Citat:
Ursprungligen postat av
Haloumi
Snitttiden för dom som dött i Sverige känns omöjligen som 2-3 veckor. Det är dom allra äldsta och sköra som blivit smittade som överrepresenterar våra döda. Jag läste 8 dagar i en studie, en annan visade på 14 dagar snitt. Det måste bero på vilka som blir smittade helt enkelt... Nu var testet på antikroppar från friska blodgivare också. Vet inte om vi kan dra slutsatser i antal döda på det då dom är helt fel målgrupp att testa isåfall. Dom var symtomfria blodgivare...
Jag drar delvis samma slutsatser.
De som dött nu har i hög utsträckning varit äldre på boenden. Samhällsspridningen har inte varit jättestor ute bland folk. Nu tror jag det håller på att ändras, då många håller på att slappna av. Märktes tydligt i helgen. Somliga pratar om att "öppna upp". Jag tror fortfarande att vi bara är i början av kurvan och jag tror absolut inte att vi är i närheten av några 30% smittade, inte ens i Stockholm.
Det här testet som pratar om 11/100 smittade är lite löjligt, då det dels grundar sig på ett gäng blodgivare och dels är ett alldeles för litet test för att uttala sig om hela populationen "stockholmare". Felmarginalen är närmast total. Var någonstans har man tagit testet? Kan tänka mig att skiljer sig åt om man testar på Järvafältet jmf med exempelvis Vaxholm. Det borde ju gå att testa minst 10 tusen personer i skilda delar av Stockholm för att få bättre statistik.
Sedan undrar man ju vidare vad antikroppar egentligen betyder. Hur länge varnar immuniteten? Är det ens möjligt att uppnå flockimmunitet mot det här viruset? Pratas mycket om återinfektion.