2020-04-20, 08:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Beredskap för pandemi fanns inte.

Om lager av skyddsutrustning, respiratorer och syrgas och mediciner hade funnits,

Och inhemsk produktion av skyddsutrustning hade startats i januari,

så hade läget varit annorlunda,

Fråga vem som helst på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap,

Och passa på att fråga dem vad de pysslat med sen svininfluensan 2009,

Och varför inhemsk produktion inte rullade igång i stor skala i januari, 2020,

Nej nej nej,

Den heter Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

då kan man inte skylla på privatiseringen av apotek,

då ska man väl arbeta med samhällsskydd och beredskap?

Upplösningen av det statliga apoteksmonopolet har tveklöst lett till betydligt mindre lager av mediciner.
Sen är det helt riktigt att nedläggning av beredskapslagren som genomfördes med uppbackning av hela den politiska linjen minskat vår pandemiberedskap.
Citera
2020-04-20, 08:48
Medlem
Citat:

Ja, fast det har dom ju gjort. Dom har lagt massvis med pengar på saker du bör ha hemma ifall om kris. Myndigheten själva ska dock bara fika och säga åt regioner och kommuner, med mycket mindre kunskap och kapital, att ha saker hemma.

Alla fattar att MSB är en skämtmyndighet som lika gärna kan ersättas med myndighetsutlåtanden och 10 inspektörer. De har gjort absolut ingenting för något som kallas samhällsskydd eller beredskap.
Citera
2020-04-20, 08:50
Medlem
Fler solskenshistorier! 92-åriga Louise Skytte skrivs ut efter att ha genomlidit covid-19. Sju av tio åldringar överlever covid-19.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/louise-92-jag-ville-valdigt-garna-leva
Citera
2020-04-20, 08:50
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Upplösningen av det statliga apoteksmonopolet har tveklöst lett till betydligt mindre lager av mediciner.
Sen är det helt riktigt att nedläggning av beredskapslagren som genomfördes med uppbackning av hela den politiska linjen minskat vår pandemiberedskap.

Fel, bara för att det hände samtidigt har det ingen korrelation.

Det är dåliga politiker som försöker skylla ifrån sig och du går på det.
Citera
2020-04-20, 08:51
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Ja, fast det har dom ju gjort. Dom har lagt massvis med pengar på saker du bör ha hemma ifall om kris. Myndigheten själva ska dock bara fika och säga åt regioner och kommuner, med mycket mindre kunskap och kapital, att ha saker hemma.

Alla fattar att MSB är en skämtmyndighet som lika gärna kan ersättas med myndighetsutlåtanden och 10 inspektörer. De har gjort absolut ingenting för något som kallas samhällsskydd eller beredskap.

Nej, jag visste inte att jag skulle ha masker, handsprit och tvål för ett halvår hemma,
Citera
2020-04-20, 08:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Fel, bara för att det hände samtidigt har det ingen korrelation.

Det är dåliga politiker som försöker skylla ifrån sig och du går på det.

Vad är fel?
Citera
2020-04-20, 08:52
Medlem
Citat:
Nej, jag visste inte att jag skulle ha masker, handsprit och tvål för ett halvår hemma,

Nej, exakt. Så det enda dom lyckats göra är att skicka ut halvkomplett skräpinformation och sedan lämpar över allt ansvar på alla andra än de själva. Myndigheten är ett skämt.
Citera
2020-04-20, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har jag sagt det?

Jag har pratat om att vi skulle kunna utrota flera barnsjukdomar.

När det gäller COVID19 och kanske coronavirus i allmänhet så tror jag inte att vi i det första taget kommer att få se ett vaccin av flera olika skäl:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3335060/

Ahhh, misstolkade tydligen att du vill ha massvaccination.
Vad bra vi skapar ett virus, sedan skapar vi en artificiell lösning för att vi har skapat skiten.
Citera
2020-04-20, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antonius.Block
Fler solskenshistorier! 92-åriga Louise Skytte skrivs ut efter att ha genomlidit covid-19. Sju av tio åldringar överlever covid-19.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/louise-92-jag-ville-valdigt-garna-leva

Varför lägger de ens in 92-åringar i respirator. Enligt vissa här inne stendör man ju på 2 sekunder om man är äldre än 40 och gör det. Så det är ju lika bra att bara slänga bort äldre.

Kanske kan det ligga något i att varje person är annorlunda? Konstigt.
Citera
2020-04-20, 08:56
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Vad är fel?

Lagerhållningen av läkemedel beslutas av regering och riksdag, ansvaret ligger där inte hos nåra privata apotek som inte fått förhållningsregler. Det är ju självklara saker.
Citera
2020-04-20, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu skriver även the Economist om att det kan finnas många coronadöda världen över som inte registrerats. Ja, man måste hålla ett öga på det att vården och myndigheterna inte friserar statistiken genom att "glömma" folk som dör hemma etc.

Överdödlighet är det som man ska hålla koll på. Där kan finnas även andra döda (stroke, infarkter, skjutna etc) som indirekt dött pga coronan då vården varit ansträngd och inte klarat av sitt vanliga jobb.

https://www.economist.com/graphic-detail/2020/04/16/tracking-covid-19-excess-deaths-across-countries

Exakt så, överdödligheten i Mars 2020 var 430 personer vill jag minnas.
Citera
2020-04-20, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski.rage
Det förvånar mig hur lite alla ”experter” här inne vet om vad det faktiskt innebär att vårdas i respirator. Bara det att vara nedsövd i flera dagar är en enorm påfrestning för kroppen. Själva respiratorbehandlingen i sig är ytterligare en påfrestning. Det kan ta upp till flera månader att återställa sig efteråt.

Många här inne verkar likställa respirator med syrgasmask. Det är fel.

Min mor låg i respirator när jag var liten, hon sa häromdagen att hon hellre dör än ligger i respirator igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in