2020-04-19, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Closed population studies (like the Diamond Princess, Bergamo town that lost over 1% of its population) etc. point to 0.7%+, which is the absolute lowest I’ve seen as an accepted theory.

South Korea, I think, is what we have waiting for us if we can swing past a hospital collapse and actually begin mass-testing while maintaining good care standards. I think they’ve caught an overwhelming majority of cases, and even then — around 2% of those cases have died. Iceland had a promising start with looking for a lower CFR but that’s shot up as the time progresses and cases resolve. Sanford study and the German study have been torn to shreds because the serological testing produces far too many false positives amongst other factors — and everything looks to point towards 1% in my eyes, but I can see it sinking down for 0.7%.

We have factors in Sweden that’ll drive our CFR up. Our hospitals are triaging, the infection is in elderly homes — not enough action has been taken to slow the spread. Tegnell supports the suggestion that 30% of Stockholm is infected. I believe it’s far less, but considering we’re barely seeing a couple percent of infected in the deaths statistics, that is extremely worrying if true.

Considering the multiple case studies released this week supporting the fact that COVID19 sheds simply through breathing, I’d give it at least an 80% infection needed for herd immunity.

8,000,000 x 0.01 = 80,000 deaths if the commonly proposed IFR (Imperial college, closed population studies) is true and we see a best case situation where hospitals don’t collapse.

If the IFR is 0.67% or higher like I’ve seen proposed in case studies as well, we’ll be given 53,600 deaths in a best case situation. (8,000,000 x 0.0067)

And in the worst case scenarios, I’d expect death rates to at least triple in the event of a hospital collapse. Anywhere from 100,000 to 200,000+ deaths.

This is using what scientists world-wise have concluded, at least — and I read the criticism to the papers as well to keep my mind open. Hopefully we can get through this without everybody being infected, but we’ll see.

Okej ja skillnaden mellan 16 000 och 54 000 är enligt mig marginell. 0,16 mot 0,54%.

Med tanke på att jag innan Corona fanns förväntade mig en pandemi som skulle plocka 20% av befolkningen pga mänsklighetens vidriga leverne.
Citera
2020-04-19, 22:32
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Källa på att Tegnell sagt att det inte skulle göra något om Estelle dog. Tack.
kan det vara denna?
"– Inga kommentarer. Men tronföljden är väl rätt ordentligt säkrad med tanke på hur många barnbarn som Kungen har. Det är väl sällan vi har haft så säkrad tronföljd historiskt. Även om några hoppar av."
https://www.dn.se/nyheter/sverige/statsepidemiolog-anders-tegnell-sverige-har-valdigt-svart-att-acceptera-risker/
Citera
2020-04-19, 22:33
Medlem
Gusselbys avatar
Felpost
Senast redigerad av Gusselby 2020-04-19 kl. 22:52. Anledning: Tar bort. Svarade fel användare. Förlåt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vilken man köper genom att betala skatt och därmed subventionera kostnaden för de direkta kunderna, nämligen patienterna.

Absolut, därvidlag har vi samma uppfattning.

Om du får din tjänst så har du inget att klaga på. Dock finns det massor att klaga på när det gäller den bristfälliga offentliga vården och inte minst det usla lärarkollektivet.

Min inställning är dock inte att vården ska drivas av multinationella konglomerat där vårdverksamheten bara är ett investeringsobjekt bland andra. Den privata vården bör få göra lagom vinst genom att vara effektiv och vinsterna ska ligga nära verksamheten.

Det är lika stort problem med privata jätteorganisationer som offentliga jätteorganisationer. Kärnuppdraget hamnar då i skuggan bakom andra intressen.

Sjukvården fungerar inte bra i Sverige sedan 30 år tillbaka.

En demokratisk stat är inte en marknad. Om det vore det skulle man behöva köpa rösträtt i val istället för att tilldelas den och då vore det inte längre en demokrati.

Jag tror inte heller på jättebyråkratier varken privata kommunala eller statliga. Men då är det ineffektiviteten i den otympliga storleken som är orsaken snarare än om ägaren är privat eller statlig.

När man privatiserar och säljer ut offentlig verksamhet så finns inget som hindrar multinationella bolag eller diktaturer att köpa upp det som tidigare låg under nationell demokratisk kontroll. Då har man ännu mindre inflytande över vård och skola än när den är offentlig.

Om t ex ett vaccin eller läkemedel mot covid utvecklades av ett svenskt statligt företag kunde det tillverkas till långt billigare pris för oss medborgare än om ett privat företag i sverige sålt det till staten till marknadspris.

Om sen folk vill betala sin fettsugning, ansiktslyft, laserbortagning av tatueringar och diverse såna ingrepp på vinstdrivna privata kliniker har jag inga problem med det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Okej ja skillnaden mellan 16 000 och 54 000 är enligt mig marginell. 0,16 mot 0,54%.

Med tanke på att jag innan Corona fanns förväntade mig en pandemi som skulle plocka 20% av befolkningen pga mänsklighetens vidriga leverne.

