2020-04-20, 22:29
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tack! Testet missar 20-30 % av de som har antikroppar men ger inga falska positiva. Det bör altså vara lite fler än 11 %.

För att jag tillåta mig att vara lite optimistisk?

Citat:
I ett nytt coronatest som gjorts på blodgivare i Stockholmsområdet visar det sig att minst 11 av 100 hade utvecklat antikroppar. Den egentliga siffran tros vara högre.

Det är alltså bland blodgivare som 11 procent utvecklat antikroppar? Jag inbillar mig att just blodgivare är lite extra ansvarstagande, och kanske i högre utsträckning än genomsnittet praktiserar social distansering etc.. I så fall skulle andelen med antikroppar bland icke blodgivare vara ännu högre. Men det är bara en hypotes.
Citera
2020-04-20, 22:31
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det spelar ingen roll. Det viktiga är att kurvan är flack.

(hälsar Anders Tegnell).
Det är givetvis viktigt om kurvan är flack eller brant.
Citera
2020-04-20, 22:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Snitttiden för dom som dött i Sverige känns omöjligen som 2-3 veckor. Det är dom allra äldsta och sköra som blivit smittade som överrepresenterar våra döda. Jag läste 8 dagar i en studie, en annan visade på 14 dagar snitt. Det måste bero på vilka som blir smittade helt enkelt... Nu var testet på antikroppar från friska blodgivare också. Vet inte om vi kan dra slutsatser i antal döda på det då dom är helt fel målgrupp att testa isåfall. Dom var symtomfria blodgivare...

Jag drar delvis samma slutsatser.

De som dött nu har i hög utsträckning varit äldre på boenden. Samhällsspridningen har inte varit jättestor ute bland folk. Nu tror jag det håller på att ändras, då många håller på att slappna av. Märktes tydligt i helgen. Somliga pratar om att "öppna upp". Jag tror fortfarande att vi bara är i början av kurvan och jag tror absolut inte att vi är i närheten av några 30% smittade, inte ens i Stockholm.
Det här testet som pratar om 11/100 smittade är lite löjligt, då det dels grundar sig på ett gäng blodgivare och dels är ett alldeles för litet test för att uttala sig om hela populationen "stockholmare". Felmarginalen är närmast total. Var någonstans har man tagit testet? Kan tänka mig att skiljer sig åt om man testar på Järvafältet jmf med exempelvis Vaxholm. Det borde ju gå att testa minst 10 tusen personer i skilda delar av Stockholm för att få bättre statistik.

Sedan undrar man ju vidare vad antikroppar egentligen betyder. Hur länge varnar immuniteten? Är det ens möjligt att uppnå flockimmunitet mot det här viruset? Pratas mycket om återinfektion.
Citera
2020-04-20, 22:32
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleFix
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Mellan 2 och 5 miljoner.

Med mycket god tur och samtidigt dålig rapportering så kanske den officiella siffran stannar nånstans mellan 1,5 och 2 miljoner.

Jag är optimist.
Det skulle inte vara kul och det är bara 1 år också!!

Jag räknade bara på 8 månader till, och med mycket liten ökning från nuvarande takt.

Jag vill faktiskt inte ens tänka på vad det bli om vi antar att det fortsätter att öka i samma takt - vilket inte är helt omöjligt om/när smittan får fotfäste i både fattiga och folkrika länder som Malesien, Indien, Nigeria, Etiopien eller ens Mexico.
Citera
2020-04-20, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Oavsett huruvida det är skandinaver eller främlingar som dör, så kan vi vara övertygade om att dödsoffren kommer att ersättas med ännu fler kolonisatörer från andra världsdelar. Kolonisatörerna står beredda att genast suga upp det utrymme som uppstår när ursprungsbefolkningen dör bort.

Afrikaner och muslimer kan ersätta dödsoffer med sina stora mängder barn. Vita västerlänningar har däremot brist på egna barn.

Ja vadå. De kan dö allihopa- finns ändå 7 miljarder sådana till som vill hit och som 80% av svenska befolkningen vill ha hit mer än något annat! Så det kommer inte råda brist på analfabettält från tredje världen i fortsättningen heller direkt. Det kan vi iaf vara säkra på i den här krisen
Citera
2020-04-20, 22:34
Medlem
tjallepetters avatar
Ett nytt coronatest som gjorts på blodgivare i Stockholmsområdet visar att minst 11 av 100 utvecklat antikroppar, skriver SVT Nyheter.

Den egentliga siffran tros vara högre.

– Man kan inte dra slutsatser om de exakta procenttalen, men vi vet att de 11 procenten har haft det. Det är för lite för en forskningsrapport, men för viktigt för att sitta och hålla på, säger Jan Albert, professor i klinisk mikrobiologi vid Karolinska universitetssjukhuset, till SVT.

På WHO:s presskonferens adresserade generaldirektören Tedros Adhanom Ghebreyesus tidiga resultat från antikroppstester.

– Resultaten tyder på att en relativt liten procent av befolkningen har fått viruset, även i hårt drabbade regioner. Så liten som 2-3 procent, säger generaldirektören.

Om det beror på testernas möjlighet att upptäcka antikroppar eller om det betyder att infektionstalen är så låga kommenterade inte Tedros Adhanom Ghebreyesus på presskonferensen.

