2020-04-22, 10:10
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vad anser du vara fel på Gieseckes utsagor?

Gå tillbaka och läs texten jag kommenterade på.... Där har du några exempel.....
Citera
2020-04-22, 10:11
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Man tycker ju de borde testa om man lämnar blod.

Det görs en hel del tester på blodgivare.

För att bli blodgivare krävs att man ex. inte äter någon form av mediciner, Så redan där går en stor del av befolkningen bort. Sedan kommer ju droger och smittsamma sjukdomar som kan ligga kvar i blodet långa tider som ex Malaria.

Så basen för blodgivare är inte så stor som man kan tro.

Jag var blodgivare då jag var yngre. Numera är det frun som är det då hon har en ovanlig blodgrupp och har "eftertraktat" blod. Hon kan tydligen donera blod till nästan vem som helst. Inte enbart sin egen blodgrupp.

Sverige har också fått in en massa olika blodgrupper iom invandringen. Invandrare tycks inte vilja lämna blod lika mycket som Svenskar..så vid gängskjutningar så uppkommer det ganska snabbt blodbrist.
Citera
2020-04-22, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Rimligtvis. Fast de testar ju bara för vissa sjukdomar när du ger blod, inte för alla sjukdomar som finns i hela världen. Det vore orimligt mycket.

Sen kanske det helt enkelt inte finns ett rimligt test att använda.

Ja g-dskelov, man hoppas ju inte behöva blod den närmaste tiden..det verkar ju lite oklart med allt.

Kanske får den gratis, men då drar de väl in tidigare presenter som underwear osv.
Citera
2020-04-22, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarfot
Det är visst inte enbart presenterad data utan de svagt gråa staplarna är en tolkad nivå baserad på tidigare eftersläpning. Om eftersläpningen kommer se ut exakt så är en annan femma, men samtidigt en prognos som är bättre än vilda gissningar.

Men snälla. Poängen är att det blir svårt att förutspå hur/när en topp är eftersom:

1) datan presenteras högst sporadiskt.
2) interpolationen från datan då inte behöver stämma.
3) det räcker med att några dagar är extrema för att få stor förskjutning i förutsägelsen och således göra den biased.

Därför är dessa gråa staplar något jag bortser från. Men tack för din fina input.
Citera
2020-04-22, 10:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Frågan var om virus med hög dödlighet var effektiva. HIV är ett utmärkt exempel på ett effektiv virus med 100% dödlighet.
Ebola var också ganska effektivt givet de sorgeritualer som praktiserades av folken där. Då får man en snabb smittspridning, inte trots, utan tack vare att den smittade insjuknar och avlider inom kort. Om man ändrar på ritualen så minskar smittspridningen. Även om alla människor utrotas i populationen kan viruset övervintra i en reservoar av apor och vid tillfälle smitta de nya människor som eventuellt flyttat in eller överlevt.
Harpest är en annan sjukdom som har hög dödlighet, närmare 100% för just harar och där ett utbrott kan slå ut 90% av populationen, de djur som överlever är inte de som insjuknat och blivit immuna utan de som aldrig smittats. Sedan kan den slå till igen.
Så medicinhistorien är full av effektiva smittämnen som har hög dödlighet men också är effektiva i betydelsen kan sprida sig snabbt och till många.

HIV och Ebola hade aldrig kunnat bli pandemier som dödade majoriteten av människorna i världen, p.g.a att majoriteten av människorna i världen inte ägnar sig åt varken bögsex eller blodritualer eller lever i symbios med apor. Att ett sådant virus kan spridas inom en begränsad grupp med konstiga och osunda levnadsvanor eller primitiva boendeförhållanden, är en annan sak. Det läskiga med corona är, att det sprids bland människor som bara lever helt normalt. Ett sådant virus kan smitta alla på jorden, utom eremiter samt det fåtal människor som har en medfödd immunitet (OM det alls finns några sådana när det gäller det nya coronaviruset, det vet vi ju inte än).
Citera
2020-04-22, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxted
Varför inte även räkna med en fjärde och femte våg där viruset muterat till 100% dödlighet. Försiktighetsprincipen och så???

Nu har väl de flesta pandemier iallafall haft en andra våg så att räkna med det får väl anses vara bra ledarskap?

våg tre råder det väl lite delade meningar om (läs- ingen har en aning).
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är väl för fan inte anekdotiskt när jag har den palliativa vårdplanen framför mig i standardformulär. Tyvärr kan jag inte posta den utan att avslöja min identitet.

