2020-04-20, 20:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Vi bör passa på att fylla på våra numera tömda bergrum...

Absolut, de som fortfarande finns kvar. En utmärkt idé!
Citera
2020-04-20, 20:35
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det är märkligt hur detta virus smittar egentligen. Ibland får man för sig att det är jättesmittsamt som på färjor till exempel. Eller under utbrottet i Sydkorea eller New York. Men ibland verkar det gå ganska trögt. Även dödligheten verkar variera. Sverige verkar ha en dödligare variant än många andra länder. För det kan inte bara bero på dålig sjukvård.

Det uppför sig mystiskt.
Om det inte är mätfel så varierar det ganska ordentligt.
Citera
2020-04-20, 20:36
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Varför inte då?

Jag bara säga det. En 85-åring vill ju också kunna få leva. Många äldre lever ju till över 100 år och har ett bra liv.
Citera
2020-04-20, 20:37
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Hade jag varit multisjuk 85-åring utan barn eller barn barn hade mina få månader eller år kvar inte varit så roliga.

Tror att du har svårt att veta det. De flesta vill leva oavsett vad andra anser om deras livskvalité.
Citera
2020-04-20, 20:38
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Dom finns redan.
Jag tar ett imorgon, trots att jag inte tror att jag haft skiten.

99% säkra enligt uppgift från dr mouna.

Tar du det på en vårdcentral eller?
Citera
2020-04-20, 20:38
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Visst, men då förutsätter det att sjukdomen är väldigt mycket mindre allvarlig än vad vi trott. Och ja, det är naturligtvis ett möjligt scenario. Har svårt att riktigt tro på det dock givet hur det faktiskt ser ut i omvärlden.

Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
Jag har tyvärr börjat tappa hoppet om det också. Allt mer signaler om att sjukdomen tyvärr inte alls är så utbredd som man kunde hoppas. Det lilla positiva med det är väl att våra åtgärder fungerar hyfsat, men det är verkligen en klen tröst.

Kommer resultat Aktuellt 21 från antikroppstester Stockholm sa de på Rapport,

den där matematikern va rolig -jag kan också rita 5 olika kurvor och säga att vi antagligen är nära nån eller emellan två av dom jag också -och jag behöver inte ens räkna speciellt mycket ...

... jag tror 15%-20% av invånare i Stockholms LÄN har smittats men alla har inte insjuknat än ... så vad ska man gissa på att antikroppstesterna visar? 5%-7%?

WHO sa 2%-3% ... "– Resultaten tyder på att en relativt liten procent av befolkningen har fått viruset, även i hårt drabbade regioner. Så liten som 2-3 procent, säger generaldirektören. "
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=307599

Om Rapport nämnde att Danmark nu ska testa samtliga medborgare som har symtom, så missade jag det -det är ju såklart pinsamt för Sverige att inte kunna erbjuda svenskarna samma sak!
Citera
2020-04-20, 20:39
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ok.

Har du hunnit titta något på detta?

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Undrar fortfarande var i dödsfallsstatistiken du finner stöd för att vi idag har 5 000 döda i Corona i Sverige.

Nu vet jag inte om 5000 döda stämmer, men det finns utan tvekan ett stort mörkertal.

Varför? Därför att det inte går att avgöra till 100% om någon har Covid-19. Flera sjukhus har ju rapporterat om att flera personer som uppenbarligen är smittade har testat negativt. Man vet inte varför.

Just därför så räknas nog många fall som en svår lunginflammation.
Citera
2020-04-20, 20:39
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Om du inte är kapabel själv räkna ut hur en djup lågkonjunktur kommer orsaka "onödiga" dödsfall, utan att jag ger dig en referens, så förstår jag att det blir svårt för dig och många andra att acceptera Sveriges linje, utan total lockout samt att ni är väldigt upprörda över detta. Försök tänk igen och igen utan att fastna i gamla tankebanor, om polletten trillar ner lovar jag dig att det kommer bli lättare att acceptera framtiden...

