2020-04-19, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nu verkar du förutsätta att det aldrig kommer komma något vaccin eller effektiva mediciner mot coronasmittan. Kommer det fram sådana så förändras spelplanen totalt.

Och Sverige har då kanske offrat ett enormt antal människor helt i onödan.

Ja så är det, men vad är sannolikheten att vi kommer få fram detta inom närtid? Vaccin tar normalt 5-10 år att framställa. Lyckas världen ens att klämma ur sig ett sådan inom 2 år så vore det så revolutionerande att framtida pandemier antagligen aldrig mer kommer att vara ett problem

Medicin tar även det flera år att ta fram, där av testandet och förhoppningen att någon befintlig medicin skulle fungera.

Viruset skiter i vår tidsplan och samhällen kan inte köra lockdown vecka ut och vecka in. Kanske i Nordkorea eller Kina där de med militär svetsar igen dörrarna. Men inte i en demokrati, vi pratar max några veckor sen kommer människor börja protestera och skita i viruset. Våra samhället kommer inte heller klara av att hålla en lockdown under mer än några veckor (max någon månad)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Ja, men Sverige har idag en uppskattad mängd om ca. 30% smittade och immuna.

Norge exempelvis har en uppskattad mängd om mindre än 1% smittade och immuna.

Vart tror du potentialen för en extrem explosion av nya smittor finns?

Uppskattad mängd hit och immuna dit...tyvärr så vet vi inte någonting med säkerhet. Kanske har Sverige valt rätt väg, kanske är den helt åt helvete...

Alla gissar. Ingen vet.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Nej, det kommer de inte. Norge rapporterade 1 dödsfall idag. Knappt några nya smittade heller, trots att de testar väldigt mycket mer omfattande. De håller på att utrota viruset från norsk mark och har goda chanser att kunna deklarera sig smittfria inom ett par veckor.

Grönland blev först med att bli helt smittfria. Färöarna och Island är mycket nära. Därefter kommer Norge att bli grönmarkerat. Ett tiotal länder i Europa kommer att vara smittfria innan första veckan i maj är slut.

Fast Sverige lär inte vara med i den smittfria flocken av länder.
Citera
2020-04-19, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Rena gissningar. Motsvarar 1% av Sveriges pensionärer.

That’s also incredibly low if most of them will be infected
Citera
2020-04-19, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Hur många kommer att dö, i Covid 19, om vi inte uppnår flockimmunitet?
Mindre och fler som kan få sjukvård.
Sverige har tex 17 gånger döda Finland som nu plattat till kurvan med 94 döda. Sverige 1578 och vi har inte nåt peaken än.

Citat:
Grafen visar att utvecklingen av dödsfall sett ganska likadan ut i Finland, Norge och på Island. Här har man lyckats bäst med att hålla antalet dödsfall nere och platta till kurvan. I Sverige har dödsfallen i relation till befolkningen varit överlägset flest.
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/19/vi-har-jamfort-hur-coronan-drabbat-norden-har-ar-statistik-pa-dodsfall-tester
Citera
2020-04-19, 21:59
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Hypotetiskt trams, hursom kommer övriga norden att komma ikapp Sverige och gå om, hyfsat garanterat
även Island? Jag för min del tror att de har goda möjligheter att få bukt på smittan kanske även Norge.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Ja, men Sverige har idag en uppskattad mängd om ca. 30% smittade och immuna.

Norge exempelvis har en uppskattad mängd om mindre än 1% smittade och immuna.

Vart tror du potentialen för en extrem explosion av nya smittor finns?

Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Källa på detta?

Jag är pro Tengele så är mycket sugen på att se denna statistik.

Jag uppskattar 15%-20% smittade i Stockholms län nu och alla har inte insjuknat ännu.

I resten av Sverige är det nog lägre.
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Där kom den, igen!
Förtroendet för Tegnell och Löfven ökar
Storökning: 71 procent känner tillit till Tegnell
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70OzwW/fortroendet-for-tegnell-och-lofven-okar

Allmänhetens generella förtroende för krishanteringen ökar också och är starkt. Drygt 64 procent har förtroende, medan endast en av fem har lågt förtroende.
Detta trots att myndigheterna tidvis fått utstå kritik för hur man agerat under pandemin.
– Det finns en kritik, men samtidigt en väldigt stor uppslutning bakom dem, säger Peter Santesson.
En förklaring kan vara att människor i allmänhet trodde att det skulle bli värre än vad det har blivit.
– Med tanke på de farhågor man haft, kanske efter att ha sett skräckscener från andra länder, uppfattar nog många att det ser ut att gå bättre än väntat i Sverige.
Kan man säga att myndigheterna har lyckats?
– De har i alla fall lyckats att få allmänhetens förtroende. Föreställ dig en förtroendenedgång med motsatta siffror. Då skulle vi säga att man hade allvarliga problem. Nu ser vi i stället en kraftig uppgång.

Propaganda igen!
Inte konstigt att folk lever på som vanligt.
Är väl väl samma folk som har förtroende...

Jag deltog också i den här undersökningen men mitt (och många andras) resultat kom kanske bort på vägen.

EDIT: Fler här borde registrera sig för dessa undersökningar.
https://iniziopanelen.se/
Känns lite typiskt att du tänker att din medverkan och dina svar kanske kom bort på vägen (min fetning). Du är nog med i de där 20% som fyllde i att de inte har något förtroende, det är jag säker på.

Är också med i Iniziopanelen men har missat den undersökningen - inte kollat mailen på några dagar kom jag på nu. Hur ställdes frågorna, var det flera?

Det är nog mest här de missnöjda och antipropagandisterna håller till. Ljuger och misstolkar.

Bara att inse att många fler inte tycker likadant.
Citera
2020-04-19, 22:00
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Va? Så det kommer inte "miraculously disappear" när det blir varmare som Trump lovade??

Jag tror att vi har minst 2-3 år kvar av denna kris innan vaccin är folket tillhanda. Förhoppningsvis folkimmunitet innan dess.

Folkimmunitet kommer nog inte att komma på det sätt som vi tror. Vi får se vad som händer.

Själv tror jag vi måste få COVID-19 att få en långsam smittspridning tills vi har mediciner eller ett vaccin mot skiten.
Citera
2020-04-19, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Kan bara instämma i allt. I sådana här kriser ska vi stå enade, istället så försvarar alla Tegnell och resten ska hålla käft.

Hahahaha!

Du håller med att alla som försvarar Tegnell ska brinna i helvetet men lipar själv för att du inte "får" kritisera?

Ja inte fan är vi enade men det gäller ju båda sidor.
Citera
2020-04-19, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
I sådana här kriser ska vi stå enade, istället så försvarar alla Tegnell
Det där blev faktiskt riktigt kul!
Citera
2020-04-19, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
That’s also incredibly low if most of them will be infected

Kanske. Jag har inte en jävla aning. Vad tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in