2020-04-20, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det där är att tolka allting så negativt det bara går.

94% har utvecklat antikroppar. De som inte har utvecklat antikroppar eller få har varit yngre. Och som av en händelse uppvisar denna grupp få eller inga symptom (kan det finnas ett samband tro?)

Corona kan ge skada på ditten och datten är inte det samma som att den gör det. Vi vet inte hur länge man är immun, nej men skall vi ta ut olyckan i förväg?

Du förvränger fakta. Sluta med det. En del saker kan vi inte veta förrän vi kommer dit.

Exakt, vi vet inte. Tycker du man ska ta risken att bli smittad frivilligt som vissa förespråkar i denna tråden

Eller vänta tills vi vet mer och då kunna göra sin egen bedömning med fakta framför sig.

Vad låter bäst för dig?
Citera
2020-04-20, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Få i andra länder klagar? Kolla på Italien som är/var värst drabbat i Europa. Till och med gamlingarna skiter i att stanna inne där.

Nu ljuger du. Ingen går ut i italien utan orsak.
Då riskerar man grova böter, ung son gammal.

Man får dock motionera ensam en timme om dagens.
Citera
2020-04-20, 11:57
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Håller med dig i det mesta.

Jag har var tidigt inne och propagerade för en lockdown i Sverige.
Kanske inte så mycket för alla människors skull kan jag erkänna, utan snarare för att själv gillat känslan av att vi gör något. Jag personligen hade känt mig mycket mer trygg i det. Och det kanske är just därför som väldigt få i andra länder klagar.

Nu har vi hamnat i ett läge där det är försent med lockdown, och då måste vi alla försöka förhålla oss till det. Och försöka göra det bästa av situationen vi befinner oss i.
Jag vänder mig lite emot folk som skriker folkmord för fulla halsar, det hjälper oss föga.
Det pågår inget folkmord, däremot är det fruktansvärt att se dödstalen varje jävla dag, och jag hoppas att mina ”gamla” klarar sig.

Det är aldrig för sent för en lockdown. Däremot är det endast Sthlm som idag ligger i farozonen för en lockdown. Om fallen börjar stiga igen istället för att fortsätta plana ut, då tror jag inte man tvekar att stänga ner Stockholm. De missbrukar redan idag rekommendationerna och de balanserar på ett smalt rep f.n.
Citera
2020-04-20, 11:58
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Exakt vad är bättre med att ha 100.000 smittade den 3:e maj, vs. att ha 100.000 smittade den 3:e april?

Ptja... kanske några tusen IVA-platser, några miljoner andningsskydd, bättre behandlingsrutiner, bättre rutiner/förberedskap i äldreomsorgen, osv...

Det är inte ett svårt koncept att begripa om man inte är helt dum i huvudet.

Citat:
Tror du att viruset märker skillnad?

Förmodligen inte. Men förmodligen så märker de människor som dör av dålig beredskap skillnad...

Hur många gånger ska du (och de dina) för övrigt få detta förklarat för dig/er innan du/ni börjar bemöta argumenten? Ni är vidrigt oärliga och upprepar bara propagandan från myndigheter. Ni ges data och argument ena dan och sedan nästa dag är ni i tråden igen och flamsar omkring som om ni aldrig fått dessa data eller argument presenterade för er. Det är på så låg nivå att det påminner om Aftonbladets chat. Ni är uppenbarligen helt pantade eller så får ni betalt för att medvetet förvirra med desinformation och trams.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Den senaste SCB-statistiken förklarar varför krematorierna får arbeta på högtryck i Stockholm. Skrämmande siffror:

Kod:
Antal rapporterade dödsfall till SCB per vecka åren 2015-2020

Stockholm:

Medel 
Vecka        2015-19    2020
----------------------------
Vecka 11:    316        296
Vecka 12:    308        339
Vecka 13:    316        479
Vecka 14:    313        623
Vecka 15:    298        727 <- Mer än dubbelt så många döda än normalt

Sverige:

Medel 
Vecka        2015-19    2020
-----------------------------
Vecka 11:    1898       1721
Vecka 12:    1830       1850
Vecka 13:    1806       2001
Vecka 14:    1816       2317
Vecka 15:    1748       2296

(källa - SCB)

Citat:
När antalet döda i Covid-19 stiger ökar också trycket på landets 60-talet krematorier. I Stockholmsområdet är situationen ansträngd, det säger Svenska kyrkan till SVT.

De har nästan dubbelt så många kremeringar nu, och krematorieföreståndare Thomas Kvarnström utesluter inte att man kan tvingas börja arbeta i tvåskift vid behov.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/de-tvingas-arbeta-i-skift-pa-krematoriet
Citera
Medlem
EveryBodyKnowsC-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
Okej, jag tror inte du har har covid-19 utan en helt vanlig influensa.
Slår hårt på missbrukare, covid hade antagligen dödat dig.