Du pratar om Sveriges linje som om att den är medveten, jag tror faktiskt inte det utan FHM gick på WHOs rekommendationer från första början vilket innebar att att gränserna ska vara öppna sedan gjorde FHM en tolkning att de kunde smittspåra för att ha kontroll på smittan och hur det gick vet vi nu.

Jag är emot de slappa restriktionerna från första början för om man nu ska ha kontroll på smittan och hålla kurvan nere så ska man inte gå ut med så många felaktiga uttalande som FHM har gjort.

Jag anser att FHM har gjort så många fel och att nu gå ut och prata om flockimmunitet som om det vore en vinst när de totalt har misslyckats med att skydda de svaga.
Citera
2020-04-20, 20:40
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ja, isolering är de rikas möjlighet och de fattigas död.

Precis som på pestens tid då de rika och viktiga åkte till landegendomar och bara åt färsk mat.
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Precis som för Sverige så är den där sajten riktigt ute och seglar också för Finland. Isynnerhet vårdplatser rapporterar den helt åt skogen. Har inte iddats titta närmare på den, det är möjligt att den säger något vettigt om någon del av världen, men för Nordeuropa verkar den värdelös, för många felaktiga premisser inmatat i den.

Finlands kurva i allmänhet är det svårt att säga något om. Vi testar inte riktigt tillräckligt än (också om mer än Sverige, men inte i närheten så mycket som Norge eller Estland).

Och dödstalen går inte heller att ta som en approximation för hur det ser ut, eftersom vår största och hårdast drabbade sjukvårdsregion helt klantat sig med rapporteringen*. Till i nuläget kända 98 döda skall läggas minst ca 20, möjligen så många som ca 60. Så totalantal döda i skrivande stund bör vara mellan 150 och 160.

På sjukhus hade vi i morse kl 8. 142+67. Jag har tyvärr inga historiska siffror där, det enda jag minns är att IVA siffran när den var som högst var kring 80.

*HUCS - superdistriktet (som inte är en enhet som normalt används så mycket, det är typ det sjukvårdsdistrikt som har universitetscentralsjukhus plus distrikten runt om) trodde att de bara skulle rapportera dödsfall på sjukhus inom sitt område. Fattade inte att man efterfrågade alla dödsfall, också de som skedde i hemmet eller på sjukhem. Man kan säga att de bara såg sina egna verksamhetsställen, och instanser som direkt remitterar till dem, och glömde totalt bort primärvården inom det geografiska området. Så vi lär ha en hel del i princip bekräftade Covid-döda som inte ingår i den dagliga rapporteringen. Det enda positiva i saken är att det verkar som om vi här också skulle testa avlidna för säker diagnos.

Tack för ett kort svar, sidan kanske inte visar rätt.men jag förstår inte varför man har opålitliga sidor på nätet, när det handlar om liv och död.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Det här med respiratorer...

Ligger de som man tänker sig mer eller mindre i koma? Nedsövda?
Eller är det slangar i näsa i någon form?

Amelie Frie beskriver den behandling som en patient med Covid-19 kan behöva på intensivvården.
https://twitter.com/AmelieFrie/status/1251089045775663111
Senast redigerad av Dendron 2020-04-20 kl. 20:54.
Citera
2020-04-20, 20:43
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Vilket tydligen var en poäng ett gäng till försöker göra, och visst. Led mig gärna till några former av källor som hävdar detta eller vad anser du vara en rimlig procent?

Jag har ingen källor för hur många av de hittills smittade i Stockholm som fått eller kommer få intensivvård. Verkar inte som du har det heller, som talar om 5%, 1% eller 0,5%.

Jag menar att vi inte vet, då det är helt beroende av vilka grupper som smittats. Därför gör jag inte heller anspråk på att ha en mer rimlig procentsiffra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in