2020-04-18, 12:15
Medlem
Släpptes inte rebecka ur häktet en gång? Och nu är hon tillbaka igen eller? Inte hängt med nu det sista så ni får gärna ge en liten uppdatering om ni kan. Tack.
Citera
2020-04-18, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RecognizeD
Släpptes inte rebecka ur häktet en gång? Och nu är hon tillbaka igen eller? Inte hängt med nu det sista så ni får gärna ge en liten uppdatering om ni kan. Tack.

Hon släpptes en fredag i väntan på åtal, men häktades om direkt måndagen. Advokat överklagade häktningen med överklagan avslogs

Sista uppdatering vad som skett i media vad jag vet
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/doda-trearingens-mamma-omhaktad-kan-bli-domd-till-rattspsykiatrisk-vard
Citera
2020-04-19, 08:49
Medlem
Det har nog framkommit saker som åklagaren vill gräva djupare i, därav förlängd åtalstid. Det är nog många vittnen som ska höras, psykundersökningar ska analyseras, R ska förhöras och kanske ska de även prata med anhöriga.
Lägenheten ska ev undersökas ytterligare med tanke på de nya åtalspunkterna osv.
En vill att allt som går att undersöka undersöks så hellre att det tar ett år och R blir straffad för vad hon gjort än att det hafsas.
Citera
2020-04-19, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Det har nog framkommit saker som åklagaren vill gräva djupare i, därav förlängd åtalstid. Det är nog många vittnen som ska höras, psykundersökningar ska analyseras, R ska förhöras och kanske ska de även prata med anhöriga.
Lägenheten ska ev undersökas ytterligare med tanke på de nya åtalspunkterna osv.
En vill att allt som går att undersöka undersöks så hellre att det tar ett år och R blir straffad för vad hon gjort än att det hafsas.

Det brutala mordet i Göteborg för något år sedan hade en sjuhelvetes åklagare. Hon grävde djupare än något annat för att dem inte skulle kunna gå fria och skylla på varandra (vilket dem gjorde)

Hoppas den här åklagaren gör samma. Den här kvinnan ska inte få ha barn. Någonsin!
Citera
2020-04-19, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minus1234
Hon släpptes en fredag i väntan på åtal, men häktades om direkt måndagen. Advokat överklagade häktningen med överklagan avslogs

Sista uppdatering vad som skett i media vad jag vet
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/doda-trearingens-mamma-omhaktad-kan-bli-domd-till-rattspsykiatrisk-vard
Stort tack.
Citera
2020-04-20, 11:47
Medlem
Socialtjänstens egna utredning klar, de anser att de inte har gjort något fel. Chefen menar i svt:s klipp att de inte kunnat göra något då "det inte framkommit något nytt".

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/trearig-flicka-dog-hemma-socialens-internutredning-klar
Senast redigerad av Nivla 2020-04-20 kl. 11:55. Anledning: Kompl med förklaring
Citera
2020-04-20, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivla
Socialtjänstens egna utredning klar, de anser att de inte har gjort något fel. Chefen menar i svt:s klipp att de inte kunnat göra något då "det inte framkommit något nytt".

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/trearig-flicka-dog-hemma-socialens-internutredning-klar

”Under besöket så upplevs pappan stressad”
Är väl ett ganska bra tecken att gå på om man är arbetar mycket med människor som har missbruk? Och inte så konstigt att pappan upplevs stressad, var väl rädd för att komma på att Esmeralda var drogad..
Fy vilken skam, ser fortfarande otroliga brister socialtjänsten också gjort.
Citera
2020-04-20, 14:00
Medlem
Återigen är ett liv inte värt mer än ett "vi ser brister"

Dem har ju gjort fel överallt i den här händelsen. Det handlar inte om att peka finger och nu har det redan skett diskussionen.
Det handlar om att "NEJ VI KAN BÄTTRE ÄN SÅHÄR".
Det är dags och ta tag i det nu. Ett barn dog för att våra myndigheter passivt står där och glor.

Hade socialsekreteraren haft mer utbildning och erfarenhet om missbruk hade detta inte hänt!!
Citera
2020-04-20, 14:16
Medlem
Pannknackarns avatar
Hoppas att IVO ser till att det blir en Lex anmälan o att det blir en lagändring!

En fråga:
Jag undrar om någon som är här inne o läser träffade eller talade med mamman under den tiden hon va ute. Tog hon droger då? Eller bröt hon helt sonika ihop utav att se allt hat emot henne? Jag har inte hängt med här sista tiden..

"Efter att mamman släpptes ur häkte den 13 mars och sedan omhäktades den 16 mars av hovrätten har hon varit i ett dåligt psykiskt skick. Därför har hon varit intagen och fått vård på den rättspsykiatriska regionkliniken i Vadstena."
Senast redigerad av Pannknackarn 2020-04-20 kl. 14:20.
Citera
2020-04-20, 22:47
Medlem
Jag undrar varför ingen jurist vågar ha en offentlig åsikt om Kammarrättens dom? Eller en åsikt om om den bedömning som flickans advokat gjorde? Från juristhåll är det knäpptyst - eller har någon läst något om detta.
Fegt! Tycker jag.
Och om man nu inte tycker att man VÅGAR säja något i detta fall skulle man kunna uttrycka en åsikt rent GENERELLT.
Citera
2020-04-20, 23:01
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Jag undrar varför ingen jurist vågar ha en offentlig åsikt om Kammarrättens dom? Eller en åsikt om om den bedömning som flickans advokat gjorde? Från juristhåll är det knäpptyst - eller har någon läst något om detta.
Fegt! Tycker jag.
Och om man nu inte tycker att man VÅGAR säja något i detta fall skulle man kunna uttrycka en åsikt rent GENERELLT.

Jurister är väl de enda som agerar professionellt efter denna tragiska död av ett litet barn. Det råder 100% förundersökningssekretess och förundersökningen är inte klar, dvs ingen vet vad som har hänt i alla fall inte officiellt.

Tvärtom så agerar våra politiker, media och socialtjänsten förkastligt i detta.
Citera
2020-04-20, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pannknackarn
Hoppas att IVO ser till att det blir en Lex anmälan o att det blir en lagändring!

En fråga:
Jag undrar om någon som är här inne o läser träffade eller talade med mamman under den tiden hon va ute. Tog hon droger då? Eller bröt hon helt sonika ihop utav att se allt hat emot henne? Jag har inte hängt med här sista tiden..

"Efter att mamman släpptes ur häkte den 13 mars och sedan omhäktades den 16 mars av hovrätten har hon varit i ett dåligt psykiskt skick. Därför har hon varit intagen och fått vård på den rättspsykiatriska regionkliniken i Vadstena."
Du får väl kolla inläggen här inne den 13-16 (+17) mars …. ;
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in