2020-04-20, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Snackar hon om besöksförbuden eller spelar du dum?

Nej. Men jag kan läsa.

"Varför besöksförbud när personalen har inga skyddsutrustningar och testades aldrig för corona, och de åker in och ut från boendet 🙄
De hade inte ens munskydd när vi fick facetime med pappa 🤨🤔🤬😭
Boendet fick inga hjälp alls över huvudtaget med skyddsutrustningar från kommunen 🤬😭
Besöksförbud är bara ett ord som regeringen utnyttjar för att keep the face 🤬🤬🤬
De har redan bestämt att tusentals oskyldiga, försvarslösa äldre ska dö i ensamhet 😭🤬🤬🤬"

Själv skall personalen ha skyddsutrustning och det är förfärligt att vi inte har bättre isolering på äldreboenden men frågan gällde prioritering av patienter från första början och inte om besöksförbud var dåligt eller om det saknas skyddsutrustning och utbildning hos personalen
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det hittas nya virus hela tiden.Du tycker alltså att vi ska stänga ner hela samhället varje gång detta händer? Det kommer bli jävligt svårt att få till ett fungerande samhälle med en fungerande sjukvård om man gör så tror jag.

Ska jag svara på samma fråga en gång till?
Ja! Som jag skrev, i synnerhet om det är ett nytt virus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag känner flera som jobbar inom sjukvården och jag kan försäkra dig om att de kan hantera situationen än så länge. Vet inte vilka du syftar på som man ”skickar hem”? Förmodligen folk som över huvudtaget inte ska vara på akuten alls.

Instämmer. Med insight från IVA i Sthlm.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
England fick väl in smittan tidigt och var oförberedda. Lite som Italien.
England var förvarnade av situationen i Italien.
Men de var först inne på ”flockimmunitetsspåret” till dess att BoJo fick en rapport om konsekvenserna av en sån strategi.
BoJo gick ju omkring i machostil och skakade hand med folk innan det.
Citera
2020-04-20, 00:14
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Nej,

FHM dubbelkollar enbart personnummer med regionerna, som i sin tur ger utslag om de har tidigare testats för Corona.

Så mörkertalet är stort.

Hur kommer du fram till din slutsats att mörkertalet är stort?
Citera
2020-04-20, 00:14
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ska jag svara på samma fråga en gång till?
Ja! Som jag skrev, i synnerhet om det är ett nytt virus.

Ok tack för svar. Vi tycker uppenbarligen olika där.
Citera
2020-04-20, 00:15
Medlem
Troians avatar
Har De 22:s tales person Cecilia Söderberg Naucler fimpat sitt Twitterkonto? Eller är hon avstängd eller något annat fel?

Citat:
@cecilia_naucler
Detta konto finns inte
Försök söka efter ett annat.

https://twitter.com/cecilia_naucler
Senast redigerad av Troian 2020-04-20 kl. 00:17.
Citera
2020-04-20, 00:15
Medlem
AnnaDeas avatar
Happ,

Det är brist på utrustning osv.

Problemet verkar inte vara att det finns platser, utan att det är brist på personal. Vilket förklarar varför det är så många platser över på IVA eftersom det inte finns nog med personal att fylla dem med.

https://www.facebook.com/CarinaBergfeldtSVT/videos/513969672816533/UzpfSTEwMDAwMTE3OTc2MTM1MToyNjM1MzczNzkwMDY0MTk2/
Citera
2020-04-20, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag Nu har tydligen Norges Tegnell sagt att Sverige kanske ligger bäst till för att få "flockimmunitet". Hoppas man tillhör denna flock i så fall.
Vaddå lyckas? Vilket u- land som helst kan väl ” lyckas” få flockimmunitet? Och ju snabbare landet ”lyckas”, desto sämre har befolkningen skyddats.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Exakt.
De har tagit fram de nya reglerna för ”in worst case scenario”
Men inte börjat praktiserat det ännu.
Det har inte behövts.

Sen att de mycket gamla i riskgrupp med bakomliggande sjukdomar inte får respirator är till största delen för att de kommer dö av det.

Det handlar fortfarande om att med alla medel skydda de äldre och utsatta så de inte blir smittade.

Det är mycket ovanligt att man lägger gamla, sjuka och dementa människor i respirator. Vi brukar beskriva det som att vi har passiv dödshjälp i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Förändrade vårdrutiner brukar inte kräva presskonferenser. På det hela taget är de flesta väldigt ovetande om sorteringar och prioriteringar som sker och alltid har skett inom vården, i Sverige precis som i alla andra länder. Man skulle kunna säga att fjällen har fallit för ögonen (google-translata den du) på många, vilket gjort dem oroliga och som nu börjar gå över i paranoia.

There’s a difference in peace-time triage and war-time triage. Triage was in place before, but this is war-time triage. Hence the press conferences.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
HIV kan jag tänka mig. I Sverige behandlas HIV. En väl behandlad HIV är ingen riskfaktor. Men utan läkemedel sjunker CD4+ och T-lymfocyter till 14% efter minst 8 år och utveckar AIDS (gäller vuxna) Bebisar kan utveckla AIDS inom ett år. Deras immunförsvar kommer inte klara detta. Studier från Afrika kommer väl så småningom.

Där tror jag du har helt rätt! Å andra sidan handlar det väl inte om mer än något år i förväntad livslängd i så fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in