2020-04-21, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Hatar du Finland eller? .

Nej, jag älskar Finland. Men det har ju ingenting med diskussionen i övrigt att göra.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HrP
Jag trodde att bästa sättet att skydda de äldre var att se till så de inte blir smittade. Att smittan är inne på varenda ålderdomshem och hemtjänsten inte har skyddsutrustning ser inte jag som att vi lyckats.

Inte i hela landet. Men på väldigt många hem. Så totalt misslyckande. Det hade ju varit så lätt att skydda dom. De är ju redan isolerade. Test på både dom som personal sedan besöksförbud. Då hade man inte fått in smittan. Men icke. Det var bara råd om besöksförbud, sedan inga tester alls. De där i 20-årsåldern som kommer in och ska jobba kan ju vara smittade utan att visa minsta symptom. Det visste man ju om men testade ändå inte.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Bullshit, rätta mig om jag fel, är inte timanställda som är anslutna till facket bättre skyddade än de som är timanställda på ett bemanningsföretag ?

Om du är symtomlös spelar det väl ingen roll i vilket fack du befinner dig.
Vikarier som hoppar in när någon är sjuk kanske själv bär på smittan.
Det går ju inte att ta bort ett virus fackligt sett direkt.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soosany
Det fetade. Ja typ, fast en variant ingen haft.

Vågar du sätta dig i en bil eller gå över gatan? Eller får du irrationell panik för det med? Man kan ju dö fast det kanske inte du visste? Sorry att jag upplyste dig men håll dina kommande rants om trafiksäkerhet och bilförbud för dig själv.

Ignorans är farligt min vän. Känner du inte ens till hur COVID-19 fungerar så är det bättre att du låter vuxna sköta diskussionen.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Erfarenheten från i vart fall alla västländer är att som vårt äldreboende är uppbyggt så kommer det inte att gå att skydda alla äldre. Det är en praktisk omöjligt. Det enda långsiktigt rimliga lösningen för att skydda så många äldre som möjligt är att uppnå flockimmunitet så fort som det är möjligt utan att gå över vårdens maxkapacitet, och där gör vi ett väldigt bra jobb just nu.
Man hade kunnat skydda dem bättre, håller du inte med om det (utan att läsa innantill)?
Citera
2020-04-21, 00:31
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jag är tveksam.. jag snusar mkt själv. Det är väl inte många som petar sig i ansiktet mer än snusare. Personligen tar jag ju i snuset och stoppar in under läppen en jävla massa gånger under dagen. Bättre smittväg än så går det väl inte hitta gissar jag. Och jag var också bland de första att bli smittad i Östergötland

Har du fått tillbaka lukt / smak?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Ok, tack.
Men då skulle ”undersökningen” rent statistiskt kunna vara helt käpprätt åt ... Men visst, man reserverar sig lite om man läser artikeln om det, men ”optimismen” lyser igenom

Ja de säger ju siffrorna inte är direkt pålitliga av en anledning. Vi får hoppas Sverige dedikerar mer tid att skydda sin befolkning än att forska och kasta runt nummer utan att göra något åt katastrofen i Sverige.
Citera
Medlem
Det verkar ju finnas tydliga tendenser till hur allvarligt sjuk man blir beroende på ursprungsland. Människor med endast nordisk och germanskt ursprung verkar bli betydligt mindre sjukare än människor som har slaviskt eller sydeuropeiskt påbrå.
Citera
2020-04-21, 00:32
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det rasade till 0 tidigare idag också. Det har väl aldrig hamnar på minus tidigare, trots att priset gått ut tidigare. -37 dollar var fan inte att leka med.

Det vi ser nu om det är dollar per fat, är illa. Ingen pumpar upp olja med vinst utan det var tidigare svälta räv som gällde. Ryssarnas gräns är runt 40, OPECS ungefär samma men US är 80 frakking.

Så vad som händer är att efterfrågan av olja gör att den leken som Ryssarna och OPEC trodde var spännande slår bakåt, deras förminskning av productionen av olja är inte i linje med deras försäljning, resten är verklighet.
Vilka är vinnarna,,där kan jag bara se OPEC.
Citera
2020-04-21, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Rökning då...

Ja men där har vi ju för fan nollvision vilket vi talade om. Internationellt sätt har vi brutalt drakoniska åtgärder för att få stopp på det.
Citera
2020-04-21, 00:33
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Det verkar ju finnas tydliga tendenser till hur allvarligt sjuk man blir beroende på ursprungsland. Människor med endast nordisk och germanskt ursprung verkar bli betydligt mindre sjukare än människor som har slaviskt eller sydeuropeiskt påbrå.

Det senaste är att det beror på hur mkt av skiten du får i dig. Aktuellt ikväll.
Citera
2020-04-21, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Man hade kunnat skydda dem bättre, håller du inte med om det (utan att läsa innantill)?

Hela äldreomsorgen i hela västvärlden är sorgligt bortglömd och nedprioriterad sedan decennier tillbaks. Det är därför den är i så risigt. Man kunde ha gjort mer för att skydda de äldre, ja. Men det kräver att det funnits en medvetenhet om förhållandena i äldrevården, och det fanns inte. Inte i Sverige, och uppenbarligen inte i särskilt många västländer.
Får väl hoppas att pandemin gör att vi prioriterar upp äldrevården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in