2020-04-20, 15:56
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Om jag var multisjuk 85-åring, kan väl inte mina månader kvar få stå i vägen för mina barn och barn barn?

En multisjuk 85-åring har kanske inga barn eller barnbarn.
Citera
2020-04-20, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Italien har mängder med kineser bla från Wuhan som jobbade i Lombardiet. De tog med sig smittan och spred den snabbt i samhället. Exploderar smittspridningen så är den svår att stoppa. Spanien och Belgien har säkerligen med haft importfall som kunnat sprida smittan ett tag utan upptäckt. Tar den väl fart så slår den extra hårt i länder där man umgås rätt över generationerna.
Så kan det säker vara.

Jag tror fortfarande att 300M döda/1M motsvarar på ett ungefär 15-20% smittade. Det är en nivå där det är logiskt att utvecklingen för covid19 vänder nedåt, om man tillämpar social distansering.
Citera
2020-04-20, 15:59
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Sen kunde man jämföra SCB's statistik över antalet döda fram till 2/4 med de dödstal som FHM rapporerade. Det visade sig att det var drygt dubbelt så hög överdödlighet som FHM's siffror. Om man antar att detta fortsatt gäller, så landar man i dagsläget på ca 5000 döda i Covid-19 i Sverige.

Hittade själv.

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/scb-publicerar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/

Mellan 1 mars och 2 april avled enligt SCB 8 966 personer. De senaste sex åren har det sett ut som följer:

2015: 9 167
2016: 8 538
2017: 8 589
2018: 9 782
2019: 8 035
2020: 8 966

Medeltalet blir 8 822 (jaja, egentligen skulle man kanske ta befolkningsökningen i beaktande, men det spelar nog mindre roll - variationen är så stor ändå). I år dog det alltså 144 personer mer än genomsnittet för de fem föregående åren. Men den naturliga variationen (även utan pandemier) är hög; standardavvikelsen mellan 2015 och 2019 är nästan 600.

Enligt FHM dog under perioden 447 personer av Corona, och om man tar bort dessa från summeringen ovan så har det alltså under perioden dött något färre än under samma period mellan 2015 till 2019. Har svårt att se hur man från SCB:s siffror kan finna stöd för att fler än rapporterat dör av Corona.

Men du har kanske räknat på något annat sätt, eller tittat på andra siffror? Jag valde från 1 mars, mest för enkelhetens skull...har du tittat på från något annat datum?

Edit: Kollade från 11 mars (då första rapporterade dödsfallet skedde) till 2 april. Då ser det ut så här:

2015: 6 260
2016: 5 858
2017: 5 809
2018: 6 624
2019: 5 591
2020: 6 378

Genomsnitt: 6 028
Standarddavikelse: 367

Inte heller om man tittar från 11 mars får man stöd för att det skulle finnas något större mörkertal, även om siffrorna ju inte heller utesluter det.
Senast redigerad av Troian 2020-04-20 kl. 16:11.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Finland har haft 94 döda totalt, under hela pandemin, men om Sverige ligger på strax under det antalet per dag så ser det ljust ut?

Nej det är fortfarande inte bra men kurvan stiger inte så illa som jag trodde den skulle göra, åtminstone inte för nu. Det kan gå åt helt fel håll igen särskilt när folk tar ut segern i förskott. Men jag hade förväntat mig en sämre utveckling med tanke på svaga restriktioner. Jag är fortfarande inte positiv till hur regeringen har agerat i detta. Därför tror jag att det har att göra med att smittan funnits längre i samhället samt en rad andra fenomen som vi kommer att veta i efterhand. Givet är att det absolut inte är tack vare regeringens handlande.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
Kommer mer och mer rapporter om att man blir steril efter co vid-19, rapporter från Kina som haft smittan längst.

Då blir det nog ett blodbad om det visar sig stämma. När FHM uppmuntrar unga att bli smittade...

