2020-04-18, 18:32
Medlem
På fredagskvällen gick Världshälsoorganisationen, WHO, ut med en varning om att det inte finns några bevis för att den som har smittats av coronaviruset blir immun. Jan Albert är kritisk mot utspelet.

– Jag tycker att det är märkligt. Avsaknaden av belägg för något betyder inte att motsatsen är sann.

Han får medhåll av statsepidemiolog Anders Tegnell.

– Jag har tittat på uttalandet och tycker att det är en grav övertolkning. Det är vagt. Vi vet självklart inte säkert, men de allra flesta experter är övertygade om att man får en viss immunitet, säger Tegnell till TV4.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
I London har busschaufförer och andra arbetare inom transportsektorn dött som flugor. Att det också blir så i andra länder är ju ingen direkt nyhet.

https://samnytt.se/flera-busschaufforer-i-stockholm-doda-i-corona-men-sl-forare-som-uppvisar-symtom-testas-inte/

Och argumentet om "som en influensa" är tröttsamt. Brukar busschaufförer och läkare dö extra mycket under en vanlig influensa-period?
I gårdagens regionala nyheter rapporterades det om att iaf en busschaufför hade dött i Helsingborg.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Sett till patienter som är "Serious/Critical" antar IVA-platser ligger vi riktigt illa till i Sverige jämförelsevis med andra länder.

Enligt Worldometers har Sverige 1054 just nu, 12 plats i världen med en befolking på 10 miljoner.

Vi ligger med andra ord riktiga illa till och jag förväntar mig, tyvärr, många döda kommande dagar.

Hoppas jag har fel.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Nä det är ju så. Stockholm är ju värst drabbat så vad gör dom när de anser att Stockholm har nått flockimmunitet. Sätter man staden i karantän...

Risken är att de istället uppmanar till ökat resande för att sprida smittan. Allt för att få en större flock och en fin kurva.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Ställer åter samma fråga, hur går IVA siffrorna ihop? Vad är det som händer där? Över 600 ny bekräftade fall idag men IVA verkar stå helt still.

Tja, dör 111 stycken så genererar det ju också plats, grymt men sant.
Vår sjukvård står nog pall.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Det har börjat vända i Italien

+482

Bättre situation per capita än Sverige.
Det började tidigare där. Det kan vara en faktor.
Citera
2020-04-18, 18:33
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
81 bara i Stockholm

De rensar ut på äldreboenden. Sedan vill ingen bo på ett sådant då passar de på att lägga ner dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Det har börjat vända i Italien

+482

Bättre situation per capita än Sverige.
Situationen i Italien är katastrofal pga lockdown. Antalet döda AV C19 har vi inte en aning om, men krisen i dess fotspår kommer att kräva hundratusentals, om inte miljoner människors liv. Det är värre än vad någon svensk kan tänka sig.
Citera
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Hur definierar du massdöd? Dödligheten verkar ligga på runt 0,2 procent av de smittade. Vilken procentsiffra motsvarar din massdöd?

Jag skrev massdöd (IFÖRHÅLLANDE TILL JÄMFÖRBARA LÄNDER)

Antal döda:

Sverige: 1511
Finland 90
Norge 163
Danmark 346
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Blir ännu värre om man jämför med övriga världen. Som ex. har Sverige mer än sex gånger så många döda som Japan, ett land med över 100 miljoner invånare.

Japan vet dock inte hur de har det, de trodde de hade det under kontroll fram tills det helt plötsligt började dyka upp en massa smittade lagom till körsbärsträden skulle börja blomma
Citera
2020-04-18, 18:34
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Om det finns oändligt med resurser för det, men det finns det inte alltid.

Vi kan i vilket fall jobba med att köpa oss tid, för att kunna skaffa den data vi behöver. Nu lever vi vind för våg och hoppas på att bästa scenariot skall vara det rätta. Det kan vara det, absolut, men att leva i en värld där vi inte har något skyddsnät känns för mig oroväckande.
Citera
2020-04-18, 18:34
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Vem är det som jämför oss med Nordkorea? Är du övervakad? Får du inte röra dig fritt? Säga vad du vill?

"– Vi ser en otroligt kraftig minskning, det är nästan inget resande från Stockholm eller Göteborg till exempelvis Gotland, konstaterar Telia Data Insight.

Folkhälsomyndigheten berättade nyligen att man ska börja hämta in anonymiserad data från Telias mobilnät för att studera hur svenskarna rör sig och hur det kan kopplas till spridningen av Covid-19."

https://aktiebladet.se/paskresandet-andrades-i-ar-manga-stannade-hemma/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in