2020-04-20, 23:51
Medlem
[quote=densistasovjet|71279774]Jurister är väl de enda som agerar professionellt efter denna tragiska död av ett litet barn. Det råder 100% förundersökningssekretess och förundersökningen är inte klar, dvs ingen vet vad som har hänt i alla fall inte officiellt.

Tvärtom så agerar våra politiker, media och socialtjänsten förkastligt i detta.[/QUOT
Jag antar att många jurister har känt sig tveksamma i bedömning av LVU-mål, både som domare och biträden. De har möjlighet att lufta detta nu. Några socionomer och psykologer har skrivit debattartiklar i samband med Lilla hjärtat. Varför hörs inte juristerna?
Du verkar blanda ihop civilmålet med brottmålet.
Citera
2020-04-21, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Jurister är väl de enda som agerar professionellt efter denna tragiska död av ett litet barn. Det råder 100% förundersökningssekretess och förundersökningen är inte klar, dvs ingen vet vad som har hänt i alla fall inte officiellt.

Tvärtom så agerar våra politiker, media och socialtjänsten förkastligt i detta.
Att du tycker att socialtjänsten är förkastlig i alla avseende, på längden och tvären, i allt och alltid, det har jag förstått av dina tidigare inlägg.
Men varför är politikerna och medierna förkastliga?
Citera
2020-04-21, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Jag undrar varför ingen jurist vågar ha en offentlig åsikt om Kammarrättens dom? Eller en åsikt om om den bedömning som flickans advokat gjorde? Från juristhåll är det knäpptyst - eller har någon läst något om detta.
Fegt! Tycker jag.
Och om man nu inte tycker att man VÅGAR säja något i detta fall skulle man kunna uttrycka en åsikt rent GENERELLT.

Länkade till den här tidigare i tråden enda skrivna jag har sett där kammarrättens kompetens ifrågasätts.

"De bästa juristerna går alltför ofta till de största affärsjuridiska byråerna. Jag har väldigt svårt att tro att våra bästa domare skulle ha dömt som Kammarrätten gjorde i det här fallet. Det råder i vissa fall klasskillnad mellan domstolsarbetet idag och för bara tjugo år sedan."

https://www.nj.se/nyheter/esmeralda-blev-bara-tre-ar-vad-kravs-for-att-det-inte-sker-igen
Citera
2020-04-21, 09:32
Medlem
Pannknackarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedstrumpa
Du får väl kolla inläggen här inne den 13-16 (+17) mars …. ;

Jag har läst det förr. Har inte fått svar på mina frågor, därav mitt inlägg!

Angående hennes helg i de fria:
▪️Tog hon droger då?
▪️Bröt hon helt sonika ihop utav att se allt hat emot henne?
Senast redigerad av Pannknackarn 2020-04-21 kl. 09:36.
Citera
2020-04-21, 10:31
Medlem
densistasovjets avatar
[quote=skrakan|71280545]
Citat:
Jurister är väl de enda som agerar professionellt efter denna tragiska död av ett litet barn. Det råder 100% förundersökningssekretess och förundersökningen är inte klar, dvs ingen vet vad som har hänt i alla fall inte officiellt.

Tvärtom så agerar våra politiker, media och socialtjänsten förkastligt i detta.[/QUOT
Jag antar att många jurister har känt sig tveksamma i bedömning av LVU-mål, både som domare och biträden. De har möjlighet att lufta detta nu. Några socionomer och psykologer har skrivit debattartiklar i samband med Lilla hjärtat. Varför hörs inte juristerna?
Du verkar blanda ihop civilmålet med brottmålet.

Tja du kan läsa denna debattartikel från idag om ämnet.

https://www.dn.se/asikt/barns-rattigheter-maste-starkas-snabbare/

Advokaten har helt rätt. Socialtjänsten klarar inte av sitt jobb att skriva riktiga utredningar.
Citera
2020-04-21, 10:59
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Att du tycker att socialtjänsten är förkastlig i alla avseende, på längden och tvären, i allt och alltid, det har jag förstått av dina tidigare inlägg.
Men varför är politikerna och medierna förkastliga?

