2020-04-20, 14:16
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Fast ändå är BAME överrepresenterade i dödsstatistiken i många västländer.

Ja, de som bor i västvärlden men inte i sina hemländer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Kan tidningarna inte presentera åldrarna på de avlidna i Corona. Idag va det 40. Jävla trött på Corona nu för tråkigt isolera sig hemma

Denna sida ger lite info:

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Men det blir svårt att se dag för dag och ålder.

25 personer av de 1580 avlidna har varit under 50 år.

Har kollat åldern en bra bit tillbaka och den har legat i princip stabilt på 87% av de avlidna är över 70 år.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Nytt begrepp "rullande medelvärde" allt enligt Tegnells strategi.
Jag stängde av eländet, orkar inte med hans uppsyn och förbannade nonchalans.

Haha. Just ett 7-dagars medelvärde har ju sen en tid använts av alarmister* i denna tråd för att möta de förnekare* som ropat faran över varje helg. Men när Tegnell nu inför det så är det helt plötsligt värdelöst.

Jag reagerade dock på att Tegnell nu hävdade att eftersläpningen minskat och att 90% av dödstalen är inrapporterade efter en vecka, ca 60% redan efter ett par dagar. Det vet jag inte om det verkligen stämmer.

*jag gillar inte att ta orden alarmist och förnekare i min mun (skrift) men eftersom dessa begrepp har blivit mer eller mindre vedertagna här så var de lättast att använda för att beskriva vilka jag menar..
Citera
2020-04-20, 14:17
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Elva dagar kvar av april. Enligt en av trådens mer högprofilerade domedags Da Vinci skulle det först dö "miljoner i mars", därefter reviderade han sin "prognos" till april istället. I nuläget har det tyvärr, tyvärr dött 165 000 människor enligt de officiella rapporterna. Dessa får vi nog ta med en nypa salt, hur mycket salt är ju däremot svårt att säga. 10%? 50%? 100%?

I vilket fall som helst så kommer Da Vinci et al vara rejält snett på det och borde bli ganska ordentligt avpolletterade som några former av "auktoriteter" i ämnet. Lågt räknat kommer det förmodligen vara 1 500 000 till de "miljoner" som det spekulerades i.

Intresset för tråden har minskat drastiskt. Länge var det konstant över 1000 läsare, nu hör det till vanligheterna att det är under 1000.

Några få är kvar och slåss för bestående lung-, hjärt och hjärnskador, obefintlig immunitet och muteringar. De verkar också vara dessa och deras anhöriga som fortfarande inte tar myndigheternas rekommendationer och restriktioner på allvar, och de kommer förmodligen fortsatt att nonchalera och istället hänvisa till lagar och regler istället för sunt förnuft.

Alla vi som tagit vårt ansvar kan känna oss stolta över vårt eget och vårt lands förhållningssätt. Sen måste alla - även domedagsepidemiologerna - förstå att det inte är slut ännu. Fler kommer att dö, men erfarenheten visar att vi kan uppnå stora saker tillsammans.

Det är väl mer att den här tråden inte ger något längre, den är så polariserad och fylld med inlägg likt ditt. Det gäller för båda lägren, vi har andra sidan som envist skriker vidare. I början var det faktiskt ganska relevant då det kom mycket nyttig och ny information här.
Citera
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Idag när jag hade hämtat ut ett paket (eller snarare en plastkasse, med kläder i) hos postombudet, så satt jag i 30 minuter på en bänk och läste i solen. La ut kassen, väskan, plånboken och passet (allt jag rört vid) i gräset, och vände på det då och då, så att det skulle få UV-strålar på sig överallt. Solade även mina händer såklart.

Tror ni 30 minuter räcker? Jag kan inte hitta någon exakt tid, bara ATT det dödar viruset.

30 minuter räcker inte men det är ju bara att låta det ligga i en kasse (några dar i plastkasse, en dag i papperskasse).

Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Solljus dödar inte viruset, du behöver UVC för det. Det förblir aktivt på ytor i upp till en vecka, beroende på omständigheterna, tills proteinhöljet torkar ut.

Men det är en droppsmitta, så du behver inte bekymra dig för viruspartiklar på kläder, föremål eller ens mat. De klibbar fast på dessa ytor och hamnar därför aldrig i lungorna.

"Man äter ju viruset och då hamnar det i magen och dör." - Anders Tegnell

Nej, det stämmer ju inte. Till och med FHM tillstår ju att det kan spridas via indirekt kontaktsmitta:
Vad orsakar infektion med coronavirus och hur sprids den?
Coronavirus indelas i minst tre subgrupper, alfa, beta, och gamma. De sju virus som orsakar sjukdom hos människa tillhör grupperna alfa och beta. Förutom för sars är inte spridningsvägarna helt klarlagda, men i huvudsak tros smittspridning ske genom kontaktsmitta eller via luften från hostningar och nysningar.

De flesta blir sannolikt infekterade av coronavirusen som orsakar vanlig förkylning någon gång i livet och man kan insjukna flera gånger.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/coronavirus/
Varför skulle man annars tvätta händerna?

Finns ju också en del som pekar på att det iaf till viss del kan vara luftburet (stillastående luft i välbesökta utrymmen) samt att det faktiskt även går att "äta viruset" och bli sjuk (man har en betydande andel som visar gastrointestinala problem långt innan luftvägssymptom inträder osv). Man vet helt enkelt för lite för att kunna uttala sig tvärsäkert.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag tror också att det värsta är över nu, några veckor till med våra restriktioner sedan går vi upp till 200 på krogen och ekonomin kommer igång igen. Sommaren är nog räddad
Fem nya fall i Skåne. 0 döda senaste dygnet.
Citera
Medlem
Vad hände med de 75 miljoner som MSB fick av regeringen för att skicka ut info broschyrer?
Jag har inte fått nått i alla fall...
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Vilket jag gör och inte du verkar det som =)

Och ändå tycker du att en så pass stor population som 1000 är liten..
Citera
2020-04-20, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Någonstans mellan 25000 och 50000 skulle jag tro.
Beror på men skulle alla över 60 år bli coronasjuka i Sverige så kommer det att dö 200000 tusen. Nu kommer det aldrig att hända men det är ett synsätt att se hur det kan gå om alla hade blivit smittade.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Enligt bland annat WHO är det väldigt osäkert om man bildar antikroppar. Vissa gör det, men andra verkar knappt ha några alls. Dessutom ger det inte någon långvarig immunitet.
Vi kan få en situation som liknar polioepidemin som en gång härjade där en massa människor blev skadade för livet.

Omfattande skador på lungor:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/omfattande-forandringar-i-lungorna-hos-svart-sjuka-coronapatienter

Österikisk läkare varnar för permanenta lungskador.
https://www.bccourier.com/medic-sees-evidence-of-serious-long-term-lung-damage/

Skador på njurar:
https://www.aljazeera.com/indepth/features/doctor-note-coronavirus-permanent-damage-200410112235801.html

Skador på hjärna och hjärta:
https://gizmodo.com/latest-coronavirus-science-heart-and-brain-damage-may-1842708731

WHO: Man kan inte garantera immunitet någon längre tid.
https://www.businessinsider.com/coronavirus-antibodies-cant-guarantee-long-term-immunity-who-said-2020-4?r=US&IR=T

Coronapatienter kan bli sjuka igen:
https://edition.cnn.com/2020/04/17/health/south-korea-coronavirus-retesting-positive-intl-hnk/index.html

Det där var ingen trevlig information
Citera
Avstängd
Fortsatt positiva siffror. Mycket bra tendenser nu. Så himla skönt.
Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Inte för att jag är särskilt förtjust i Tegnells sätt att presentera statistik, men rullande medelvärde tycker jag om då det slätar ut statistiken och hjälper en att se åt vilket håll det går.
Eller inte, det beror på vem som tar in och lägger upp siffrorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in