Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Idag när jag hade hämtat ut ett paket (eller snarare en plastkasse, med kläder i) hos postombudet, så satt jag i 30 minuter på en bänk och läste i solen. La ut kassen, väskan, plånboken och passet (allt jag rört vid) i gräset, och vände på det då och då, så att det skulle få UV-strålar på sig överallt. Solade även mina händer såklart.
Tror ni 30 minuter räcker? Jag kan inte hitta någon exakt tid, bara ATT det dödar viruset.
30 minuter räcker inte men det är ju bara att låta det ligga i en kasse (några dar i plastkasse, en dag i papperskasse).
Citat:
Ursprungligen postat av
Covid
Solljus dödar inte viruset, du behöver UVC för det. Det förblir aktivt på ytor i upp till en vecka, beroende på omständigheterna, tills proteinhöljet torkar ut.
Men det är en droppsmitta, så du behver inte bekymra dig för viruspartiklar på kläder, föremål eller ens mat. De klibbar fast på dessa ytor och hamnar därför aldrig i lungorna.
"Man äter ju viruset och då hamnar det i magen och dör." - Anders Tegnell
Nej, det stämmer ju inte. Till och med FHM tillstår ju att det kan spridas via indirekt kontaktsmitta:
Vad orsakar infektion med coronavirus och hur sprids den?
Coronavirus indelas i minst tre subgrupper, alfa, beta, och gamma. De sju virus som orsakar sjukdom hos människa tillhör grupperna alfa och beta. Förutom för sars är inte spridningsvägarna helt klarlagda, men i huvudsak tros smittspridning ske genom kontaktsmitta eller via luften från hostningar och nysningar.
De flesta blir sannolikt infekterade av coronavirusen som orsakar vanlig förkylning någon gång i livet och man kan insjukna flera gånger.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/coronavirus/
Varför skulle man annars tvätta händerna?
Finns ju också en del som pekar på att det iaf till viss del kan vara luftburet (stillastående luft i välbesökta utrymmen) samt att det faktiskt även går att "äta viruset" och bli sjuk (man har en betydande andel som visar gastrointestinala problem långt innan luftvägssymptom inträder osv). Man vet helt enkelt för lite för att kunna uttala sig tvärsäkert.