2020-04-20, 20:32
Medlem
Tjena,

Är det vanligt att bli helt sänkt dagen efter man tagit Lergigan? Tog 2 tabletter 25mg kl 4 imorse. Vaknade kl 14.30 och har varit helt väck sedan dess.. Orkar inte ta mig an någonting
Citera
2020-04-20, 21:35
Medlem
Svavelvinters avatar
Oh ja. Det är standard, samma sak med Atarax. Riktig skit det där.
Citera
2020-04-20, 22:39
Medlem
DoungAs avatar
Det där är rent råttgift från 50-talet. Fattar inte varför de skriver ut det fortfarande.
Släng skiten. Du kommer bli avtrubbad som på tramadol till slut. Utan det grova beroendet dock, men kan fucka till rejält i hjärnan när du stiger av.
Attarax har lite mildare bieffekter, men samma symptom typ.

Varför har du fått dem utskrivet? Finns kanske nån annan medicin eller behandlingsmetod som hade varit bättre. Jag talar av erfarenhet när jag säger att vissa behandlingsmetoder är bättre än mediciner. Inte för alla, men det kan funka på ganska många.
KBT är en sån sak. Beroende på bakomliggande problem och hur du som individ är förstås. Men värt ett försök om du inte redan gett det ett försök. Skulle dock säga att du ska varva KBT en enskilda samtal med terapeut eller psykolog/psykiatriker också.
Citera
2020-04-20, 22:40
Medlem
Zippotheflashs avatar
Ta en halv tablett. Inte två! 😅
Citera
2020-04-20, 22:43
Medlem
Zippotheflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Det där är rent råttgift från 50-talet. Fattar inte varför de skriver ut det fortfarande.
Släng skiten. Du kommer bli avtrubbad som på tramadol till slut. Utan det grova beroendet dock, men kan fucka till rejält i hjärnan när du stiger av.
Attarax har lite mildare bieffekter, men samma symptom typ.

Varför har du fått dem utskrivet? Finns kanske nån annan medicin eller behandlingsmetod som hade varit bättre. Jag talar av erfarenhet när jag säger att vissa behandlingsmetoder är bättre än mediciner. Inte för alla, men det kan funka på ganska många.
KBT är en sån sak. Beroende på bakomliggande problem och hur du som individ är förstås. Men värt ett försök om du inte redan gett det ett försök. Skulle dock säga att du ska varva KBT en enskilda samtal med terapeut eller psykolog/psykiatriker också.

Nä. Är ju en antihistamin. Inte vanebildande. Men jag tar den ibland vid 20.00 om jag ska upp 7.00. men bara en halv.
Citera
2020-04-20, 22:46
Medlem
DoungAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zippotheflash
Nä. Är ju en antihistamin. Inte vanebildande. Men jag tar den ibland vid 20.00 om jag ska upp 7.00. men bara en halv.
Visserligen sant. Det är också en skillnad. Men avtrubbningen är en extremt vanlig bieffekt för många och jag skulle av erfarenhet vilja påstå att vissa som tar den ett tag kan jämföras med avtrubbade tramadoltuggare.
Citera
2020-04-21, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelvinter
Oh ja. Det är standard, samma sak med Atarax. Riktig skit det där.

Tar 50 mg atarax varje kväll, märker inte sv någon ”seghet” dagen efter. Om man är ny med det så är de förståeligt

mvh
Citera
2020-04-21, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zippotheflash

Det är mer än en antihistamin. Det är ett gammalt fentiazinderivat som i hög dos användes förr för att behandla psykoser.
I doser över 25 mg får man såpass mycket blockering av dopaminreceptorer att den blir mycket mer sederande och tröttande/avtrubbande.
Den antikolinerga effekten kan även ge lägre IQ och alzheimers med tiden. Torkar även ut slemhinnor i kroppen och kan ge tandskador mm.
Det är ett jävla rävgift. Jag hade hellre legat sömnlös än tagit den där skiten.
Vill man åt den antihistaminerna tröttande effekten behövs inte ens stor dos eftersom den binder så himla starkt till H1.
Krossa en fjärdedels tablett och lägg under tungan i 2 minuter så kommer effekten snabbt.

Jag hade dock hellre tagit atarax om den funkar likadant eller mirtazapin i mycket låga doser runt 1-3 mg. Mirtazapin och atarax är inte neuroleptika.

Förövrigt så kan man absolut bli beroende av antihistaminer. Man utvecklar även tolerans vid höga doser. Histaminreceptorer blir desentiserade och nedregleras.
Senast redigerad av Sockerflickan 2020-04-21 kl. 01:30.
Citera
2020-04-21, 06:04
Medlem
Heauxms avatar
Ja och nej. Tog ca 5 st per dag tidigare pga grav ångest och låg ändå uppe helt skakig om nätterna. Sov ca 4 timmar per natt. Dessutom gick jag på sömnmedicin också som innehåller benzo. Nu tar jag mellan enbart 3-4st Lergigan på en gång innan jag ska sova.

Jag Slutade med sömnmedicinerna pga att de kunde orsaka beroende och man fick bara ta dom i max 2 veckor men läkarna bara fortsatte skriva ut receptet flera gånger och det slutade med att jag efter 2 månader hallucinerade kraftigt och tog själv beslutet att inte ta dem. De var förvånade över att jag ens kunde vara i vaken tillstånd och gå och arbeta när en normal människa hade typ sovit 20 timmar om dygnet av så mycket lugnande/sömnmedicin.
Men av Lergigan så kan man bli lugn, du kanske är väldigt känslig eller ovan.
Citera
2020-04-21, 06:56
Medlem
"Helt väck" på allergimedicin hahaha.
Citera
2020-04-21, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roosh
"Helt väck" på allergimedicin hahaha.
Förstår inte det roliga? Han skriver inte att han blev påverkad utan han syftar snarare på trötthet, vilket dessa mediciner ger.

TS: Vet vad du menar, har tidigt i min behandling testat både atarax och lergigan och kan säga att man blir riktigt seg. För min del hjälpte det inte med insomnandet, dock med sömnkvalitén, men kunde ändå inte använda dem eftersom jag var så trött på morgonen att jag inte kunde gå upp vilket motverkade hela syftet med sömnmedicin/ångestdämp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in