2020-04-20, 08:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Det testas även i hemsjukvården. Sveriges dödstal har hög medelålder. Hemsjukvården är en allt större del av totalen motsäger din tes
Det har inte testats i hemsjukvården. Det som ett direkt svar på en fråga ställd till ASIH-teamet.
Citera
2020-04-20, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Inte för att jag tror att vi faktiskt kan utrota coronavirus men flera epidemiska barnsjukdomar skulle kunna utrotas om det inte fanns antivaxxare.

Till dem: jo, vaccin kan ha bieffekter. Ett som utreds nu är BCG-vaccin. Att det skulle ha effekt mot COVID19.

Syftar du andelen som inte vill vaccinera sig, samt därav kan vi inte massvaccinera?
Citera
2020-04-20, 08:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Syftar du andelen som inte vill vaccinera sig, samt därav kan vi inte massvaccinera?
Exakt så! Hade det varit idag så skulle vi inte kunnat utrotat smittkoppor. Med all säkerhet.
Citera
2020-04-20, 08:32
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Sant. Okunskapen om sjukvården såväl på organisatorisk nivå som ner till sjukhussängen är enorm i tråden. Man fyller dessa luckor med att tro att de man nu lär sig om vården bara handlar om covid, när den i själva verket har fungerat så här i årtionden.

Sjukvården har alltid innehållit krassa prioriteringar och ond bråd död.

Möjligen har libertarianernas och de konservativas new public management och privatiseringvåg, gått för långt i äldreomsorgen, där ekonomi och skatteparadisplaceringar genererat outbildad personal och blöjvägning. Personal som är timanställda utan sjuklön och därför tvingas till jobb av ekonomiska skäl även när de känner sig hängiga...

Om man undrar varför färre dött i covid inom äldrevården i Norge och Danmark, tror jag att svaret står att finna i Sveriges enorma privatisering av äldrevården mellan 2006-2014.

Beredskap för pandemi fanns inte.

Om lager av skyddsutrustning, respiratorer och syrgas och mediciner hade funnits,

Och inhemsk produktion av skyddsutrustning hade startats i januari,

så hade läget varit annorlunda,

Fråga vem som helst på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap,

Och passa på att fråga dem vad de pysslat med sen svininfluensan 2009,

Och varför inhemsk produktion inte rullade igång i stor skala i januari, 2020,
Citera
2020-04-20, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Exakt så! Hade det varit idag så skulle vi inte kunnat utrotat smittkoppor. Med all säkerhet.

Så du tror att vi bara kan vaccinera oss igenom allting?
Citera
2020-04-20, 08:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff

Om lager av skyddsutrustning, respiratorer och syrgas och mediciner hade funnits,

Privatiseringen av apoteken som gjort attvi inte sitter på lager samt beredskapslagrens nedläggning har absolut betydelse. De höga dödstalen kommer dock från äldreomsorgen.
Citera
2020-04-20, 08:38
Medlem
Citat:
Sant. Okunskapen om sjukvården såväl på organisatorisk nivå som ner till sjukhussängen är enorm i tråden. Man fyller dessa luckor med att tro att de man nu lär sig om vården bara handlar om covid, när den i själva verket har fungerat så här i årtionden.

Sjukvården har alltid innehållit krassa prioriteringar och ond bråd död.

Möjligen har libertarianernas och de konservativas new public management och privatiseringvåg, gått för långt i äldreomsorgen, där ekonomi och skatteparadisplaceringar genererat outbildad personal och blöjvägning. Personal som är timanställda utan sjuklön och därför tvingas till jobb av ekonomiska skäl även när de känner sig hängiga...

Om man undrar varför färre dött i covid inom äldrevården i Norge och Danmark, tror jag att svaret står att finna i Sveriges enorma privatisering av äldrevården mellan 2006-2014.

Ja det är lite hmm... oroande hur långt dragna slutsatser folk vågar sig på om saker de nästan inte vet någonting om. Och bergsäkerheten i dessa slutsatser. Ta bara den stora konspirationen om de eftersläpande dödstalen. ”Jag förstår inte varför siffrorna släpar efter alltså måste det vara Tegnell som mörkar. Typ så?
Citera
2020-04-20, 08:38
Medlem
Citat:
Privatiseringen av apoteken som gjort attvi inte sitter på lager samt beredskapslagrens nedläggning har absolut betydelse. De höga dödstalen kommer dock från äldreomsorgen.

finns ett numera berömt uttalande från Anders Ygeman där han slår fast att framtidens kriser löses via internet och inte via stora gamla tråkiga lager av "prylar".

