Citat:
Social distansering är mycket påtaglig, kan jag rapportera inifrån Stockholm.
Man kan ha synpunkter på att ungdomar festar nu, men Stureplan på en lördagkväll är inte representativt för Stockholm.
Även om det är tiotusen människor ute och festar, så är det bara ett par promille av Stockholms befolkning. Det är vad de övriga 99.6% gör som är viktigt.
Dessutom skulle många av dessa umgås i konstellationer hemma annars, eftersom vi inte låser in människor, och där skulle de smitta varandra ändå.
Sen så stämmer det ju faktiskt att Stureplan har väldigt låg snittålder. Du får kämpa för att hitta någon över 40 där i vanliga fall. Väldigt många är även ensamboende, och det är i princip samma människor som springer där varje helg.
Bra? Nej. Men det är sannolikt inte ett stort problem för smittspridningen på det stora hela.
Man kan ha synpunkter på att ungdomar festar nu, men Stureplan på en lördagkväll är inte representativt för Stockholm.
Även om det är tiotusen människor ute och festar, så är det bara ett par promille av Stockholms befolkning. Det är vad de övriga 99.6% gör som är viktigt.
Dessutom skulle många av dessa umgås i konstellationer hemma annars, eftersom vi inte låser in människor, och där skulle de smitta varandra ändå.
Sen så stämmer det ju faktiskt att Stureplan har väldigt låg snittålder. Du får kämpa för att hitta någon över 40 där i vanliga fall. Väldigt många är även ensamboende, och det är i princip samma människor som springer där varje helg.
Bra? Nej. Men det är sannolikt inte ett stort problem för smittspridningen på det stora hela.
Tunnelbana och buss är ju fulla, hur distansierar du dig socialt där?
Hittade följande, jag tolkar det som att ungefär 30% fler jobbade hemifrån av den totala arbetskraften så över hälften av arbetskraften åker inte till eller från jobbet. så visst är det en stor andel som inte längre åker till och från.
Citat:
När Folkhälsomyndigheten först meddelade att det rådde samhällsspridning av corona i Stockholm och uppmanade folk att jobba hemifrån, fördubblades siffran över hemmajobbare – från 30 procent till 58 procent.
Nu gällde det väl senaste helgen och då står det följande,
Citat:
Tiotusentals fler stockholmare åker till centrala stan nu än för två veckor sedan. Det indikerar data som Telia har tagit fram åt SvD.
Varför skulle inte det påverka smittspridningen menar du?
Jag kan väl tycka att alla de som är ute är de som kommer få en IVA plats på bekostnad av en äldre-äldre om det blir brist. Dom kommer ju inte tveka en sekund att be att få platsen istället för gamlingen om det är en fråga om liv eller död så väldigt respektlöst anser jag, speciellt eftersom vården vädjar oss att stanna hemma.