Medierna för att de inte granskar konsekvensneutralt. Helt uppenbart hade DN redan från början en agenda.

Politikerna för att de inte har is i magen och väntar på att alla utredningar är klara och ev. dom vunnit laga kraft.
Citera
2020-04-21, 18:10
Medlem
densistasovjets avatar
[quote=densistasovjet|71283953]
Citat:

Advokaten har helt rätt. Socialtjänsten klarar inte av sitt jobb att skriva riktiga utredningar.

Lite off topic men ändå inte då det enligt mig finns en gravad hund i detta fallet. Socialtjänsten har redan gått ut och friskrivet sig själva och polisen dröjer med sin förundersökning samtidigt som media och politiker på ett närmast magiskt vis startar upp direkt om ändrar lagstiftning.

Nu svarar facket med att bli kränkta.

https://www.dn.se/asikt/oforskamt-pahopp-pa-socialsekreterare/
Citera
2020-04-21, 18:59
Medlem
Finns ju en pod av 2 advokater som anser att det här har gått felaktigt till. Fruktansvärt bra var den!

Ska finnas länkad någonstans i tråden
Citera
2020-04-21, 20:40
Medlem
[quote=densistasovjet|71289116]
Citat:

Lite off topic men ändå inte då det enligt mig finns en gravad hund i detta fallet. Socialtjänsten har redan gått ut och friskrivet sig själva och polisen dröjer med sin förundersökning samtidigt som media och politiker på ett närmast magiskt vis startar upp direkt om ändrar lagstiftning.

Nu svarar facket med att bli kränkta.

https://www.dn.se/asikt/oforskamt-pahopp-pa-socialsekreterare/

Tycker snarare du beskriver standardförfaranden i detta land oavsett fråga. Media utan någon agenda när fanns det senast?

Politikernas förslag om ändring i lagen fanns ju redan framtagna, utredningen från alliansen var klar 2015 men placerades på hyllan av sossarna då de satt på makten. Nu fick moderaterna en chans att väcka frågan till liv. Och förundersökning som tar lång tid är ju snarare standard än undantag...
Citera
2020-04-21, 21:43
Medlem
[quote=densistasovjet|71283953]
Citat:

Jag läste debattartikeln och kan inte annat än att hålla med. Svaret från facket bekräftar på ett skrämmande sätt att de inte alls har förmågan att förstå vad det är kritiken går ut på. Vilket i sig är ett tydligt och oroväckande tecken på att socionomutbildningen är bristfällig. Jag är säker på att de anställda som jobbade med Esmeraldas fall har gjort allt de har kunnat utifrån deras förutsättningar. Det är förutsättningarna som är helt fel, samt bristen på insikt om detta.
Citera
2020-04-21, 22:22
Medlem
densistasovjets avatar
[quote=ApfelBirne|71291664]
Citat:

Jag läste debattartikeln och kan inte annat än att hålla med. Svaret från facket bekräftar på ett skrämmande sätt att de inte alls har förmågan att förstå vad det är kritiken går ut på. Vilket i sig är ett tydligt och oroväckande tecken på att socionomutbildningen är bristfällig. Jag är säker på att de anställda som jobbade med Esmeraldas fall har gjort allt de har kunnat utifrån deras förutsättningar. Det är förutsättningarna som är helt fel, samt bristen på insikt om detta.

Det har kommit in ytterligare en debattartikel i samma ämne i DN idag. Från en privat person som tydligen fått sitt barn omhändertaget.

https://www.dn.se/asikt/socialsekreterare-kan-inte-utreda-rattssakert/?fbclid=IwAR2Jr5wp9zN6hwoGm-rmukPS3EgulcuAtmcEF8MbPLg8Chfw4POhoqIyNa8

Jag citerar INTE mig själv. Vet inte varför det blir fel ibland.
Citera
2020-04-21, 23:18
Medlem
Efter att ha läst om undermåliga och rättsosäkra utredningar i LVU-mål så verkar det bästa vara att socialsekreterarna inte alls befattade sig med dem.
Det verkar vara en bättre lösning att jurister skrev utredningarna. Och att en jurist naturligtvis föredrog ärendet i domstol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in