2020-04-21, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RAzaka
I övrigt har Region Östergötland också redovisat statistik per kommun idag. Spontant kändes det som att det var rätt jämnt fördelat över länet sett till befolkningsstorleken hos kommunerna.

Var hittar du den statistiken?
Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
De har inte haft någon lockdown. Det har däremot Kina, som är fritt från corona.
Ok jag trodde fel, men dom stoppade effektivt smittan genom kraftfulla åtgärder som sattes in direkt.
Inte tal om långsam smittspridning och platta till kurvan som här, och se bara hur bra dom lyckats.
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vad kommer dödstalet att ligga på idag då det är tisdag och antal döda i helgen borde ha blivit inrapporterade? Kan det bli så många som mellan 175 till 200 döda?
Ser ut att bli max 122, kan bli mindre då västmanland redovisat en extremt hög siffra just idag.
122st om man extrapolerar just nu de siffror som finns.
Citera
2020-04-21, 13:53
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Många som kolat vippen idag? Ge mig en rejäl siffra nu.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuchMexico
Fick det via ögonen när jag pratade med en annan person i samma rum.

Dock icke bekräftat testad, men alla symptom stämmer.

När man pratar sprutar alltid lite saliv ut, får du det i ögonen blir du smittad.

Att vara i ett rum med smittbärare verkar vara ett ganska säkert sätt att få COVID-19.
Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vad kommer dödstalet att ligga på idag då det är tisdag och antal döda i helgen borde ha blivit inrapporterade? Kan det bli så många som mellan 175 till 200 döda?
Dom använder numera ett "rullande medelvärde" över sju dagar, så dom kanske inte uppger några siffror?
Citera
2020-04-21, 13:54
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oaklake
Kan säga att en väldigt nära anhörig född 65 ligger inne med Corona! Han har kol, dålig lever dåliga njurar men pigg annars! Hade lunginflammation för 3 veckor sen o låg i respirator pga bakterier, fick Corona på sjukhuset i Eksjö! Fick åka in 1 vecka senare pga det! Legat inne tills nu 1,5 vecka o nu vill dom skicka hem honom, svårt att andas, kan knappt gå, jag frågar hur dom tänkt skicka hem honom, då undrar dom om jag kan köra hem honom! Helt sjukt.. vissa skötare kommer med full mundering och vissa utan något alls..... dom säger att dom inte kan ha hur många som helst liggandes om dom inte kräver respiratorisk vård.. dom tvingar han sluta med syrgas nu... ett skämt är svensk sjukvård..
De är helt galet. Men dom vill inte lägga resurser på någon som inte är värd att rädda utan låter de gå som det går. Precis så som Löven & Tegnell instruerat.
Citera
Medlem
Jag var i en mataffär idag och blev smått överraskad. Jag tror nästan var 4:e person i affären bar munskydd. Det är en enorm ökning de senaste veckorna. Kan kanske bidra lite till minskad spridning får man hoppas.
Citera
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Många som kolat vippen idag? Ge mig en rejäl siffra nu.

Ni domedagsprofeter vill verkligen se världen gå under.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Immunitet är när immunförsvaret kan helt förhindra en infektion från att inträffa igen, så att du inte kan bli sjuk i samma virus igen.

Men även om du inte är "immun", så får du i regel ett stärkt immunförsvar mot viruset. När du blir infekterad en andra gång så börjar du bilda antikroppar omedelbart, i större mängd. Det kan korta sjukdomsförloppet, smittoperioden och minskar symptomen.

Här är en bra förklaring:

https://microbiologynotes.com/differences-between-primary-and-secondary-immune-response/

Här är en bra video som förklarar samma sak:

https://www.youtube.com/watch?v=e2gT4nnETpc

Så det här med immunitet är inte svart eller vitt. När en stor del av Sveriges befolkning har haft covid-19 så kommer viruset ha svårare att breda ut sig i samhället nästa gång det slår till, även om ingen är immun.

Det är också så att när man utsätts för samma virus flera gånger, så bildar immunförsvaret mer långvariga antikroppar. Så även om du bara blir immun i några månader efter första gången du får covid-19, så kan du eventuellt bli immun mer långvarigt ifall du åker på det igen.

Det är anledningen till att många vaccin ges i flera sprutor, men inte därefter. Första gången man utsätts så håller immuniteten bara ett litet tag, men när immunförsvaret utsätts en andra eller tredje gång, så bildar man längre immunitet.

Tack för bra info! Det känns ju rätt bra att veta och vi kanske kan se lite ljusare på framtiden. Stärker ju också vår svenska strategi. Då är det helt rätt att tillåta viss smittspridning, men på en nivå som klarar av vården. FHM har helt enkelt tagit rätt beslut!
Citera
2020-04-21, 13:55
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Ni domedagsprofeter vill verkligen se världen gå under.
De tror ja inte.
De man vill se är siffror man inte kan koppla till lögn.
Citera
2020-04-21, 13:55
Medlem
santos_devilles avatar
40-60 döda idag plus att gårdagen siffror går upp till 60!

Vi har koll på läget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in