2020-04-20, 12:04
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
Man köper sig tid att förbereda sig på bästa sätt såklart.

Du kan inte vara seriös, så dum är du väll ändå inte?

Jo aw är sendum hen fattar inte hur skillnaden mellan en hög puckel som sjukvården inte klara av oc en som de klara av.

När man gör vågen för och hyllar FHM och Tegnell hur kan de då samtidigt driva en extremistisk linje som dessa aldrig skulle införa.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- En sådan knapp borde ha funnits hos varje nations smittskyddsmyndighet.

- Det är kanske hög tid att ifrågasätta denna globala ekonomi. Vi behöver begrunda självförsörjning i Europa.

- Det hade gått att förhindra. Men smittskyddsmyndigheterna avstod från att agera. Ifall smittskyddsmyndigheterna hade försökt att stoppa Covid-19, så hade jag haft tilltro till påståenden att epidemin inte går att stoppa.

- Den första åtgärden, är att avsätta dom personer som inte ens försökte hålla Covid-19 ute.

Förhoppningsvis kommer vi lära oss mycket av denna kris. Till att börja med måste vi (i Sverige) bygga upp ett lager av skyddsutrustning till sjukvården. Det vill jag se på plats innan året är slut.
Citera
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Varför lägger de ens in 92-åringar i respirator. Enligt vissa här inne stendör man ju på 2 sekunder om man är äldre än 40 och gör det. Så det är ju lika bra att bara slänga bort äldre.

Kanske kan det ligga något i att varje person är annorlunda? Konstigt.
Varför nämner du respirator? Det stod ingenting om respirator i artikeln.

Det är ju bra om man läser den artikeln man besvarar. Kul att också en majoritet av de äldre klarar sig.
Den här coronagrejen börjar ju ordna upp sig.

Vetenskap, sunt förnuft, vuxenhet = 1
Rysstroll, alarmister, nyttiga idioter = 0

Sverige är bäst, alla andra är sämst. Hejdå.
Citera
2020-04-20, 12:05
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Vad är dina garantier för att vi hade vart i ett annat läge om vi infört lockdown? (vilket jag antar att du förespråkar och som eldar upp ditt hat mot Tegnell som person)

Orkar inte läsa all skit du skrivit. Precis som jag sa, beviset har du i skillnaden i dödsfall mellan Sverige och våra grannländer. Vi har mer än trippelt så många dödsfall än alla våra grannländer tillsammans.

Ingen hatar på honom. Det kallas kritik. Tillar du på alla absurda uttalanden han gjort så är det inte svårt att bli lika kritisk.
Citera
2020-04-20, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det tror däremot inte jag. Folk runtom i världen kommer att ruttna totalt på att vara instängda. Deras företag går i konkurs, och de förlorar sina jobb, och sina sparpengar.

Om det sedan visar sig att Sverige får samma dödssiffra i slutändan, så kommer det oundvikligen att användas av oppositionen som ett politiskt slagträ mot sittande regering.

Japp med betoning på samma dödssiffra...

Om vi då tar Norge som exempel så måste dom misslyckas kapitalt i rond 2 och 3 av coronavirusets härjningar så att dom får 10ggr fler dödsfall och kommer ikapp oss.

För något som verkar konstant från tidigare epidemier är att det blir en rond 2 kanske en rond 3 och sen är det klart.

Om inte Norge missköter sig så deras dödstal sticker iväg som spjut då kommer oppositionen använda våra högra dödstal som ett politiskt slagträ mot sittande regering.

Tror du att Norge kommer får 1500 döda and counting innan detta är över?

(det tror inte jag).
Citera
2020-04-20, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Det är aldrig för sent för en lockdown. Däremot är det endast Sthlm som idag ligger i farozonen för en lockdown. Om fallen börjar stiga igen istället för att fortsätta plana ut, då tror jag inte man tvekar att stänga ner Stockholm. De missbrukar redan idag rekommendationerna och de balanserar på ett smalt rep f.n.

Jag har mycket svårt att tänka mig en lockdown i Sverige. Det handlar mycket om prestige. Att införa lockdown nu skulle vara som att erkänna att man har gjort fel och det skulle våra politiker aldrig kunna göra, ännu mindre Tegnell som troligen hellre skulle dö. Skulle man ta ifrån Tegnell ansvaret så skulle det falla tillbaka på politikerna och de är livrädda för ansvar.

