2020-04-20, 11:01
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
Jag tycker Fhm varit ganska tydliga, senast idag med att det inte är en strategi, men att man tror det är den mest uthålliga lösningen,vilket jag kan acceptera. När det gäller medias smaklösa rubriker om flockimmunitet som något positivt håller jag dock helt med dig. Extremt upprörande.

Ja, jag håller med. Flockimmunitet är en biprodukt av den strategi som finns, och inte en strategi. Det är och har varit tydligt (för alla utom Trump tydligen).

Dock, så är ju Flockimmunitet något som stoppar ett virus spridning, så på så sätt så är den ju något bra, givet att man når den utan inkrementella dödsfall.
Citera
2020-04-20, 11:02
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jadrapatrissor
Ny uppdatering från SCB av rapporterade dödsfall från 17 april.

Tittar man på länen runtom Sverige är det Stockholm som sticker ut, Södermanland, Östergötland och Dalarna men i resterande län sker ser vi endast en mindre ökning
eller ingen alls som i Skåne/Örebro/Värmland/Jämtland/Blekinge osv vecka 11-15.

Bläddra ned för Excel-fil.
https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/scb-publicerar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/

Ja. Man ser tydligt i statistiken att den veckovisa överdödligheten är mycket stor. Det gäller speciellt i Stockholm, där antal döda var mer än dubbelt så många jämfört med normalt.

Kod:
Antal rapporterade dödsfall till SCB per vecka åren 2015-2020

Sverige:

Medel 
Vecka        2015-19    2020
-----------------------------
Vecka 11:    1898       1721
Vecka 12:    1830       1850
Vecka 13:    1806       2001
Vecka 14:    1816       2317
Vecka 15:    1748       2296

Stockholm:

Medel 
Vecka        2015-19    2020
----------------------------
Vecka 11:    316        296
Vecka 12:    308        339
Vecka 13:    316        479
Vecka 14:    313        623
Vecka 15:    298        727 <- En markant överdödlighet
Citera
2020-04-20, 11:04
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Du är en himla trist pessimist. Du ser allt i svart, du är så dyster. Som om du gett dig den på att göra alla uppgivna och deprimerade och skapa oro och panik. Såna som du är det sista världen behöver under en pandemi. Du är mörk, du är destruktiv, du underminerar, du är en sabotör, och stolt över det. Du är en psykopat.

Räcker det inte att vi har ett virus att hantera, ska vi dessutom måsta ta dras med såna som du? Gå och dra nåt gammalt över dig. Det kommer att ge dig det mörker du eftersträvar utan att du behöver sprida sin stinkande dynga där anständigt folk vistas.

Väl skrivet! I övrigt har det där dystopiska stolpskottet fel i absolut allt han skriver. Vad gäller Sverige kommer landet gå ur denna våg snabbast och starkast av alla länder tack vare Tegnell. Och tack vare flockimmunitet blir sedan följande vågor marginella jämfört med hur andra lockdown-länder kommer att drabbas. De kommer ju att bli tvingade till drastiska restriktioner gång på gång. Som ålänning gråter jag blod över den irrationella panik och rädsla som driver hela ögruppen mot ruinens brant. Voi vittu helt enkelt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nja

Det finns ju varianter på temat iof, men ja...
Man kan å andra sidan inte heller fortsätta som tidigare, och man kan heller inte ha det som i Sverige i längden.

Inte heller kan staten fortsätta betala så många för att så många ska vara hemma, nej. Inflationen blir brutal med alla dessa lån, dvs upptryckta pengar.

... Men att bara träffas två och två, eller skippa puben osv, det är bör inte vara hela världen.
De som jobbar på puben tycker nog det är hela världen.
Citera
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EveryBodyKnowsC-19
Om det visar sig att jag har fel, att corona är ett verkligt "virus", så ska jag be alla användare som jag har diskuterat frågan med om ursäkt. Men till dess så ska fan alla "experter" som spär på masshysterin stå till svars.

Som sagt, jag är ett levande bevis på det är bara en vanlig influensa, annars borde jag ha dött redan nu. Och jag skulle uppskatta att mitt immunförsvar från skala 1 till 10 ligger på 4.

Du har alltså testats positivt för covid19 och även friskförklarats? Bara nyfiken.
Citera
2020-04-20, 11:05
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
För att skydda sina medborgare tills man format en plan på att tackla det här viruset.

Inte som u-landet Sverige som skiter i om vi blir sjuka och sterila...
Jaha

Varför öppnar då tyskarna nu? Bryr de sig inte längre?

Tysk industri har inte legat nere av andra skäl än de svensk industri haft.
Citera
2020-04-20, 11:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maekh
Begåvningsreserven hos experessen levererar med dagens nyhetsrubrik
"Flockimmuniteten kan rädda Stockholm först"
Vadå rädda. Utan vaccin innebär flockimmunitet ju bara att man redan ammorterat sin skuld till liemannen.

De vänder sej till den delen av befolkningen som kommer klara sig.
Vilken del av befolkningen som inte kommer dö pga covid-19 är i dagens dato okänt.
Det kan vara:

99%
98%
97%
etc

Så, i Sverige kan dö pga covid-9:

100 tusen
200 tusen
300 tusen
etc

Det är ingen som vet. Men av det data man har tillgång till att döma, så finns det säkert över 9 miljoner människor som INTE kommer att dö pga covid-19. Det är en enorm siffra.

