2020-04-20, 22:17
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Yes. Jag och andra har nämnt det många gånger här att det vore ingen skräll, det skulle också förklara hur olika det slår mellan folk och att så många sjukvårdspersonal dog i Italien.

Ja jag förstår inte varför man inte kunnat tala öppet om det tidigare. Man hade kunnat skydda vårdpersonal bättre. Inom äldreomsorgen verkar de göra allt för att de inte ska få skydda sig. Kan inte riktigt förstå det.
Citera
2020-04-20, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Varifrån kommer uppgiften att 11 % av blodgivarna har antikroppar? Det stämmer ju rätt bra med Imperial colleges uppskattning, om det gäller Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/11-procent-av-stockholmarna-har-antikroppar-mot-covid-19
Citera
2020-04-20, 22:18
Medlem
Citat:
"– Når kobber kommer i kontakt med dråper, løser det seg opp og slipper ut kobberioner. Disse deaktiverer virus"

"Brukes til munnbind og masker.
At kobberoksid tar knekken på virus, gjør at etterspørselen etter stoffet har økt kraftig. "

"Eksponering for kobber ødelegger viruset fullstendig og irreversibelt. Det har ført til at forskere har konkludert med at antimikrobielle kobberoverflater kan brukes i fellesarealer og ved massesamlinger for å redusere spredning av virus"

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/70OA5B/kobberpulver-fra-helsfyr-skal-stanse-korona-i-israel

Interessant.
Citera
2020-04-20, 22:19
Medlem
SnilleFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Det är helt omöjligt att svara på, om man ser på Worldometers så kan jag räkna ut att minst 500k kommer dö i de 10 länder som just nu har det som svårast och testar.

Totalen beror på hur man räknar, men jag personligen tror inte att det är en ny Spanska sjukan utan viruset försvagas som alla andra virus.
Spanska sjukan tror inte jag heller. Det kommer nog ta fart snabbare och bli värre i tredje världsländerna snart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.27.20045575v2.full.pdf

We now include preventive measures. We still assume R0 = 3 and a doubling time of d = 3 days without preventions.

Similarly, the predicted total number of case fatalities is Nfτ and NfτE respectively.

In the more likely case of a heterogeneous community the fractions should be deflated by about 20%.

τ = 94%
τE = 78%
f = 0.3%.
N = 10 000 000

Således: 0.80 * N * f * τE = 18720, och 0.80 * N * f * τ = 22560, medelvärde (22560 + 18720)/2 = 20640 ≈ 20000.
Hmm, varför tog du medelvärdet? Borde inte τE vara det man använder? Eller missar jag nåt?

Britton har ju skattat R0 till 3 här, för att vara på den säkra sidan, istället för 2.5 (exakt vad R0 är vet man ju inte) och att f=0.3%, av infekterade som dör, är ju än så länge en väldigt osäker siffra.

Men om Stockholm har 800.000 smittade idag, och vi har 944 döda, så är f=0.12%. Utfår man från det så får vi 6240 döda istället. Fast då har jag inte fångat med eftersläpningen i antal döda när jag uppskattat f, så det hamnar nog lite högre.

Jag tror att 20k döda, då har man verkligen räknat med väl tilltagna marginaler.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om det nu är 11% smittade i Stockholm så kan.man börja göra lite uppskattningar av vart detta kommer att ta vägen. Om vi antar att immunitet uppnås vid 50% smittade så behöver man ungefär 5 gånger fler än idag. Konstaterade fall släpar efter smittade. Vi kan nog räkna med att det kommer att behövas uppåt 30000 smittade innan man når r0 under 0. Det skulle betyda runt 2 månader med nuvarande takt tills det kulminerar. Sedan kommer en fas med fallande tal. Man kan nog räkna med mellan 5000 och 10000 döda totalt i Stockholm. Men det kan bli lägre eftersom det är så många äldre som har blivit sjuka hittills. När det går ner i åldrarna blir det väl lite färre som dör. Det är ganska höga siffror men det är i alla fall bra om. Man ser ett slut på det.

När gjordes testet?
Vilka var med i testet?
Vad trodde de att antalet smittade låg på idag?
Lyssnade du på allt de sa? 😃
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reality-Tankom
Mycket märkligt att inga journalister ifrågasätter och ställer frågor om den statistik som Tegnell presenterar på presskonferenserna. När det gäller nya Covid-19 fall så har man nu börjat med ett rullande 7 dagars tal. När det gäller antalet döda så valde Tegnell idag dock som vanligt att presentera ett stapeldiagram utan ett rullande veckomedeltal. Han säger sedan att eftersläpningen i statistiken har minskat och att dödstalet nu ligger strax under 60!

