2020-04-20, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Står inget om respirator, syrgas, antibiotika och bra mat. Man kanske håller på att lära sig hur man ska hantera den här sjukdomen.

Det stod typ 'man visste inte om jag skulle överleva eller inte', vilket jag antar menar respirator. Varför skulle dom oroa sig för det genom syresättning.
Citera
2020-04-20, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
lol danska smittskyddsexperten i Agenda tyckte att svenska modellen är bäst och den norska experten tillstod att Sverige blir flockimmuna långt innan Norge

Ja det er da en skam at den danske "smittskyddsexperten" i Agenda ikke bestemmer corona strategien i Danmark så corona udviklingen i Danmark var ligeså dårlig som i Sverige.

Svensk ønsketænkning formår gang på gang at finde "eksperter" i naboland som priser svensk udvikling, men denne ønsketænkning formår heldigvis ikke at sætte sund fornuft ud af kraft i nabolandene.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Säg inte det. Sverige är då är ett av få länder i världen där den som redan varit smittad kan leva tämligen normalt.

Inte för att jag tror att det blir någon anstormning, men svenskar som redan haft corona kan kanske få intyg då så att de kan resa fritt.

Jag misstänker att efter denna kris är Sverige internationella rykte kört i botten.

Det värsta som skulle kunna hända är att vi drabbas hårdare än andra länder (det vet vi inte ännu) och att internationella hajar får upp ögonen för oss och kör en koordinerad attack för att skicka landet rakt ned i hålet.

Med det skamfilade internationella rykte vi nu har skulle det nog tyvärr kunna vara möjligt.

Då blir det en PIIGS i norden som kommer svida riktigt ordentligt.
Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EveryBodyKnowsC-19
Kika lite snabbt på artikeln, ska läsa hela sen efter jag har sovit. Jag har faktiskt varit inne på samma spår, att det skapades i ett laboratorium, men skillnad i min teroi då var att det skapades för att användas som ett biologisk vapen mot andra länder och att regeringen tappade kontroll över det, och har nu spridits sig över hela världen.

Men den teorin tror jag inte på nu. Jag tror mer på det jag skrivit tidigare.

Det är helt upp till dig om du vill ta vaccinet, när det kommer. Vill bara säga en sak, jag var svårt sjuk för en mån sen och hade alla symptomer när du får det här så kallade "viruset" och jag kan säga att jag tillhör den stora risk gruppen, jag röker o snusar, jag har diabetes, jag dricker (för mycket). Titta på mig nu, jag är stark o kry, borde inte jag ha strukit med?
Viruset är lömskt och det verkar som att smittan drabbar personer olika mycket eller lite, jag får säga grattis till dig som klarade av och besegrade smittan, det finns tyvär fall med unga fullt friska personer utan underliggande sjukdomar som avlidit i Covid19.
Det är så oförutsägbart hur viruset smittar och vilka som kommer att avlida, det är rätt otäckt när man tänker efter.
Jo vaccinet kommer jag att ta för alternativet är inget som lockar mig, men jag kanske får smittan innan dess? blir det så hoppas jag på att det blir en lindrig variant såklrat.
Citera
2020-04-20, 09:21
Medlem
santos_devilles avatar
Kommer bli jävligt intressant när vi väl börjar testa befolkningen för antikroppar

https://www.sydsvenskan.se/2020-04-18/studie-visar-att-viruset-ar-mycket-mer-spritt

Citat:
När den riktade studien gjordes i början av april hade Santa Clara 1 094 bekräftade infektionsfall, varav 50 lett till döden. Baserat på andel testpersoner med antikroppar låg den verkliga smittosiffran troligen mellan 48 000 och 81 000 – cirka 45–75 gånger över den officiella siffran, enligt de nya rönen.

Det indikerar att dödligheten i covid-19 är avsevärt lägre än befarat. I veckan beräknades dödligheten i USA till 4,1 procent. I Stanford-studien ligger dödligheten snarare på 0,12–0,20 procent.

Jag är övertygad att jag, min tjej och mina barn alla redan har haft corona. och vi bor i Malmö med väldigt få döda och väldigt få/stabil bekräftade fall.

Det hade varit så jävla gött att få det där antikropp testet så att man kan börja leva sitt liv igen. Så sjukligt trött på att vara hemma och inte kunna gå på krogen
Citera
2020-04-20, 09:22
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Varför lägger de ens in 92-åringar i respirator. Enligt vissa här inne stendör man ju på 2 sekunder om man är äldre än 40 och gör det. Så det är ju lika bra att bara slänga bort äldre.

Kanske kan det ligga något i att varje person är annorlunda? Konstigt.

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Alla solskenshistorier jag läst om personer 80+ som överlevt Corona verkar handla om personer som inte fått/behövt respiratorvård.