Så över 9 miljoner svenskar kan känna sig säkra. De kommer inte dö. Vilka dessa är dock också helt okänt.
Därför snackar dem om att "kan rädda". Det är just denna majoriteten av befolkningen som kommer räddas, dvs inte dö i covid-19.

De uteslutet förstås att det kan finnas några hundratusen som dör pga covid-19.
Men eftersom det bara är en minoritet som drabbas så är det inte lika intressant.
Majoriteten kommer att vinna. Majoriteten kommer inte dö pga covid-19.
Det får räcka i det nya fjärde riket.
Citera
2020-04-20, 11:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
De som jobbar på puben tycker nog det är hela världen.
Det finns andra jobb. Man får väl jobba med det som behöver göras, helt enkelt.

Tallplanterare behövs.

Jag tror helt enkelt att Löfven förstått saken rätt:
Detta kommer att påverka alla och det är ett maraton.
Citera
2020-04-20, 11:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jaha

Varför öppnar då tyskarna nu? Bryr de sig inte längre?

Tysk industri har inte legat nere av andra skäl än de svensk industri haft.

Det finns en väldigt stort missförstånd. De som stödjer Sveriges strategi har hjälpt till att förvirra situationen ytterligare.

Det är en del personen som tror elelr vill tro eller vill få andra att tro att det drakoniska åtgärder som vidtagits i länder som tex Tyskland ska vara för evigt. Det är totalt fel. Och är återigen ett av de många försök för att hjärntvätta folk. Folk i Sverige blir ännu mer rädda om de får tro att en lockdown kan vara i en väldigt lång tid.

Så nej. Verkligheten är en annan. Inget land vill, tänker och är angelägen att hålla stängt i en längre period.
Men det är inget jag själv misstänker elelr hittar på. Utan räcker att läsa valfri utländsk tidning och göra 1 + 1.

Med det sagt, att öppna upp är inget tecken på att man inte bryr sig längre. Vilken normalbegåvad människa som helst fattar det.

Att öppna upp är bara en så kallad fas 2. Där man försöker samleva med ett farligt virus som skärdat enormt många offer.
Så att "inte bry sig längre" är ganska så handikappat att få för sig.
Citera
2020-04-20, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag misstänker att efter denna kris är Sverige internationella rykte kört i botten.

Det värsta som skulle kunna hända är att vi drabbas hårdare än andra länder (det vet vi inte ännu) och att internationella hajar får upp ögonen för oss och kör en koordinerad attack för att skicka landet rakt ned i hålet.

Med det skamfilade internationella rykte vi nu har skulle det nog tyvärr kunna vara möjligt.

Då blir det en PIIGS i norden som kommer svida riktigt ordentligt.
Det tror däremot inte jag. Folk runtom i världen kommer att ruttna totalt på att vara instängda. Deras företag går i konkurs, och de förlorar sina jobb, och sina sparpengar.

Om det sedan visar sig att Sverige får samma dödssiffra i slutändan, så kommer det oundvikligen att användas av oppositionen som ett politiskt slagträ mot sittande regering.
Citera
2020-04-20, 11:15
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maekh
Begåvningsreserven hos experessen levererar med dagens nyhetsrubrik
"Flockimmuniteten kan rädda Stockholm först"
Vadå rädda. Utan vaccin innebär flockimmunitet ju bara att man redan amorterat sin skuld till liemannen.

Det var fantastiskt bra uttryckt!

Vad var det nu Björn Olsen sade i Ledarpodden?
Nånting om att man ju visst kan köra en sådan strategi, men då får man skruva på sin moraluppfattning en smula.

I andra inlägg har det frågats om varför Sverige i längden skulle lida av den nuvarande (icke-)strategin.

En aspekt av det är ytterligare försämrat samhällskontrakt. Om Sveriges dödstal i förhållande till grannländerna (speciellt Norge som i början hade en likartad utveckling) i slutändan ser ut som de gör idag, så kommer nog många med döda i bekantskapskretsen att fråga sig varför samhället valt bort dem.
I Finland t.ex. är det inte accepterat att i offentlig debatt ställa antal döda i riskgrupper mot ekonomin. Alla finska experter som gärna citeras som stöd för Sveriges (skrev i misstag fel här, nu rättat) linje är noga med att påpeka att också om den linjen teoretiskt kan verka vettig så är det moraliskt omöjligt.

Samhället i stort lider om sprickorna är för stora. Sverige har hittills på något underligt sätt klarat av att balansera med en officiell självbild som i stora delar av landet inte stämmer (det skulle fan bli krigsrubriker i Finland om det fanns områden som ansågs för otrygga för att leverera paket till!). Kanske för att den tidigare bilden av det homogent snälla och omhändertagande samhället planterats så otroligt djupt i äldre generationer att inget kunnat rubba det.
Men höga dödstal i CoVID-19 kan bli fjädern som knäcker kamelens rygg.
Senast redigerad av Aspsusa 2020-04-20 kl. 11:20. Anledning: rättade felskrivning
Citera
2020-04-20, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EveryBodyKnowsC-19
Om det visar sig att jag har fel, att corona är ett verkligt "virus", så ska jag be alla användare som jag har diskuterat frågan med om ursäkt. Men till dess så ska fan alla "experter" som spär på masshysterin stå till svars.

Som sagt, jag är ett levande bevis på det är bara en vanlig influensa, annars borde jag ha dött redan nu. Och jag skulle uppskatta att mitt immunförsvar från skala 1 till 10 ligger på 4.

Varför skulle du vara död redan? Är du så blåst att du inte förstår statistik överhuvudtaget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in