2020-04-19, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Alltså, troligtvis är de alla stora nog att klara sig, men känns som en onödig risk. Dessutom tycker jag det är rätt onödigt att säga att man köper dem nu för att de på sikt kommer inbringa pengar om 2-3 år MÖJLIGTVIS. På de 2-3 åren kan du ackumelera så sjukt mycket mer pengar på att köpa bolag som går upp snabbare och mer under dessa 2-3 år.

Men alla får göra som de vill. De är skrämmande dock att folk väljer att göra så med sina pengar, kan jag tycka.

Haha ja usch va skrämmande, vilka riskbolag...

Kan du med din kunskap och erfarenhet, delge oss några aktier som kommer gå upp sjuukt mycket mer i värde, snabbare och mer än tex boeing eller airbus?
Citera
2020-04-19, 20:45
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers

Kan du med din kunskap och erfarenhet, delge oss några aktier som kommer gå upp sjuukt mycket mer i värde, snabbare och mer än tex boeing eller airbus?

Går inte att undvika självgoda besserwissers som Roberto, hur gärna man än skulle vilja.
Citera
2020-04-19, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Går inte att undvika självgoda besserwissers som Roberto, hur gärna man än skulle vilja.

Nej det märks tyvärr..
Citera
2020-04-19, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Håller med.
Visst nu verkar Coronaviruset inte ha varit ”värre” än vad det är. Men det kommer såklart få stora effekter ändå. Speciellt nu när många länder öppnar upp igen och ingen vet vad som kommer ske.

Jag har låg 40% investerad i februari, klev in och låg 100% investerad när vi gick ner mot botten och börjat sälja av nu igen så är runt 40% investerad nu. Får hoppas jag får chansen att vara med om en dipp till nu framåt sommarn/hösten
Börsen räknar 12 månader framåt, vilket innebär Fed 0-ränta och flera 1000 miljarder $ i företagsstöd i normala tider
Det är rätt bull.
Citera
2020-04-19, 21:41
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=AtYt8Z4tOCk

Se från 8.10, ser ni några liknelser med dagens Dow Jones graf och den stora depressionen? Den kraschar där på toppen sen sticker den ner, för att sedan gå upp rejält och sedan gå ner igen i vågor. Allt han pratar i videon talar för att vi går samma väg också, med "short-term debt cycle", "long-term debt cycle" och även "Politics".

Om vi följer samma mönster och historien kan vi förvänta oss att vi bara är i början av nedgången (björnmarknaden) på lång sikt och att vi nu är på toppen innan det vänder nedåt igen på kort sikt.

Rekommenderar att kolla på hela klippet, väldigt intressant!

Jag tror på värre tider framöver och avvaktar med köp således. Alla verkar gå in i en masshysteria nu att allt löser sig och världen öppnar upp, då ringer det varningsklockor för mig. Ingen vet och jag ogillar osäkerheten.
Citera
2020-04-19, 21:42
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:

Ja. Embracer, stillfront, Evolution, NetEnt, Qlife, Storytel, amazon, take two, azelio, biotage, prosus, sivers, waystream holding osv. Osv.

Det är bara kolla innehavet på de fonder som gått bäst senaste året.
Senast redigerad av RobertoSaviano 2020-04-19 kl. 21:45.
Citera
2020-04-19, 22:15
Medlem
Citat:
Ja. Embracer, stillfront, Evolution, NetEnt, Qlife, Storytel, amazon, take two, azelio, biotage, prosus, sivers, waystream holding osv. Osv.

Du menar att kolla i fonderna som har gått bra, vad de innehåller för bolag? Och själv cherrypicka dem?
Citera
2020-04-19, 22:21
Medlem
Citat:

De har ju samma tillväxt som boeing och airbus innan kraschen. Skillnaden är att du får 60% mer för pengarna nu och när de väl kommer igång så kommer det gå sjukt snabbt upp till gamla nivåer och sen fortsätter den vanliga tillväxten. Så du menar om du lägger typ 10 lax imorrn så får du bättre avskastning på nån av dem du skrev än i boeing under 3 år? Intressant, vi får se.
Citera
2020-04-19, 22:28
Medlem
Citat:
Du tror att något att av de bolag jag nämnde kommer gå i konkurs? Spännande, vi får se hur det går.

Att Boeing eller Airbus skulle gå omkull är inte så troligt, och det skulle ha stora konsekvenser för flygbolagen. Dels så måste de ju ha reservdelar, sen är tydligen de flesta piloter certifierade för att flyga en viss flygplanstyp, eller iallafall en viss serie av typer. Så de allra flesta Boeingpiloter kan inte utan vidare sätta sig och flyga en airbus. Men bara för att de inte går omkull så kan de ju ändå vara en dålig investering om de står och harvar utan tillväxt (eller ännu värre negativ) år efter år. Boeing har ju stora problem med sina Max 8.

Tycker personligen att flygbranschen är väldigt spännande och följer Mentourpilot på youtube (han är svensk faktisk). Och hans teori är att så många inte kommer avboka nya flygplansbeställningar då nya plan är väldigt mycket bränslesnålare och det är ett bra sätt att kapa kostnader
https://youtu.be/g1rpVMKz2S0?t=535
Citera
2020-04-19, 22:58
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
New York redovisade nyss den lägsta dödssiffran sedan 6e April.
Guvernören indikerar att det värsta är över.

Har en bra känsla om kommande börsvecka, kanske till och med blått hela veckan.

Du bör hålla ett vakande öga även om du har en bra känsla.
Tänk på att amerikanska långa räntor har tickat upp och är på samma nivåer som innan dippen i princip. Tänk på att guld helt hämtat in sitt tapp och nu är på samma nivåer som tidigare.

Långa räntor + guld som går bra ... Det är inget typiskt bull-scenario.

Se t ex:
https://youtu.be/VMCRqTOi8ro
Senast redigerad av sinewave 2020-04-19 kl. 23:06.
Citera
2020-04-19, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Du bör hålla ett vakande öga även om du har en bra känsla.
Tänk på att amerikanska långa räntor har tickat upp och är på samma nivåer som innan dippen. Tänk på att guld helt hämtat in sitt tapp och nu är på samma nivåer som tidigare.

Långa räntor + guld som går bra ... Det är inget typiskt bull-scenario.

Se t ex:
https://youtu.be/VMCRqTOi8ro

Vilka amerikanska långräntor pratar du om? Jag ser ett ganska stort glapp mellan de ~3% som gällde innan krisen och nu klart under 1%..
Citera
2020-04-19, 23:13
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Vilka amerikanska långräntor pratar du om? Jag ser ett ganska stort glapp mellan de ~3% som gällde innan krisen och nu klart under 1%..

TLT ligger -6.5% från sitt lokala ATH på dagliga. Tittar man på trenderna är det fortfarande högt över alla medelvärden. TLT har haft något av en bull-run sedan 23 Jan, men gått upp ändå sedan efter 2018 års sättning på marknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in