Kommer mer och mer rapporter... jo tjena.
Det är ingen nyhet att spermieproduktion tillfälligt minskar under perioder med hög feber. Eftersom covid-19 kan ge hög feber gäller det även denna sjukdom.

Det finns de som har påstått att covid-19 kan ge bestående lägre produktion men det finns inte ett enda dokumenterat fall där detta länkats samman.

Så det är ungefär lika som att jag påstår att covid-19 kan ge upphov till jungfrufödslar. Jag har inga bekräftade fall men min teori säger att om viruset tar sig in i äggledaren på kvinnan så kan det befrukta ett ägg.

M.a.o. svammel.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror snarare att antalet smittade Stockholmare är runt 800.000 eller fler. Vad som är rätt får tiden utvisa, men det gör det inte så konstigt om man kommer till olika slutsatser. Om dina siffror skulle stämma, så skulle jag nog se på det annorlunda.
Det blev fel för övrigt, det var den 2-3:e som 55.000 var nysmittade.
Det var en stickprovsundersökning gjord av FHM, och den berättar inte hur många som är smittade totalt.
Vad vi där emot KAN få veta av den är dödligheten.
Citera
2020-04-20, 16:00
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag tror många som sitter hemma och är introverta och anti-sociala sitter och önskar samma helvete för alla extroverta och sociala människor.

Jag tror inte det, jag är fullt övertygad
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
Det er på frivillig basis i Norge og Danmark også, selv om flere virksomheter er stengt.

Moblitetsreduksjon er ikke identisk med distanseringseffekt. Mobilitetsreduksjon kan være mer eller mindre effektiv med hensyn på smittespredning.

Poenget var jo at aktiviteten er redusert også i Sverige, men først når epidemien har nådd et mye høyere nivå. Derfor gir det ikke så mye mening å snakke om at samfunnet er nedstengt i Danmark og Norge og alt går som vanlig i Sverige. Den største forskjellen på landene er myndighetskommunikasjonen og den tidlige responsen.

Early mover > late mover.
Ja, jag håller med om att skillnaden mellan Sverige, Norge och Danmark är mindre än man målar upp det som. Även om Sverige givetvis är lite mindre nedstängt.

Att Sverige har mer smittade har nog, som sagt, även att göra med ett sämre utgångsläge med Stockholms sportlov.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
varför är folk så förbannat dumma i skallen?
är det så att svenska folket är söndercurlat
och inte kan tänka själva om vad som är
lämpligt förhållningssätt i en pandemi?
måste de ha stränga order och polisiära
och t o m millitära insatser som motar
flocken in i stallet???

Svenska folket är ingen homogen massa och stureplans brats som trotsar smittskyddsrekommendationer gör inte det för att de är söndercurlade av nån välfärdspolitik utan för att de inte vill lyda några sossedirektiv
Citera
2020-04-20, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Men det verkar ju gå ner i alla länder

För att halva världen befinner sig i någon typ av karantän.
Citera
2020-04-20, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Jag tror inte det, jag är fullt övertygad

"– Vi ligger på den flacka delen av kurvan, helt uppenbart, det är väldigt stabilt, säger Tegnell."

Alltså så här har ju Anders Tegnell sagt hela tiden, ända sedan vi fick viruset till Sverige. Som alltid hoppas jag att han nu har rätt, någon gång kommer han ju att få rätt om inte annat, så det är väl bara att fortsätta att säga samma sak tills dess att det slår in.
Citera
2020-04-20, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Mmm... Fast nu var det nån stolle som hävdade att flockimmunitet inte var lösningen på denna liksom historiska pandemier. (Vaccin är ett alternativ till att uppnå flockimmunitet, smitta en annan. Svårare än så är det inte.)
Ge mig ett bra exempel på flockimmunitet som "lösningen". Det dog t.ex. bortåt 100 miljoner av spanska sjukan med den "lösningen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in