Det här har Socialstyrelsen gjort med vetskap om våra knappa resurser och i hastigheten.

Är det något som kommer få huvuden att rulla efter det här så är det just detta.

Vi ska vara glada om vi inte får se ett åtal mot någon ung läkare som följt anvisningarna till punkt och pricka då detta inte på något sätt tar ifrån den enskilda läkarens ansvar.

Sluta sprida din desinformation.

Reflektion, ej adresserad till dig jag citerar:

Det kanske är så enkelt,

att nu vet vi hur det som hände i Tyskland kunde hända,

för den som har undrat.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Det är väldigt svart och vitt här, men jag är något kritisk mot FHMs ibland lättvindiga inställning och mest över deras okunniga svammel om siffror och förutsägelser.

En sak vet jag dock som lekman, det har aldrig i världshistorien varit en bra taktik att låta
en pandemi" svepa över" , den sanningen gäller nog fortfarande.

Min teori är att FHM band fast sig väldigt tidigt vid att låta sakerna ha sin gång, men de döda kan ju aldrig komma tillbaka, snart finns ju inte vaccin, men läkemedel som kan trycka tillbaka viruset,
då sitter länder som Tyskland Norge Finland osv i ett mycket bättre läge, de kan då öppna upp och
har betydligt lägre dödstal.
Citera
2020-04-22, 10:15
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Han var inte så bright i en intervju med BBC där han uppskattade det möjliga antalet döda totalt efter genomgången epidem till högst 12.000.
Det var bara det att det redan dött 13.000....
Citat:
Här säger Giesecke att han på motsvarande sätt bedömer att bara 12000 personer skulle ha dött i UK om myndigheterna där hade släppt viruset fritt. När reportern påpekar att 13000 redan har dött där tycks han inte reagera nämnvärt.
https://twitter.com/bjornsing/status/1251820959155343366
Citera
2020-04-22, 10:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Fortfarande regimtrogen..? Efter den senaste grodan, då Giesecke sa att bara en på hundra som varit smittad har märkt det?
Citera
2020-04-22, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Du menar att Giesecke glömde säga att "det dör efter en minut i sahara-klimat"?
I öknen skulle jag inte ge detta virus mer än en halv minut. Det är ett höljeförsett virus. <De måste ha en viiss fuktighet för att förbli aktiva. .
Citera
2020-04-22, 10:16
Medlem
Honeyflys avatar
2020-04-06
Virologiprofessorn Fredrik Elgh är kritisk till Anders Tegnells direktiv att munskydd inte behöver användas av personalen inom äldreboende.

Att även symtomfria personer kan smitta är den troliga orsaken till att coronaviruset har spridits på så många äldreboenden, tror Fredrik Elgh.

– Det går inte att förklara på något annat sätt. Det har naturligtvis en extrem betydelse för dem som bor där, det är sköra människor som har särskilda behov och behöver hjälp av personal som kommer väldigt nära.
Fredrik Elgh tycker att man ska ta det säkra för det osäkra. Han efterlyser tydligare riktlinjer för personalen på äldreboenden och inom hemtjänst, och tycker att munskydd är en självklarhet. Men även vanliga människor bör täcka mun och näsa när man rör sig bland folk, anser han.

Tegnells svar
Det skulle slösa på resurser utan att ge någon effekt på smittspridningen, enligt Anders Tegnell. Däremot är det viktigt att börja provta personalen, säger han.

– Det är det viktigaste, så fort de har minsta symtom. Så att man vet vilka som inte ska gå och jobba.
Munskydd kan vara bra, men det kan också innebära en falsk trygghet. För om man inte använder rätt sorts skydd, fingrar och tar på skyddet, tar av skyddet på ett felaktigt sätt eller inte byter det tillräckligt ofta, kan det i stället öka risken för smitta.

Folkhälsomyndigheten gör bedömningen att munskydd inte behöver bäras av allmänheten i vanliga situationer i samhället. I sådana lägen är det bättre att hålla avstånd till andra människor, både inomhus och utomhus där människor samlas, och att vara noga med att tvätta händerna.

https://www.nyteknik.se/samhalle/delade-meningar-om-symptomfri-smitta-6992840

Men visst lyser Tegnell&folkhälsomyndigheten av logiskt tänkande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in