas med.

Tack Tegnell!

?

Jag har inte sett varken nåra norrmän finnar eller danskar som vrålat att de inte har frihet.

Vår ekonomi är lika hårt drabbad som nämnda länder.
Citera
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Från Expressen. Hjälp, vad händer i Tyskland? Har de börjat öppna upp, eller varför får de sådana siffror?

Om jag ska tro en bekant nere i Tyskland så skiter folk i restriktionerna i rätt stor utsträckning, i alla fall i den landsortsstad där han bor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in