2020-04-21, 00:35
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det kan vara så att de som var smittats efter den 31 mars inte är 70+ i lika hög utsträckning som de som hade aktiv smitta den 31 mars.

Det verkar han inte ta hänsyn till. Jag börjar tro att hans modell helt enkelt är alldeles för förenklad för att kunna förutsäga något.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.15.20066050v1.full.pdf
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det senaste är att det beror på hur mkt av skiten du får i dig. Aktuellt ikväll.

Ja detta har redan sagts av kinesiska forskare för månad sedan. Det är därför man inte ska få för mycket svensson hybris och köra på utan att ta försiktighetsåtgärder.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Om du är symtomlös spelar det väl ingen roll i vilket fack du befinner dig.
Vikarier som hoppar in när någon är sjuk kanske själv bär på smittan.
Det går ju inte att ta bort ett virus fackligt sett direkt.
Jag tror att han syftar på att ej fackanslutna timvikarier har ett ”arbetsrättsligt” svagare skydd, eller rättare sagt stöd, och därför ”ställer upp” även om de innerst inne känner att de inte mår riktigt hundra.
Citera
2020-04-21, 00:36
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Immuniteten är Schrödingers katt. Man vet inte förrän man tittar efter. Tyvärr tar det tid att bekräfta vetenskap bortom rimligt tvivel.

Det vakuum som uppstår innan man med visshet vet utnyttjas girigt av alarmister eftersom det tjänar deras syfte att så oro, tvivel och panik.

Blir man immun? Det vete katten.
Detta så kallade vakumet befinner sig både " alarmister" och " förnekare"
Dessutom är det de som hittat på dessa ord och slåss mot varandra.
Många andra ser inte i svart eller vitt och sitter utanför boxningsringen och iaktar matchen mellan dem två.
Där fick du smaka på en riktig uppercat din förbannade skitstövel, medan viruset härjar fritt och skiter i de där två underliga prickarna 😂
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Om du är symtomlös spelar det väl ingen roll i vilket fack du befinner dig.
Vikarier som hoppar in när någon är sjuk kanske själv bär på smittan.
Det går ju inte att ta bort ett virus fackligt sett direkt.

Äsch, det jag menar är hantering och utbildning med rätt utrustning för hantering av äldrevård som personalen gör med de förutsättningar de har, precis som det pågår i våra sjukhus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Erfarenheten från i vart fall alla västländer är att som vårt äldreboende är uppbyggt så kommer det inte att gå att skydda alla äldre. Det är en praktisk omöjligt. Det enda långsiktigt rimliga lösningen för att skydda så många äldre som möjligt är att uppnå flockimmunitet så fort som det är möjligt utan att gå över vårdens maxkapacitet, och där gör vi ett väldigt bra jobb just nu.

Så du tycker fortfarande att vi har lyckats bra med det viktigaste som var att skydda våra äldre??

Att 1500 äldre har dött och smittan sprids bland de äldre är alltså bra? Vi kunde inte ha gjort på nåt annat sätt för att skydda dem bättre? Om flockimmunitet är det enda som funkar, varför ska så många äldre bli smittade då? Tanken måste ju vara att "flocken ska bestå av yngre personer för att SKYDDA de äldre. Inte att en massa äldre ska dö för att skydda resterande äldre...
Citera
2020-04-21, 00:37
Medlem
*** SÄSONG -17/18 vs -19/20, enligt SCB ***
Här kan ni se kurvorna över döda, säsong 17/18 vs 19/20, med färska data från SCB.
https://www.bildtagg.se/file/ts7vg1z95kpzf89qz8q9lk6

Detta är alltså data från SCBs dödsstatistik rakt av och inget annat…
0-linjen på grafen är genomsnittet döda 2015 till 2020 och kurvorna börjar vid 1 januari och samlar därefter till ett över eller underskott av döda jämfört med genomsnittet.

Det ni kan se är att säsong 17/18 hinner samla på sig ett överskott på närmare 1500 döda jämfört med snittet medan årets säsong(innan corona) istället har samlat på sig ett rejält underskott tack vare den milda influensasäsongen just i år på lika mycket. Det man också kan se på bilden är att kring den 20e mars så får Coronautbrottet underskottet av döda i år att minska och vid cirka den 10e april är årets säsong nästan på plus minus noll jämfört med snittet.
Man kan också se FHMs dödsstatistik för Corona i gult på bilden.

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/scb-publicerar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/
Senast redigerad av Nummer-1 2020-04-21 kl. 00:40.
Citera
2020-04-21, 00:38
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Nej, jag älskar Finland. Men det har ju ingenting med diskussionen i övrigt att göra.

Då är det ordning på dig min vän. Du är förlåten.

Haha nej vet. Jag försöker greppa den gemensamma människans attityd till COVID-19 här.

Staten har lyckats separera befolkningen.
Tittar man i tråden så hatar man varandra.

Frågar du mig så föraktar jag de som blir hotfulla och förbannade för att man ifrågasätter regeringen.
Citera
2020-04-21, 00:39
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Äsch, det jag menar är hantering och utbildning med rätt utrustning för hantering av äldrevård som personalen gör med de förutsättningar de har, precis som det pågår i våra sjukhus.
Jag förstår vad du ville ha sagt nu.
Jag var helt inne i smittan och tänkte inte på annat och förstod nog inte riktigt vad du pratade om. Rad- i -Kalle förklarade det.
Ber om ursäkt för det.
Citera
2020-04-21, 00:39
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White-Cheddar
Ja detta har redan sagts av kinesiska forskare för månad sedan. Det är därför man inte ska få för mycket svensson hybris och köra på utan att ta försiktighetsåtgärder.

Jag har börjat vara försiktig med Kinesiska rapporter och forskare sedan dom sa att det här inte smittar mellan människor, i januari.
Citera
2020-04-21, 00:40
Medlem
"Bare ett av syv norske koronaofre døde på en intensivavdeling
175 nordmenn er døde av koronavirus. Bare 25 er rapportert døde på en intensivavdeling."
https://www.aftenposten.no/norge/i/Qobk9Q/bare-ett-av-syv-norske-koronaofre-doede-paa-en-intensivavdeling?

Man får ikke lest artikkelen uten abonnement. Har noen av dere lest artikkelen eller vet noen av dere hvorfor så mange av koronaofrene i Norge ikke døde på en intensivavdeling?
Citera
2020-04-21, 00:41
Medlem
vinbras avatar
Citat:
skydda de äldre

Ja gärna. De dör som flugor just nu av viruset pga av katastrofalt skydd, men det syns ännu inte inte i statistiken eftersom de dör utan att testas.
Senast redigerad av vinbra 2020-04-21 kl. 00:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in