2020-04-19, 22:01
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Klokt inlägg. Håller med om i princip allt.
Framförallt är jag kritiskt mot några saker:
- Att skita i risken för asymptomatisk spridning är galet som jag ser. Att säga åt folk som t.ex. jobbar i äldreomsorgen att de skall gå till jobbet så länge de känner sig symptomfria även om de har varit i nära kontakt med någon smittad, är riktigt illa.
- Tycker att man borde ha stängt skolorna en period för säkerhets skull. Kanske även begränsad resor mer strikt.
- Informationen man gått ut med är under all kritik. Varför försöker FHM/Tegnell hela tiden tona ner risker/siffror/problem!? Är det bara av prestige, dvs att han vill att hans val ska framstå som rätt?!

I grunden tycker jag man skulle bromsa mer tills man vet mer om viruset och dess effekter. Särskilt när man vet att vi var mycket dåligt förberedda med vårdplatser, skyddsutrustning, tester etc.
Däremot vet jag inte om en hel lockdown hade varit bra, inte i det läge vi är/har varit hittills.

Precis, att begränsa resor och stänga ner skolor under en period, hade varit lämpligt i början av allting. Dessutom förstår jag inte hur man kunde vara så snabba med att låta folk som varit på resor till drabbade områden komma tillbaka till jobbet? Lite mer striktare åtgärder och inte flummiga rekommendationer som folk ändå inte bryr sig om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Källa på detta?

Jag är pro Tengele så är mycket sugen på att se denna statistik.

Det är från Imperial College i Londons prognoser, finns på deras hemsida men lite krångligt att hitta. Gå in där och sök typ "estimated number infected" eller liknande
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Hur vet du att det är dödligt för 1-2%? Kanske just nu.

Hur vet du att det inte muterar?

Hur vet du att det inte tar fler liv i andra våg?

Spanska sjukan dödade främst äldre i första vågen.

I andra vågen dog mycket fler än i första och dessutom var medelåldern 28.

Det vet jag inte. Spanska sjukan är en annan sjuka. Vi vet inte om det kommer nån andra våg. Vi vet inte hur framtiden ser ut.
Citera
2020-04-19, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
https://www.scmp.com/news/china/science/article/3078840/coronavirus-low-antibody-levels-raise-questions-about

Tack. Preliminära resultat (ej peer review, oklar metod) men ändå intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Finns studier om att 20% dör utan social distans på the lancet. På the lancet hittar du mycket om covid-19 och andra virus infektioner. https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30243-7/fulltext

Källan pratar om något helt annat än vad du skriver.. Fel länk eller blåljuger du för att sprida rädsla?
PS. Vilket land har inte social distans (jämfört med innan covid-19)?
Citera
2020-04-19, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Det är från Imperial College i Londons prognoser, finns på deras hemsida men lite krångligt att hitta. Gå in där och sök typ "estimated number infected" eller liknande

Denna?

https://mrc-ide.github.io/covid19estimates/#/total-infected
Citera
2020-04-19, 22:03
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Du menar alltså på fullaste allvar att landet skall vara nedstängt i minst ett år, det är minimum tid som det eventuellt kan komma fram något i närheten av ett vaccin.

Nej. Jag tror inte att ett land kommer vara helt nedstängt i ett år. Men Finlands "Anders Tegnell" förklarade på ett bra sätt hur man skulle kunna hantera fas 2 (när ett land öppnas upp igen):

Citat:
– Det är inte ekonomiskt möjligt att fortsätta med de här restriktionerna i all evighet. Om man gör det för länge finns en stor risk för att vi plattar ut kurvan för mycket. Då kommer epidemin tillbaka med kraft när vi avlägsnar restriktionerna. Epidemin kommer inte att försvinna, nu då vi har lyckats bromsa upp den handlar fortsättningen om riskhantering. Det finns åtgärder som inte begränsar rörlighet och företag på samma sätt, konstaterar Mika Salminen.
Citat:
För Finlands del kommer det med stor sannolikhet att handla om utvidgade tester.

– Vi måste få upp testnings- och smittspårningskapaciteten till en sådan nivå att man kan spåra en stor del av de nya fallen och införa individuella karantäner. Det kräver ganska mycket jobb förstås, och tekniska lösningar också. Men det är en en option som utreds för tillfället. Det är regeringen som bestämmer, men åt det här hållet lutar vi.