När jag går in i FHM:s statistik så är antalet registrerade dödsfall av Covid-19 under perioden 3/4-12/4 802 st. På 10 dagar under denna period så har således i medeltal 80 st. per dag avlidit. Om Tegnell hade valt att presentera FHM:s statistik med ett rullande veckotal idag så skulle man kunnat se att värdet 7 dagar tillbaka den 13/4 då han uppskattar att minst 90 % av antalet avlidna finns med i statistiken hade varit 78 st. D.v.s. ett medelvärde på förmodligen minst 80 döda/dag på ett rullande veckotal 7 dagar tillbaka. Finns således inte mycket som talar för att dödstalet nu ligger under 60/dag utan snarare är högre än 80, vilket innebär ett tal minst 35 % högre än det som han idag angav. Skulle det sedan vara så att dödstalen fortfarande är i stigande så kan det mycket väl vara så att ett 7-dagars medelvärde på dagens datum och FHM:s "faktiska" statistik är över 90 st avlidna per dag eller ännu högre om ca 10 dagar när statistiken är på plats.

Jag tar siffror från https://www.worldometers.info/coronavirus/ och får ett snitt på V14=41st, V15=71 st och V16=91 st döda.
Citera
2020-04-20, 22:20
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jag gissar på 6 000, när allt är över för hela Sverige. Som siffrorna ser ut nu så tror jag man kan räkna på en dödlighet under 0.1%. Men i och med att smittsamheten är så extremt hög så blir det stora problem för samhället, men lyckligtvis under en ganska kort period.

Tyvärr tror att det är en lägre process som inte avslutas nu i dagarna.
Citera
2020-04-20, 22:20
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Kanske missförstår jag något?

Testet visar att man har antikroppar? Då är man alltså smittad. Kanske frisk, kanske sjuk. Nobody knows? Man testar hur utspridd smittan är?

Om detta är korrekt måste man ju sedan avvakta och se hur det gick för samtliga 11%. Snitt-tiden att dö är väl just 2-3 veckor.

Ingen dör dagen efter man blir smittad liksom. De som smittats senaste 2-3 veckorna har ju inte hunnit dö än.

Snitttiden för dom som dött i Sverige känns omöjligen som 2-3 veckor. Det är dom allra äldsta och sköra som blivit smittade som överrepresenterar våra döda. Jag läste 8 dagar i en studie, en annan visade på 14 dagar snitt. Det måste bero på vilka som blir smittade helt enkelt... Nu var testet på antikroppar från friska blodgivare också. Vet inte om vi kan dra slutsatser i antal döda på det då dom är helt fel målgrupp att testa isåfall. Dom var symtomfria blodgivare...
Citera
2020-04-20, 22:21
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
I Europa verkar peaken ligga bakom oss och nu är det resten av världen vi får följa. Främst Indien är ett oerhört stort problem pga livsstil och befolkningstäthet. Om corona får fäste i de fattigare befolkningslagren kan panik uppstå och tiotals miljoner börja röra sig därifrån.

Ett annat problem är var alla de tiotals miljoner och utfattiga till följd av västvärldens lockdown kommer att ta vägen. Svaret är givet: Europa. Och frågan är hur vi ska lösa detta.

indien är i lockdown för att hindra viruset från att få fäste.

Jag förstår fortfarande inte er som inte förstår vad en lockdown syftar till. Hur i helvete kan ni tro att det är den som är problemet?
Citera
2020-04-20, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Nej, det är inte oväsentligt. Det dör människor varje dag, av alla möjliga saker. Trafiken är en sådan. Ska vi stoppa den för att stoppa bildöden då tycker du?

En liten skillnad är att Covid-19 smittar när du hostar i närheten av andra människor men det gör inte trafikolyckor. Den skillnaden motiverar en annan hantering.
Citera
2020-04-20, 22:24
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Problemet med en allt för sen lockdown är att om en är smittad i familjen och sen blir inlåst tillsammans med andra så är sannolikheten väldigt stor att alla blir smittade.
Detta är en stor anledning till utvecklingen i Italien.

Förstår inte resonemanget. Kan du förklara närmare eller har du någon bra källa?
Familjen är ju tillsammans även utan lockdown och lär bli smittade även då. Det är ju inte så att en massa familjemedlemmar som vanligtvis inte bor ihop helt plötsligt klumpas tillsammans.

Och vad betyder 'alltför sen'? Det är väl inga länder som gått in i lockdown utan smitta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in