Fortfarande lite konstigt ändå, eftersom jag har missbrukat i 12 år men sällan har blivit så sjuk som då.

Kan det vara så att det har blivit en stor masshysteri över detta "viruset" när det egentligen är bara en den vanliga årliga influensan?
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag vet inte vad som är bäst att göra, vad jag dock vet är att det inte går att ha en smitta under kontroll där människor som bär på den inte uppvisar symptom. Därför har Norge inte smittan under kontroll när de öppnar upp.
Varför inte? Det är ju en fråga om hur mycket man testar (tillsammans med spårning/isolering).
Sannolikt är inte spridningen stor för de som inte har symptom.

Jag förstår inte hur lösningen kan vara att ge upp. Blir det bättre då?
Senast redigerad av DikT 2020-04-20 kl. 12:13.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ja dom dör som flugor i Italien, Spanien, Frankrike och England. Minst 50% alkoholism och 800 självmord om dagen.

En del som åker med i USA med av Corona. Många är i riskzon där.
Citera
Medlem
Citat:
Fast jag förstår inte vad försprånget går ut på, annat än att man hinner mobilisera vården?

Man får ingen fördel ifråga om smittspridning av att trycka ner spridningen ett tag. Tvärtom så är det värre ur smittsynpunkt att börja från 100.000 smittade efter en månads lockdown, än att ha 100.000 smittade innan lockdown, eftersom man efter en lockdown kommer att starta från en mer slumpmässig utspridd smitta istället för ett kluster. Det är värre att ha en smittad i tio städer, än tio smittade i ett kompisgäng i samma stad.

- Øke kapasiteter på testing og digital smittesporing
- Vente på effektiv behandling. Et stort poeng spør du meg. Det kan spare tusenvis av liv.
- Vente på mer kunnskap om tiltakenes effektivitet, slik at de kan brukes mer effektivt.
- La samfunnets flokkintelligens (ikke immunitet) sakte lære sykdommens oppførsel

På lengre sikt kan vi fortsatt velge ulike strategier. Vi kan med hjelp av disse metodene leve nokså normalt på sikt og holde R til rundt 1, men vi kan også bestemme oss for å øke R i en periode hvis flokkimmunitet viser seg å være eneste vei ut. Sverige kan derimot ikke reversere de valgene en allerede har gjort.

Sverige er nå i omtrent like mye redusert aktivitet som Norge, men på et, spør du meg, alt for høyt nivå av spredning. Det går utover sjukvården og det er sannsynlig at mange dør som ellers kunne overlevd.

Dere må jo også holde R til rundt 1, men uten at dere får like stor nytte av testing og digital smittesporing. Effektiviteten av de metodene er mye større når færre har viruset. Det dere vinner er at dere når flokkimmunitet før oss, men det er gambling. Det er mye ikke vet om immunitet, vi vet ikke hvor lang tid det vil ta. Vi vet ikke ennå om en vaksine blir effektiv, men snart får vi indikasjoner på det. Vi veit ikke hvordan seleksjonspresset på mutasjonene blir. Hvis de eldre har fått immunitet, mens de yngre har fått en svakere immunitet, kan en mutasjon som gir et mer aggressivt virus gjøre det bra.
Senast redigerad av Naturban 2020-04-20 kl. 12:04.
Citera
Medlem
Många överlever co vid-19 tack vare sjukvården, vi har tur att vi lever i år 2020.

Covid-19 är farligare än spanska sjukan, skillnaden är att vi lever i ett mer utvecklat och modern samhälle nu, det har räddat oss mycket.

Det jag är rädd för är att om sjukplatserna tar slut kommer vi se tusentals fler döda snabbt..
Citera
2020-04-20, 11:59
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
Nu ljuger du. Ingen går ut i italien utan orsak.
Då riskerar man grova böter, ung son gammal.

Man får dock motionera ensam en timme om dagens.
Snabbt från i måndags bara
Citat:
Mängder av italienare har fått bötesstraff för brott mot utegångsreglerna, bara under måndagen utfärdades 16 545 sådana straff.
3-4:e April hade ca 15k stoppats utan giltiga skäl. Uppenbarligen skiter folk i restriktionerna och går ut ändå.
Citera
2020-04-20, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Den här ska funka

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/scb-publicerar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/
Tack. Jag har en känsla av att följande mening kommer att ignoreras av covid-19-alarmisterna:

”År 2019 dog färre än 89 000 personer, vilket är det lägsta antalet döda under ett enskilt år sedan 1977.”

Tvärtom kommer årets döda att gladeligen jämföras med just förra året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in