Snabba och resoluta punktinsatser och individuella karantäner kan bli ett sätt att tackla problemet.

Allt är en kapplöpning mot tiden. En mer bestående lösning kommer först när det finns ett väl fungerande vaccin eller effektiva mediciner. Så det gäller att hålla ut tills dess.
Citera
2020-04-19, 22:04
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Känns lite typiskt att du tänker att din medverkan och dina svar kanske kom bort på vägen (min fetning). Du är nog med i de där 20% som fyllde i att de inte har något förtroende, det är jag säker på.

Är också med i Iniziopanelen men har missat den undersökningen - inte kollat mailen på några dagar kom jag på nu. Hur ställdes frågorna, var det flera?

Det är nog mest här de missnöjda och antipropagandisterna håller till. Ljuger och misstolkar.

Bara att inse att många fler inte tycker likadant.

Det blir så i vår eko-bubbla, eftersom majoriteten på Flashback verkar vara för karantän och lockdown så tror man det reflekterar verkligheten.

Jag känner verkligen ingen ute i det verkliga livet som vill bli inlåsta, vare sig de är höger-höger eller vänster.
Citera
2020-04-19, 22:04
Medlem
lol danska smittskyddsexperten i Agenda tyckte att svenska modellen är bäst och den norska experten tillstod att Sverige blir flockimmuna långt innan Norge
Citera
2020-04-19, 22:05
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Mindre och fler som kan få sjukvård.
Sverige har tex 17 gånger döda Finland som nu plattat till kurvan med 94 döda. Sverige 1578 och vi har inte nåt peaken än.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/19/vi-har-jamfort-hur-coronan-drabbat-norden-har-ar-statistik-pa-dodsfall-tester

USA som är hårt drabbat, läste 39000 döda tidigare idag har faktiskt färre döda i förhållande till folkmängden än coronacentrumet Sverige.
Citera
2020-04-19, 22:06
Medlem
HerrGickhans avatar

Varken sjukvården eller omsorgen fungerar bra i Sverige sedan 30 år tillbaka. Att de sedan inte har en tydlig och smidig övergång mellan varandra är orsaken till att det saknas beredskap för ett virusutbrott.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-04-19 kl. 22:09.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Hahahaha!

Du håller med att alla som försvarar Tegnell ska brinna i helvetet men lipar själv för att du inte "får" kritisera?

Ja inte fan är vi enade men det gäller ju båda sidor.

Ja, vi får inte kritisera?
Tegnell har fel gång på gång, men ni säger "knip käft, du är inte expert".
Nu är siffrorna här, värst i hela norden, men ni säger fortfarande "knip käft".
Knip käft själv.

Skillnaden är att ni har fel gång på gång, vi har rätt gång på gång.
Ikväll presenterade även FHM deras ursprungliga taktik, det är att ha Sverige nedstängt till viss del under en längre period istället för att stänga ner hårt och sedan öppna då de anser att "alla kommer bli smittade ändå". Nu har vi fått förklaring på allt.
Jag håller inte med i den taktiken. Varken ekonomiskt eller smittomässigt.
Att införa hårda restriktioner tidigt är bevisat enligt studier fungera bäst mot smitta och fördelaktigt för ekonomi. Mot smitta är det redan bevisat i hela nordens fall, förutom Sverige.
Ekonomi återstår. Men där gör jag analys utifrån egna kunskaper, och ni behöver inte hålla med.
Men det finns inget logiskt argument som stödjer Sveriges handlande, speciellt när så många redan blivit varslade, blivit permitterade och gått i konkurs.. kan Sverige verkligen hålla ut 6 månader 1 1/2 år till med nuvarande taktik?
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Folkimmunitet kommer nog inte att komma på det sätt som vi tror. Vi får se vad som händer.

Själv tror jag vi måste få COVID-19 att få en långsam smittspridning tills vi har mediciner eller ett vaccin mot skiten.

Problemet är ju att skiten kan mutera sig så vaccin blir värdelöst. Man hittade ju inget vaccin mot t.ex SARS och om man fick det och hade lyckan att överleva så var man bara immun i två år. Men vi får inte ge upp utan fortsatt hoppas. Om det är någon dag världens genier borde slå sina smarta skallar ihop för att få fram vaccin eller bot är det idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in