För sossarna så är det hägrande målet att vinna valet så klart. Det spelar egentligen ingen roll hur många som dör eller skadas. Det är statistiken som är det viktiga. Siffror kan man alltid fixa till.
Dessutom är det mest gamlingar som dör. De är inte bra för ekonomin och många har fel åsikter så man låter dem dö.
Citera
2020-04-20, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Jag vet inte vad för sent är. Vet inte vad som menas med att det "för sent".
För sent för vad?
UK erkände att man backade efter att man hade förstått att antal som skulle dött var oförsvarbart.
Det implicerar att innan de hade backat så hade de UNDVIKIT att rädda människoliv. 1, 100, 1000.
Det som är siffror för de flesta. Men bakom varje sån finns en människa.

Så UK agerade sent. Backade sent. Men backade. Och allt innan backningen motsvarar folk som dött och som kunde ha räddats.

Av den anledningen ser jag inte varför det skulle vara för sent. Det är egentligen aldrig för sent.
Den dagen man bestämmer sig för att backa kommer man tänka på alla man kunde räddat om man backat lite tidigare.
Och man känner skulden. Samtidigt som man känner att backningen är nån sorts "ursäkt". "Nu tar vi ansvar" så att säga. "Förlåt oss, men vi bättrar oss".

Hellre sent än aldrig. Hellre ett extra räddat liv än inget extra räddat liv.
Det är som när Schindler sa att han kunde ha sålt sin bil för att muta tyskarna och rädda ytterligare ett liv. En individ.
Men detta resonemang görs inte i Sverige. Tyvärr.

A lot of people in England are pissed off that Boris waited so long to lockdown and some consider him a murderer for doing so (a quite vocal percentage). The cultural difference is incredible.

Imagine if somebody told you last year that Swedish people would applaud their government killing the weak and elderly, pointing out key figures as heroes for doing so. Absolutely mind-blowing.
Citera
2020-04-20, 12:09
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Och då är det ok att han klistrar epitet på mig och du ber mig sluta att besvara honom. Härlig förklaring du gav till varför du gjorde som du gjorde.

Sen OT, det är inte många härinne som vill ha lockdown tror jag.

Vad vi däremot vill är att någon leder i krisen.

Det är bara får som behöver en stark ledare som ”leder” en i krisen. Tänk själv i stället.
Citera
2020-04-20, 12:11
Medlem
EveryBodyKnowsC-19s avatar
Citat:
Följt viruset sen nyår, tror jag vet mer än dig din knarkare.

Ja jag är en knarkare, fast det är oväsentligt i denna debatt

Och det gör dig till en uttalande "expert"? Och jag har lyssnat på idioter som dig hela mitt liv. Totalt noll självtänkande...
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Om det kursiverade är från samma artikel så säger man emot sig själva. Flera fick anmärkning, men när det kom till kritan var det inte så farligt, fem [av 29, dvs 17 %, min anm ...] fick anmärkning.

Antagligen skärpte sig krogarna efter att ha märkt polisens närvaro, och då såg det bra ut när Miljöförvaltningen kom. Dessutom är jag övertygad om att förvaltningen fegade.
Ja de är från samma artikel.
29 krogar, restauranger och caféer kontrollerades i helgen. Fem av dem fick anmärkningar.
Tidigare 210 kontroller, av dem har 33 fått anmärkningar.
239 kontroller, 38 har fått anmärkningar.
Frågan är varför de kontrollerat de 239 ställena från början.
Polisen rapporterar ju inte om dom inte tror att de begås fel men poff så är allt som det ska och de är bara att köra på som vanligt.
När man kontrollerar säger man till på plats att "här är det för mycket folk", "här är det för lång kö" och så ändras de direkt. Ingen anmärkning. 5 min efter att miljöförvaltningen gått är det lika igen på dom flesta ställena.

Lamt milt sagt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är bara får som behöver en stark ledare som ”leder” en i krisen. Tänk själv i stället.

Spoken like someone with no knowledge of crisis in their lineage. Find me a crisis without a leader.
Citera
2020-04-20, 12:12
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Nej, detta är största hotet i modern tid.
Zzzzzz

Tröttnar ni inte? Vill ni att det ska gå dåligt?
Sjukvården står pall. Dödligheten verkar kunna vara så låg som 0,05%.
Många äldre klarar sig.

Hurra! Njut lite av livet. Det ordnar sig. Även med covid-19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in