• 1
  • 2
2020-04-20, 22:11
Medlem
Hej

Jag har en mindre summa liggande hos kronofogden och utöver detta så jagar vissa inkassobolag mig.
Så här är det, jag tänkte betala av skulden i början av hösten, men under tiden så planerar jag att investera mina pengar på börsen.

Det jag oroar mig för är att kronofogden ska gå in och göra någon slags utmätning, eller att vissa inkassobolag ska lägga märke till att jag gör "investeringar" och på detta sättet vidta åtgärder för att driva in skulden.

Varför jag inte vill betala skulden just nu, är för att det spelar inte så stor roll på min ekonomi, då jag ändå får en anmärkning och räntan skiter jag i, den gör inte så stor skillnad över så kort tid.

Så min fråga är: har kronofogden befogenhet att gå in på mitt konto och tömma den?
och vad kan inkassobolagen göra?
Citera
2020-04-20, 22:19
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Så min fråga är: har kronofogden befogenhet att gå in på mitt konto och tömma den?

KFM har mandat att beordra finansinstitut att belägga tillgångar med kvarstad för att kunna utmäta tillgångarna, ja.
Citera
2020-04-20, 22:21
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Hej

Jag har en mindre summa liggande hos kronofogden och utöver detta så jagar vissa inkassobolag mig.
Så här är det, jag tänkte betala av skulden i början av hösten, men under tiden så planerar jag att investera mina pengar på börsen.

Det jag oroar mig för är att kronofogden ska gå in och göra någon slags utmätning, eller att vissa inkassobolag ska lägga märke till att jag gör "investeringar" och på detta sättet vidta åtgärder för att driva in skulden.

Varför jag inte vill betala skulden just nu, är för att det spelar inte så stor roll på min ekonomi, då jag ändå får en anmärkning och räntan skiter jag i, den gör inte så stor skillnad över så kort tid.

och vad kan inkassobolagen göra?

Kronofogdemyndigheten har rätt att mäta ut såväl lön som lös egendom som gäldenären äger och har i sin besittning. Hit räknas aktier. Aktier räknas som lös egendom och får alltså mätas ut. Men varför inte betala av skulden i stället så är du fri sen? Ju längre du väntar dessto mer växer skulden.
Citera
2020-04-20, 22:25
Medlem
tigerrakets avatar
Känns också konstigt att investera på börsen nu när den är i fritt fall
Citera
2020-04-20, 22:34
Medlem
Intelligentdesigns avatar
TS är ju uppenbart en idiot.

Skjuter skulder på framtiden för han tror han kommer bli rik på börsen.
Citera
2020-04-20, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligentdesign

TS ska ju bara vinna tillbaka pengarna han har förlorat. En idiotsäker plan. Garanterade pengar, garanterad rikedom!
Citera
2020-04-20, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
KFM har mandat att beordra finansinstitut att belägga tillgångar med kvarstad för att kunna utmäta tillgångarna, ja.

Även om man använder offshore mäklare?
Citera
2020-04-20, 23:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki

Jäpp. Det TS skulle ha gjort, är att bestrida skulden/kravet. Då hade TS i alla fall fått respit i och med att skulden är tvistig. Då hade KFM inte kunnat göra något alls.
Citera
2020-04-20, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligentdesign

För det första så är det inte en jätte stor skuld jag har!
För det andra så kommer "räntan" inte att påverka min skuld så värst mycket.
För det tredje så är man en IDIOT, om man inte utnyttjar corona krisens möjligheter på börsen!

Nej jag planerar inte att bli rik, dock planerar jag på att tjäna en del pengar som eventuellt kommer att täcka mina framtida kostnader.

Om jag prickar rätt så blir min risk reward 1:4 eller 1:5.
Citera
2020-04-21, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jäpp. Det TS skulle ha gjort, är att bestrida skulden/kravet. Då hade TS i alla fall fått respit i och med att skulden är tvistig. Då hade KFM inte kunnat göra något alls.

precis, om jag på något sätt mjölkar tiden och leder mig själv fram till domstolen, så kommer det ta lång tid tills de får en exekutionstitel för att driva in min skuld med tvång.

Eller så köper jag en lagerbolag, en AB, då kan KFM ej dra in mina tillgångar, med tanken på att min privata ekonomi är skilt från min AB.

Kan man handla värdepapper i AB:s namn, typ investera i finansiella instrument och bokföra de som finansiella poster, eller behöver man en tillstånd etc.
Citera
2020-04-21, 09:35
Medlem
Citat:
För det första så är det inte en jätte stor skuld jag har!
Då är det aldrig en nackdel att betala av den.

Citat:
För det tredje så är man en IDIOT, om man inte utnyttjar corona krisens möjligheter på börsen!
Det är en ny situation där inte ens beprövat skickliga och erfarna VP-handlare vet vad som händer. Alla gissar. En VP-handlare spekulerar vanligen med sin arbetsgivares pengar, till skillnad från ett AB där du hanterar dina egna via ditt ägande.

Aktier räknas som en tillgång. Äger du ett AB så äger du aktier i det och KFM kan därför mäta ut aktierna.

Citat:
Nej jag planerar inte att bli rik, dock planerar jag på att tjäna en del pengar som eventuellt kommer att täcka mina framtida kostnader.
Om du planerar att tjäna pengar så är börsplaner inte särskilt säkra. Ska man tro privatekonomiskt kunniga i media, så bör man inte spekulera alls med pengar man behöver inom ett år – inte ens i högkonjunktur.

Citat:
Om jag prickar rätt så blir min risk reward 1:4 eller 1:5.
Ska jag tolka det som att det är minst 20 % risk att du förlorar allt? Det är inte odds jag skulle satsa min privatekonomi på.

Lägger också till en länk här med info som kanske är intressant: https://driva-eget.se/drivaeget/skat...ld-firma-2020/
Citera
2020-04-21, 17:26
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Känns också konstigt att investera på börsen nu när den är i fritt fall

Nej, börsen är verkligen inte i fritt fall. Om vi tittar på Stockholmsbörsen så föll den kraftigt från omkring 20 februari till 20 mars. Därefter har den återhämtat sig ordentligt, även om den inte nått nivån den hade innan fallet. USA-börsen har haft en liknande utveckling. Själv ångrar jag att jag inte köpte mer i slutet av mars.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in