VEM LJUGER?
Citera
2020-04-20, 22:35
Medlem
SnilleFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Jag räknade bara på 8 månader till, och med mycket liten ökning från nuvarande takt.

Jag vill faktiskt inte ens tänka på vad det bli om vi antar att det fortsätter att öka i samma takt - vilket inte är helt omöjligt om/när smittan får fotfäste i både fattiga och folkrika länder som Malesien, Indien, Nigeria, Etiopien eller ens Mexico.
En sann mörksens tid.
Citera
2020-04-20, 22:35
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Nej, det är inte oväsentligt. Det dör människor varje dag, av alla möjliga saker. Trafiken är en sådan. Ska vi stoppa den för att stoppa bildöden då tycker du?

Nu är det en epidemi vi diskuterar. Inte att förbjuda trafik för att undvika trafikolyckor.
Skärp dig. Börjar undra om folk har tappat förståndet eller är det här ert normala tillstånd.
Citera
2020-04-20, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Och då tänker jag, döda i Spanien, 20.000, Italien, 24.000 och Frankrike 20,000 (kan ju kanske lägga på 10% mot slutet av pandemin) med invånare på knappa 50 m, 60 m och 68 m jämfört med Sverige 8455 döda på 10 m invånare.

OM det nu stannar upp i ES, I och FR.

Ser ut att vara ganska många döda på bara 10 miljoner invånare?

Ja, vi får se vart det hamnar, kanske det var bra med Sveriges "taktik", kanske inte.
Skulle man stoppa in Spanien eller Italien i Brittons modell så skulle det se ännu värre ut, eftersom de hade så explosiv stegring.

Jag tror oavsett att Spaniens och Italiens siffror ska dubblas. Dels så är det långt ifrån över, och dels ska de ut ur lockdown. Sen kan också statistiken vara bristfällig, exempelvis ifråga om hur man räknar döda utanför sjukhus.

Sen ska man också vara ödmjuk med att det här är en modell, med stor osäkerhet. I slutändan tror jag inte Sverige och Italien kommer att skilja sig så mycket åt, räknat i döda per capita.
Citera
2020-04-20, 22:36
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ja men det är ju så, antingen stämmer inte fakta eller så ska vi vänta 2 veckor innan massdöden börjar. Alltid dom 2 argumenten. Hur många var det inte som skulle dö efter melodifestivalen? Då skulle vi ju också få se en massdöd efter några veckor, men det kom inte.

En fråga till alla alarmister, kan ni inte bara vara glada att era sjuka förhoppningar på ett estonia om dagen i döda inte kommer inträffa? Eller att vi kommer ha 400 000 döda? Kan ni inte glädja er åt att det inte blir så?

- Vem är det som har hoppats på 1 Estonia per dag?

Jag är glad att vi inte har 1 Estonia per dag. Jag hoppas att vi aldrig kommer i närheten av sådana siffror. Men jag är förtvivlad över att vi har 1 Breivik per dag. Jag vill inte att dödstalen fortsätter att stiga ytterligare.
Citera
2020-04-20, 22:37
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Det tjänar inte någon poäng med att sätta en hastighetsgräns på hur snabbt man får nysa. Men att ett antal människor dör av coronavirus motiverar heller inte en nedstängning av samhället, lika lite som att ett antal döda i trafiken motiverar trafikförbud.

Hur man stänger ned samhällen är den stora 1000kr frågan, ska man tillåta nya smitthärdar in i samhället med turism från låt oss säga Italien där de har lockdown.

För just nu så fungerar det inte så bra med dagens regler, även om vissa tycker och tror att flockimmunitet is the shit.
Citera
2020-04-20, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag drar delvis samma slutsatser.

De som dött nu har i hög utsträckning varit äldre på boenden. Samhällsspridningen har inte varit jättestor ute bland folk. Nu tror jag det håller på att ändras, då många håller på att slappna av. Märktes tydligt i helgen. Somliga pratar om att "öppna upp". Jag tror fortfarande att vi bara är i början av kurvan och jag tror absolut inte att vi är i närheten av några 30% smittade, inte ens i Stockholm.
Det här testet som pratar om 11/100 smittade är lite löjligt, då det dels grundar sig på ett gäng blodgivare och dels är ett alldeles för litet test för att uttala sig om hela populationen "stockholmare". Felmarginalen är närmast total. Var någonstans har man tagit testet? Kan tänka mig att skiljer sig åt om man testar på Järvafältet jmf med exempelvis Vaxholm. Det borde ju gå att testa minst 10 tusen personer i skilda delar av Stockholm för att få bättre statistik.

Sedan undrar man ju vidare vad antikroppar egentligen betyder. Hur länge varnar immuniteten? Är det ens möjligt att uppnå flockimmunitet mot det här viruset? Pratas mycket om återinfektion.

Tror som du att det finns stora lokala skillnader i sthlm.

Detta test de genomförde gjordes på blodgivare genomfördes dessutom förra veckan plus att det tar ca 2 veckor från det man blivit infekterad till dess att immunreaktionen ger utslag på testerna.
Så egentligen är 11 av 100 lågt räknat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in