Mycket konstig information fortfarande kring en del saker,

som att munskydd/andningsmask inte hjälper mot ett virus som smittar via luftvägarna
tjafset om att inte lägga äldre i respirator/ge dem syrgas

det är rena dumheterna!

och rätas förhoppningsvis ut till sanning snart,

som tur är har vi ju tillgång till nyheter/information från andra länder,
Citera
2020-04-20, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Ursäkta mig om jag missuppfattade vad han skrev? skrev han inte att en person med covid19 som blev behandlad mot covid19, fick syrebrist och fick benet amputerat?
Om det inte var det han skrev så backar jag från mitt inlägg annars inte.

Det står i Aftonbladet att det var pga syrebrist ja. Men det står inte om syrebristen berodde på viruset eller behandlingen. Allt jag gjorde var att ge en alternativ förklaring till varför han fick foten (benet?) amputerat. Har nämligen erfarenhet av liknande scenario. Jag skrev att syrebristen i foten, om den berodde på behandlingen, inte har med covid att göra i sig. Hur många fall har du stött på där man som direkt följd av virusinfektionen har varit tvungen att amputera? Komplikationer kan alltid uppstå vid sjukdom och medicinsk behandling.
Er hysteri grundar sig i ignorans. Inget annat.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Fan vad skönt för Norge att samhället börjar öppna upp igen, förskolor öppnar idag och man får börja resa runt i Norge för affärsresor igen. Måste kännas underbart att gå mot ett halvt normalt samhälle igen.

https://www.sydsvenskan.se/2020-04-20/norge-borjar-oppna-upp-igen

Citat:
Ett av regeringens mål är att alla barn ska vara tillbaka i skolan innan sommaren. Öppnandet sker stegvis, nästa vecka är det dags för elever i årskurs 1–4.
Under måndagen får även vissa hälsomottagningar öppna igen. Det rör sig om bland annat tandläkare, psykologer, fysioterapeuter och optiker, enligt NTB.
Norrmännen får nu också åka till sina lantställen i andra kommuner, då det så kallade hytteförbudet hävs.

Grattis mina bröder och systrar i Norge!
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Tyskland är inte ens i närheten av att kväva viruset. De måste bibehålla den här nivån av restriktioner till resten av året, minst.

Det säger jag inte för att vara negativ, utan för att R=0.7 inte minskar antal smittade snabbare än så.
Varför skulle de inte kunna bibehålla sin nivå resten av året?
Citera
2020-04-20, 09:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Varför lägger de ens in 92-åringar i respirator. Enligt vissa här inne stendör man ju på 2 sekunder om man är äldre än 40 och gör det. Så det är ju lika bra att bara slänga bort äldre.

Kanske kan det ligga något i att varje person är annorlunda? Konstigt.

Mycket konstig information fortfarande kring en del saker,

som att munskydd/andningsmask inte hjälper mot ett virus som smittar via luftvägarna
tjafset om att inte lägga äldre i respirator/ge dem syrgas

det är rena dumheterna!

och rätas förhoppningsvis ut till sanning snart,

som tur är har vi ju tillgång till nyheter/information från andra länder,

Är väl ingen som sagt? Oddsen för att klara sig är ju dock högre desto äldre man är. Unga klarar detta med respirator bättre. Sedan kan vi nog enas om att munskydd faktiskt hjälper. Så till vida att inte sprida smittan vidare.
Citera
2020-04-20, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Du får nog säga det till de tiosusentals glada helgfirare som tog till gatorna i Stockholm i helgen för att "dom inte var riskgrupper"

Social distansiering är icke-existerande i Stockholm skulle jag vilja påstå av bilderna att döma.
Social distansering är mycket påtaglig, kan jag rapportera inifrån Stockholm.

Man kan ha synpunkter på att ungdomar festar nu, men Stureplan på en lördagkväll är inte representativt för Stockholm.

Även om det är tiotusen människor ute och festar, så är det bara ett par promille av Stockholms befolkning. Det är vad de övriga 99.6% gör som är viktigt.

Dessutom skulle många av dessa umgås i konstellationer hemma annars, eftersom vi inte låser in människor, och där skulle de smitta varandra ändå.

Sen så stämmer det ju faktiskt att Stureplan har väldigt låg snittålder. Du får kämpa för att hitta någon över 40 där i vanliga fall. Väldigt många är även ensamboende, och det är i princip samma människor som springer där varje helg.

Bra? Nej. Men det är sannolikt inte ett stort problem för smittspridningen på det stora hela.
Citera
2020-04-20, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Ja och dom på denna myndighet har något mera kunskap om detta virus än självutnämnda experter här på Flashback...
Sverige har gjort rätt tack vare FMH att vi råttbon det på äldreboenden pga slarv, idioter som gått o jobbat trots varit sjuka, kan vi inte skylla FMH för
FHM har ett ansvar att se till att vården sköts på ett bra sätt. De skulle ha sätt till att det fanns beredskap utrustning och kompetent personal inom äldreomsorgen.
De är inte ensamma om ansvaret men de har ett delansvar för att äldreomsorgen har misslyckats fullständigt med sitt uppdrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in