2020-04-20, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Viruset skulle ebba ut om man stängde ned landet en tid och då tar hand om och isolerar smittade.
Ja exakt, svårare än så borde det väl inte vara.
Citera
2020-04-20, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Det du har lagt fram är just den biten - vi har vårdat färre på IVA än vad som dött. Det kan innebära ett gäng olika saker; vi nekar många på IVA vård - hård triage. Det är dödligare än vad vi tror då det är relativt få smittade men många döda. Eller så är det en väldigt mycket mildare sjukdom än vad vi riktigt kan greppa. Oavsett, poängen återigen, är det promille nivå som behöver IVA vård är vi nästan klara med flockimunitet i Stockholm. Vi kan då gå vidare - allt är liksom klart. Och visst, det är ju den andra vägen att gå, jag tror inte det men vill ändå hålla den möjligheten uppe.

Och varför denna polarisering? Jag tror inte det är undergången eller att allt är kört. Jag vill mest påvisa en tanke eller vad jag uppfattar som ett problem - det är allt.
Jag förstår vad du menar.

I min mening är svaret: Det här är mycket ofarligare än man befarat, men det är långt ifrån obetydligt.

Ponera att 30% skulle vara smittade i Stockholm nu. I så fall kan man räkna med att 7500 kommer att dö i Sverige. Det är trots allt ganska mycket. Vi har bara kommit 20% på vägen.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Viruset skulle ebba ut om man stängde ned landet en tid och då tar hand om och isolerar smittade.
Och arbetslösheten skulle landa på vad?
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:

Finns ingen farligare tanke än att försöka få det att "ebba ut" med lock-down. Då står vi helt oskyddade till hösten när länderna runt oss kommer brinna.
Citera
2020-04-20, 21:24
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White-Cheddar
Ja och en variant av corona som är än värre ifall den muterat upp sig för att överleva och spridas lättare.

Då kan man ju undra i hur många som det kommer att döda i denna pandemi?
Citera
2020-04-20, 21:24
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Ja det är sant, men ur flockimmunitet-synpunkt så är det en grym besvikelse.
Fast betänk att 11% är ett absolut minimum eftersom du inte får lämna blod om du är sjuk eller precis har varit det. Lägg sedan till att smittsamheten är hög och att man iaf som jag förstått det hittils räknar på en fördubbling av antalet smittade på 3-4 dagar. Då är man nog uppe i de 20-30% som vissa forskare gissar på i dagsläget för Stockholm.
Citera
2020-04-20, 21:25
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ärligt talat vad gör en matematiker i Aktuellt,

när epidemiologen Rocklöv forskar på de här grejjerna?

Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Epidemiologe Rocklöv har gjort bort sig och gömmer sig. Hans kompis Olsen har hoppat av debatten av samma anledning.

Nej det skulle jag inte vilja säga,

de åtgärder Rocklöv föreslog i Agenda den 15/3,

infördes bara ett par dagar senare,

så det är Rocklövs förtjänst att smittspridningen minskat i Sverige.
Citera
2020-04-20, 21:27
Avslutad
Oj, nu händer det saker, kollar på Aktuellt, Stockholm antas nå flockimmunitet redan i maj! 30% smittade nu i Stoclholm enligt matematikern Tom Britton. Men inte bara han, även Jan Albert bekräftar antagandet, kanske något lägre, 20-25%

Och Norge o Danmark öppnar förskolorna med hänvisning till erfarenheterna i Sverige och på Island, där det visat sig fullkomligt ofarligt.

FHM med Tegnell hade rätt hela tiden? Sjukt!
Citera
2020-04-20, 21:28
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Finns ingen farligare tanke än att försöka få det att "ebba ut" med lock-down. Då står vi helt oskyddade till hösten när länderna runt oss kommer brinna.

Jag tror att denna pandemi kommer att gå till historien som så många andra pandemier, man visste inte vad man skulle göra och gjorde man något så var det försent.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Då kan man ju undra i hur många som det kommer att döda i denna pandemi?
Jag gissar på 6 000, när allt är över för hela Sverige. Som siffrorna ser ut nu så tror jag man kan räkna på en dödlighet under 0.1%. Men i och med att smittsamheten är så extremt hög så blir det stora problem för samhället, men lyckligtvis under en ganska kort period.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det är fantastiska nyheter då det innebär att viruset har en mycket låg dödlighet. Om tusen dör av en miljon infekterade svenskar innebär det 0,1%. Helt klart goda nyheter.

Du kan väl skicka några handhjärtan till de som arbetar med döda som inte hinner med eller är det bara en vanlig influensa med normal dödlighet?
Om du klarar av att knulla siffror på rätt sätt så är det inga 0,1%.
Citera
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Hur kan man få brist på syrgas? Syrgas är ett av de mest enklaste saker man kan framställa.

http://www.madehow.com/Volume-4/Oxygen.html

Du kanske tänkte på luftflaskor (komprimerad) - ej samma sak
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in