• 1
  • 2
2020-04-20, 02:18
Medlem
TonyFlygares avatar
Är lite inne på att byta ut alla mina gamla rostiga hjulbultar på bilen. Finns det någon egentlig skillnad på de olika tillverkarna och modellerna?
Citera
2020-04-20, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyFlygare
Är lite inne på att byta ut alla mina gamla rostiga hjulbultar på bilen. Finns det någon egentlig skillnad på de olika tillverkarna och modellerna?

Den viktigaste skillnaden är att det finns bultar som är för endast plåtfälg och bultar som är endast för lättmetall.

Eller ja, bortsett att det ska passa till din bil överhuvudtaget då...
Citera
2020-04-20, 05:12
Medlem
Citat:
Vissa har konisk anliggning mot fälgen, andra plan. Förutom det så är det andra uppenbara skillnader – längd på den gängade delen, gängning, exempelvis Saab 99 har ½" UNF (dock muttrar) Saab 96 har ½" UNC, båda har nyckelvidd 3/4".
Citera
2020-04-20, 05:40
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persona.Non.Greta
Den viktigaste skillnaden är att det finns bultar som är för endast plåtfälg och bultar som är endast för lättmetall.

Eller ja, bortsett att det ska passa till din bil överhuvudtaget då...

Jag tror att BULTARNA är specifika för fälg + bil.

Googlar man på bilder på hjulBULT så finns t.ex mina BULTAR inte med och det är stor skillnad mellan de som finns:
https://www.google.com/search?q=hjul...w=1920&bih=937

Mina ser ut så här för lättmetallfälgarna och har en plan anliggning mot fälgen.
https://images.esellerpro.com/2489/I/519/6/540543.jpg
Notera att de flesta andra har en kona.

Såg till min förskräckelse att de kostar över 100:-/styck.
De verkar kromade så det finns ingen rost.

Putsa upp de du har istället.
Senast redigerad av PeterNoster 2020-04-20 kl. 05:43.
Citera
2020-04-20, 13:57
Medlem
Turbomachines avatar
Jo det är skillnad på bultarna te x på min Saab och Opel så var det bultar med en kona innan gängan och på min Golf så är det mer som skålformad innan gängorna.
Sedan så är det olika storlekar både på stigningen på gängorna till storleken på skälva bulten då det kan vara m12 eller m14.

Det finns fler sidor på nätet som hjälper dig finna rätt till just din bil.
Citera
2020-04-20, 14:16
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Här är en bra sida som man ser vad det är för bult och mutter. Även vad man har för bultcirkel

http://www.dackhjalp.se/bultcirkel/
Citera
2020-04-21, 16:38
Medlem
Citat:
Finns inget som heter hjulbult - endera hjulskruv eller hjulmutter.
En bult har ingen gänga.
Vilken bil har du och har du originalfälgar eller eftermarknadsfälgar?
De flesta bilar har hjulmuttrar.
Vanligast är koniska säten på eftermarknadsfälgar och originalfälgar.
Men vissa kvalitetsbilar, Honda t ex, har sfäriska säten.
Finns bilar som har heeeelt olika hjulmuttrar för LM och stålplåtsfälgar.
Land Rover t ex har koniskt säte för stålplåtsfälgar, men muttrar med påvalsad planbricka för LM-fälgar.
Så det här med hjulmuttrar kan vara en djungel.
Men det är ytterst viktigt med rätt mutter till rätt fälg - och naturligtvis även gänga.
Fingängad ½" kan, för den oinvigde, vara svår att skilja från M12 - men "går dit" med mutterdragare.
Citera
2020-04-21, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
En bult har ingen gänga.
Land Rover t ex har koniskt säte för stålplåtsfälgar, men muttrar med påvalsad planbricka för LM-fälgar.
Men det är ytterst viktigt med rätt mutter till rätt fälg - och naturligtvis även gänga.
Fingängad ½" kan, för den oinvigde, vara svår att skilja från M12 - men "går dit" med mutterdragare.
Vidgår det ni hävdar angående hjulskruv, dock uppenbart att uttrycket "hjulbult" används regelmässigt.
Är mer tveksam till att de flesta skulle ha muttrar, möjligen var det fallet för 25-30 år sedan, men många har övergått till hjulskruvar, såväl Saab som Volvo har sådana numera, med millimetergänga dessutom. Tidigare dominerade nog muttrar med ½" UNF-gänga och 3/4" nyckelvidd.
Citera
2020-04-22, 08:29
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
En bult har ingen gänga.

Säg en enda bil som har hjulmuttrar idag?

De flesta franska bilarna hade tidigare fälgar med tre muttrar. Muttern hade en inbyggd egendomligt formad bricka, "wave washer" som passade i fördjupningarna i plåtfälgen.

https://media.franzose.com/fr/img/th...ari-P12370.jpg

...och här sprack den p.g.a. felanvändning:
https://www.aussiefrogs.com/forum/at...ember-2016.jpg

Googlade på bilder av hjulmutter och fick bara träffar på BULTAR.
Googling på wheel nut gav fler mutterträffar.
Senast redigerad av PeterNoster 2020-04-22 kl. 08:43.
Citera
2020-04-22, 09:08
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

Fast i vardagligt tal så verkar det vara bra mycket vanligare att folk använder ordet "hjulbult" även om det är "fel"...

Men "alla" vet ju vad kunden vill ha om denne kommer in och frågar efter en "hjulbult"...

Googlar man ordet hjulbult så dyker det upp cirka 176.000 träffar, men googlar man ordet hjulskruv så dyker det bara upp cirka 17.500 träffar.

Tittar på bultcirkeltabell.se över vad som sitter på respektive bilar så verkar det för övrigt vara ungefär 50/50 för mutter respektive skruv. (M=mutter, B-Bult)
Citera
2020-04-22, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Säg en enda bil som har hjulmuttrar idag?

De flesta franska bilarna hade tidigare fälgar med tre muttrar. Muttern hade en inbyggd egendomligt formad bricka, "wave washer" som passade i fördjupningarna i plåtfälgen.

https://media.franzose.com/fr/img/th...ari-P12370.jpg

...och här sprack den p.g.a. felanvändning:
https://www.aussiefrogs.com/forum/at...ember-2016.jpg

Googlade på bilder av hjulmutter och fick bara träffar på BULTAR.
Googling på wheel nut gav fler mutterträffar.
Toyota och Lexus använder muttrar. Om så är fallet även med andra asiatiska bilar saknas uppgift, men är troligt.
Saab hade muttrar på modell 900 till 1988, sedan fick de samma bromsar mm som 9000. Volvo hade om jag minns rätt muttrar på alla 240, 740 och 940. Saabarna hade UNF-gänga med 3/4" i nyckelvidd, UNC endast på V4-modellen, som dock aldrig haft muttrar.
I stort sett samtliga amerikanska bilar har muttrar, företrädelsevis ½" gänga.
Senast redigerad av Nordiad 2020-04-22 kl. 09:17.
Citera
2020-04-22, 09:34
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Toyota och Lexus använder muttrar. Om så är fallet även med andra asiatiska bilar saknas uppgift, men är troligt.
Saab hade muttrar på modell 900 till 1988, sedan fick de samma bromsar mm som 9000. Volvo hade om jag minns rätt muttrar på alla 240, 740 och 940. Saabarna hade UNF-gänga med 3/4" i nyckelvidd, UNC endast på V4-modellen, som dock aldrig haft muttrar.
I stort sett samtliga amerikanska bilar har muttrar, företrädelsevis ½" gänga.
Volvo hade hjulmuttrar på V40 fram till begravningen i fjol.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in