Citat:
Ursprungligen postat av
Zippotheflash
Nä. Är ju en antihistamin. Inte vanebildande. Men jag tar den ibland vid 20.00 om jag ska upp 7.00. men bara en halv.
Det är mer än en antihistamin. Det är ett gammalt fentiazinderivat som i hög dos användes förr för att behandla psykoser.
I doser över 25 mg får man såpass mycket blockering av dopaminreceptorer att den blir mycket mer sederande och tröttande/avtrubbande.
Den antikolinerga effekten kan även ge lägre IQ och alzheimers med tiden. Torkar även ut slemhinnor i kroppen och kan ge tandskador mm.
Det är ett jävla rävgift. Jag hade hellre legat sömnlös än tagit den där skiten.
Vill man åt den antihistaminerna tröttande effekten behövs inte ens stor dos eftersom den binder så himla starkt till H1.
Krossa en fjärdedels tablett och lägg under tungan i 2 minuter så kommer effekten snabbt.
Jag hade dock hellre tagit atarax om den funkar likadant eller mirtazapin i mycket låga doser runt 1-3 mg. Mirtazapin och atarax är inte neuroleptika.
Förövrigt så kan man absolut bli beroende av antihistaminer. Man utvecklar även tolerans vid höga doser. Histaminreceptorer blir desentiserade och nedregleras.