Citat:
Ursprungligen postat av
EveryBodyKnowsC-19
Jag är glad att de sista åren med din farfar var fantastik men tyvärr är det ju inte så med alla andras äldre, då de oftast är dementa och förvirrad av all morfin de får. Jag själv är utbildad till undersköterska så jag vet hur det ser ut på ålderdomshemmen i Sverige.
Barn ska vara ute o leka och skaffa vänner, inte tro på vuxnas lögner.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8232333/Spains-coronavirus-death-toll-tops-20-000-parents-call-free-children.html
"Spaniens dödsfall från coronavirus har passerat 20 000-märket men föräldrar och regionala regeringsledare kräver fortfarande att barn ska släppas ut ur inneslutning i en växande kampanj "Gratis våra barn!""
"familjernas mentala hälsa riskeras på grund av de strikta reglerna för utegångsförbud som infördes den 14 mars."
"Hälsominister Salvador Illa sa att han erkände offret som det innebär för barn att stanna hemma och inte gå ut men säger att det är nödvändigt att agera med "maximal försiktighet" och att när det fattas ett beslut i detta avseende, verkställer verkställande direktören kommer att meddela det."
MVH
Nu fokuserade du på bisats istället för huvudsats. Jag störde mig på ditt påstående att du bryr dig om de äldre när du i samma mening visade att du bryr dig mer om ekonomin när valet föll mellan de två.
Självklart mår äldre dåligt av att "vårdas" på undermåliga äldreboenden med morfin och profit snarare än mänsklig värdighet och skatteåterbäring. Jag är övertygad om att färre äldre som vårdas i hemmet av närstående får liggsår än av de som vårdas av utbildade inom vården.
Jag är utbildad lärare och ser att skolan är en plats där en stor del av barn mår dåligt. Detta stöds av FHM:s egna undersökningar.
Citat:
"Folkhälsomyndigheten har undersökt områden som faktorer inom familjen, familjens socioekonomiska förutsättningar, skolan och lärande, övergripande samhällsförändringar samt digitala medier och deras möjliga inverkan på utvecklingen av barns och ungas psykiska ohälsa.
Slutsatsen, som presenteras i en rapport i dag, är att orsakerna i första hand tycks finnas inom skolan och hur den som helhet fungerar"
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2018/april/brister-i-skolan-kan-forklara-okande-psykisk-ohalsa/
Skolan är alltså den enskild viktigaste orsaken till barns psykiska ohälsa och BRIS brukar väl tala om att ca 25% av barnen mår dåligt av och i skolan.
Detta är alternativkostnaden. Således måste det visas att fler än 25% av barn mår dåligt av att vara hemma för att ditt argument ska ha bäring. Annars kan det vara så att det är BRA för barnens psykiska hälsa att slippa skolan. Det tror jag, efter femton år som lärare.
Institutionerna är inte till för brukarnas bästa, de är till för det ekonomiska systemet. Ett enkelt exempel på detta är att barn till arbetslösa föräldrar inte har rätt till förskola.
Att föräldrar och barn inte klarar av att umgås en månad instängda är eventuellt också ett exempel på hur prägling och anknytningsproblematik gjort att de inte format de kärleksband som sunda familjesituationer skapar. Institutionalisering, kallas det.
Kanske det bästa sättet att "Free our children" är att hålla dem hemma en månad, minst, och därmed återskapa kontakten inom familjen. Men då skulle ekonomin skadas och det var ju ditt huvudargument.