Så var det med den saken...
Citera
2020-04-20, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Jaha du, livet är ett enda skämt.. okej, vi ponerar att stora delar utav filmindustrin används för att göra fake news om Corona, det är högtid för dem som vill agera stuntmän/kvinnor och de är ganska så duktiga skådespelare när de ligger i sjukhussängar och flämtar efter andan.. kändisar som bestämt sig för att de vill byta till ett lugnare liv passar på och låtsas dö i corona för att follk inte ska börja nysta i varför de försvunnit. Trump är en casperdocka som gör vad som sagts åt honom från högre håll, egentligen är det Putin och CCCP som bestämmer och WHO är bara ett propaganda forum.
Tegnell och kompani kommer få en jättebonus när de är klara med sitt skådespel.. Löfven och de andra har troligen fått en smärre högre summa vardera redan.
En grej att försöka kolla upp är vilka som vanligtvis brukar arbeta med stunts, men Säpo mörkar säkert detta..
Nu driver du hoppas jag för detta var nog det dummaste jag läst i denna tråd.
Citera
2020-04-20, 08:41
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff

Citat:

Nej nej nej,

Den heter Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

då kan man inte skylla på privatiseringen av apotek,

då ska man väl arbeta med samhällsskydd och beredskap?
Citera
2020-04-20, 08:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Så du tror att vi bara kan vaccinera oss igenom allting?
Har jag sagt det?

Jag har pratat om att vi skulle kunna utrota flera barnsjukdomar.

När det gäller COVID19 och kanske coronavirus i allmänhet så tror jag inte att vi i det första taget kommer att få se ett vaccin av flera olika skäl:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3335060/
Citera
2020-04-20, 08:43
Medlem
Signalkabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EveryBodyKnowsC-19
Jag är glad att de sista åren med din farfar var fantastik men tyvärr är det ju inte så med alla andras äldre, då de oftast är dementa och förvirrad av all morfin de får. Jag själv är utbildad till undersköterska så jag vet hur det ser ut på ålderdomshemmen i Sverige.

Barn ska vara ute o leka och skaffa vänner, inte tro på vuxnas lögner.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8232333/Spains-coronavirus-death-toll-tops-20-000-parents-call-free-children.html

"Spaniens dödsfall från coronavirus har passerat 20 000-märket men föräldrar och regionala regeringsledare kräver fortfarande att barn ska släppas ut ur inneslutning i en växande kampanj "Gratis våra barn!""

"familjernas mentala hälsa riskeras på grund av de strikta reglerna för utegångsförbud som infördes den 14 mars."

"Hälsominister Salvador Illa sa att han erkände offret som det innebär för barn att stanna hemma och inte gå ut men säger att det är nödvändigt att agera med "maximal försiktighet" och att när det fattas ett beslut i detta avseende, verkställer verkställande direktören kommer att meddela det."

MVH
Nu fokuserade du på bisats istället för huvudsats. Jag störde mig på ditt påstående att du bryr dig om de äldre när du i samma mening visade att du bryr dig mer om ekonomin när valet föll mellan de två.

Självklart mår äldre dåligt av att "vårdas" på undermåliga äldreboenden med morfin och profit snarare än mänsklig värdighet och skatteåterbäring. Jag är övertygad om att färre äldre som vårdas i hemmet av närstående får liggsår än av de som vårdas av utbildade inom vården.

Jag är utbildad lärare och ser att skolan är en plats där en stor del av barn mår dåligt. Detta stöds av FHM:s egna undersökningar.

Citat:
"Folkhälsomyndigheten har undersökt områden som faktorer inom familjen, familjens socioekonomiska förutsättningar, skolan och lärande, övergripande samhällsförändringar samt digitala medier och deras möjliga inverkan på utvecklingen av barns och ungas psykiska ohälsa.

Slutsatsen, som presenteras i en rapport i dag, är att orsakerna i första hand tycks finnas inom skolan och hur den som helhet fungerar"
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2018/april/brister-i-skolan-kan-forklara-okande-psykisk-ohalsa/

Skolan är alltså den enskild viktigaste orsaken till barns psykiska ohälsa och BRIS brukar väl tala om att ca 25% av barnen mår dåligt av och i skolan.

Detta är alternativkostnaden. Således måste det visas att fler än 25% av barn mår dåligt av att vara hemma för att ditt argument ska ha bäring. Annars kan det vara så att det är BRA för barnens psykiska hälsa att slippa skolan. Det tror jag, efter femton år som lärare.

Institutionerna är inte till för brukarnas bästa, de är till för det ekonomiska systemet. Ett enkelt exempel på detta är att barn till arbetslösa föräldrar inte har rätt till förskola.

Att föräldrar och barn inte klarar av att umgås en månad instängda är eventuellt också ett exempel på hur prägling och anknytningsproblematik gjort att de inte format de kärleksband som sunda familjesituationer skapar. Institutionalisering, kallas det.

Kanske det bästa sättet att "Free our children" är att hålla dem hemma en månad, minst, och därmed återskapa kontakten inom familjen. Men då skulle ekonomin skadas och det var ju ditt huvudargument.
Senast redigerad av Signalkabel 2020-04-20 kl. 08:44. Anledning: förtydligande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in