That 54,000 will quickly turn into 100,000 - 150,000 if the hospitals aren’t given time to breathe and patients keep increasing.

20% would be wild af that’s a big game over
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Såg att det det va fel länk sen. Men finns om 20% på lancet. Du kan söka lite själv också. Denna studie jag länka nu kom dock ut mycket senare. Den om 20% kom 3 veckor innan denna studien som säger 0.66%. Finns en massa hypoteser.

Helt sant. Finns hur mycket hypoteser och tankar som helst. Därför det är så viktigt att ha uppdaterad och granskad information. Rädsla och irrationalitet är (enligt min gissning) minst lika farligt på sikt som viruset.

Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30195-X/fulltext

Här är rätt artikel. De syftar väl till att mortaliteten kan va upp till 20% om man går runt med viruset och inte känner till det. Social distans sker inte om man inte vet att en epidemi pågår, samtidigt som sjukvården plötsligt snabbt kollapsar.

Tack! Jag tolkar den helt annorlunda. Det handlar om en extrapolering av tidiga uppgifter på antal döda som har visat sig vara fullständigt fel.
Citera
Medlem
Håller med om att världen ska bojkotta Kina. Det skulle vi gjort för 20 år sen Och det har inget med virus att göra.

Man ska inte ha med det äckliga landet och dess äckliga invånare att göra helt enkelt.
Citera
2020-04-19, 22:34
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Då blir det ju ännu viktigare med mer aggressiv social distansering än den lama jävla skiten vi kör med i dag.

Kan vi inte få fram vaccin måste vi få tid att utveckla snabba och tillförlitliga prover och inte minst få tid att anpassa oss till en ny verklighet. Gör man det effektivt som i Sydkorea går det att leva ganska normalt utan nämndvärd spridning.

Jo jag tror ju mer och mer på den lösningen. Masstesta sedan in i karantän med alla som är smittade eller ens varit i kontakt med en smittad. Det verkar funka. Tills då vi förhoppningsvis fått fram ett vaccin eller bot. Men SARS var 2004 de har fortsatt varken hittat vaccin eller bot mot det. Hur vet vi att man ska lyckas göra det mot det här viruset? Noll garantier. Bara att hoppas.
Citera
Medlem
Bra nyheter om plasma.

The results from 10 severe adult cases showed that one dose (200 mL) of CP was well tolerated and could significantly increase or maintain the neutralizing antibodies at a high level, leading to disappearance of viremia in 7 d. Meanwhile, clinical symptoms and paraclinical criteria rapidly improved within 3 d. Radiological examination showed varying degrees of absorption of lung lesions within 7 d. These results indicate that CP can serve as a promising rescue option for severe COVID-19, while the randomized trial is warranted.

https://www.pnas.org/content/early/2020/04/02/2004168117
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Källa på att Tegnell sagt att det inte skulle göra något om Estelle dog. Tack.

Visst..

Var det Estelles skola? Är det tronföljden ni ska säkra?

– Inga kommentarer. Men tronföljden är väl rätt ordentligt säkrad med tanke på hur många barnbarn som Kungen har. Det är väl sällan vi har haft så säkrad tronföljd historiskt. Även om några hoppar av.

Säger skämtet något om skämtaren? Statistisk premiss, följt av historisk referensdata, och så en brasklapp om oförutsedda variabler som kan påverka det slutgiltiga utfallet.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/statsepidemiolog-anders-tegnell-sverige-har-valdigt-svart-att-acceptera-risker/
Citera
2020-04-19, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Han säger själv att antal döda är en dålig indikator på smittspridning och kurvans utseende. Detta då det är så pass lång ledtid från smitta till död. Eller vilken siffra pratar du om med sådan eftersläpning?

Hur manipulerar Sverige? Nu har jag inte koll på alla länder men en jämförelse mellan USA och Sverige gör ditt sista uttalande ganska löjligt. Här beskrivs vad som händer, inte vad ledningen tycker att de gör.

Det har han sagt.
Men varför använder han då de siffrorna under tillfällen de kan stödja hans agenda??
Det är ren manipulativ propaganda.

Sverige manipulerar. Region Stockholm rapporterar 96 dödsfall under torsdagen.
På fredagen kommer FHM ut och säger 20 dödsfall för hela landet, "vi ser en avmattning".
Glöm inte eftersläpningen på 4 veckor också i dödssiffror.
Hur i helvete är inte det manipulativt?

Sedan har vi Tegnell som jämför Sverige med New York. NEW YORK????!
NEW YORK som är ett av världens huvudstäder, en riktig storstad till infrastruktur. Och grinar över att de har sämre siffror än oss, visst, men det är som att jämföra äpplen med päron. Man behöver inte ha 200 i IQ för att förstå det.
Men det går att jämföra då, för det passar hans agenda.
Citera
2020-04-19, 22:35
Medlem
raderat inlägg
Senast redigerad av Blygdben 2020-04-19 kl. 23:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in